Стъпка 1
Предварителна подготовка на учителя:
- Изброява и разписва методите за изследване в дадената наука (наблюдение, експеримент, анкета и т.н.).
- За всеки метод – разписва максимум 5 стъпки, които в общия случай са: цел на изследването, очакван резултат, необходими материали, действия, провеждане/описание.
Учителят преподава тези методи чрез предметното знание.
Пример:
Преподава нов урок за Хан Крум – записва на дъската „Защо Хан Крум е обявен за „законодателя” на първата българска държава?” и пита учениците как биха подходили, за да отговорят на въпроса.
- Цел: да докажа, че Хан Крум е „законодател”;
- Очакван резултат – ще е въвел закони, общовалидни;
- Ще прочета учебник, ще прочета в Гугъл, ще записвам и слушам по време на въвеждането на нов материал;
- Учебник, тетрадка, химикалка, писмени сведения;
- Описват отговора на въпроса, който са намерили с конкретни факти.
Стъпка 2
Когато ученикът има становище или хипотеза по даден въпрос, стратегията изисква да го попитаме как би постъпил, за да докаже това свое твърдение. Може да се ползва при всяка задача, не изисква повече от 3-4 мин на становище/хипотеза.
Предимства на стратегията
- Може да се ползва целогодишно – след първото „завъртане” на методите;
- Развива и критично мислене;
- Може да се ползва като отваряне на всеки урок;
- Може да се ползва за стъпка преди всяка задача от практиките.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- изисква по-продължителна първоначална подготовка (преди началото на учебната година).