6 начина да направите посещението в музея незабравимо

Образованието вече не се ограничава само до класната стая и може да се осъществява във всеки момент, без значение къде се намират учениците.

Все повече училища възприемат този подход и осигуряват на учениците си екскурзии и посещения на различни места, където те могат да получават практическо обучение или казано с други думи – да научат от първо лице как се случват различни процеси или какво представляват дадени обекти. Учениците могат да придобият нов поглед към предприемачеството като посетят бизнес сградата на популярна марка дрехи, да разберат повече за актьорското майсторство, влизайки зад кулисите на театъра или пък да се докоснат до ценни предмети от миналото и да си обяснят исторически моменти, разглеждайки някой музей. 

Доста ученици си представят музеите като скучни места, на които слушат поредните скучни факти, които забравят веднага щом се озоват извън него. 

За да направите посещението на музей незабравимо и интересно за учениците си, започнете от тук:

1. Музей в училище – какво е това?

За да очакват учениците ви с нетърпение посещението в музея, първо направете заедно с тях музей в училище!

Измислете тема, която би била интересна за децата и нека те сами изберат какво да включва музейната изложба. 

Идея: Със съдействието на директора, намерете в училище празна стая или друго пространство, което ще послужи за училищния музей. Ако темата е “Предмети от бита на моите баба и дядо”, попитайте на каква възраст са роднините на децата и определете времева рамка за предметите, които ще бъдат включени. След това помолете учениците да потърсят заедно с бабите и дядовците си предмети, които са използвали в бита си и които могат да представят в музея. Съберете предметите, направете табелки, които да съдържат наименование на предмета и кратко описание. Подредете предметите на маси, определени за целта, и поканете гости – други учители и ученици, родители, хора от населеното място, където живеете, а защо не и представители на медии. Децата могат да приветстват гостите и да разкажат интересни факти за изложбата (за какво са служили предметите на бабите и дядовците им, истории от живота по онова време, какви битови навици са имали и т.н.).

След изложбата направете среща с учениците си и обсъдете кое за тях е било най-вълнуващо, какво са научили, дали са успели да си сътрудничат по време на подготовката, каква ще бъде следващата им изложба.

А ето и още няколко начина, които ще ви помогнат да направите посещението в музей по-интересно.

2. Виртуален музей

Направете така, че в представите на децата музеят да е динамично и живо място. Ето как това може да стане след посещение на избран музей:

Предложете на учениците да помислят с какво биха допълнили музейната изложба – какво още са искали да видят, а е липсвало там. Нека по време на посещението учениците да си записват всякакви въпроси, които ги вълнуват, но на които не успяват да намерят отговор по време на престоя си в музея. Насърчете ги да направят свое виртуално шоу във вид на презентация, където да включат информация, която според тях е липсвала в музея.

Ако посетите къщата-музей на Алеко Константинов в Свищов ще видите страници от негово произведение, написани на пишеща машина. Попитайте учениците си дали според тях е творил в дома си или някъде другаде (докато е пътувал, в други държави и т.н.). Потърсете повече информация по този въпрос и я включете в презентацията си. 

Вие може да помогнете в търсенето на информация, но нека виртуалното шоу е изцяло направено и представено от учениците.

3. Направете списание за музея

Проверете дали има възможност за снимане в музея и насърчете учениците да правят снимки с мобилните си телефони.

Това значително ще увеличи вниманието им към музейните експонати. Когато се върнат в училище, децата могат да работят по групи и да направят списание за 5музея, като съберат снимки, интересна информация за експонатите и кратка история на музея. 

Идея: Може да изтеглите различни приложения за редактиране на снимки и да обработите снимките, като им добавите специални ефекти и филтри (може да “състарите” снимките, да промените светлината или да въведете текст върху снимката). Това със сигурност ще се хареса от учениците и те ще искат да посетят още много такива места.

4. Съживете героите от музея

Ако ви предстои посещение на музей, който представя живота на важна историческа личност, помолете учениците си да се преобразят и по този начин да съживят личността на героя.

Ако ви предстои да посетите къщата-музей на Васил Левски, може момчетата да си нарисуват мустаци, да облекат автентични за героя дрехи, да имитират негови жестове в разговор или да пресъздадат сцена от живота му. Момичетата могат да изрецитират негово стихотворение и да разкажат интересни случки, свързани с него.

На посещението може да поканите родители и учители, които да бъдат публика. Това ще обогати учениците с нови знания, ще превърне музея във вълнуваща сцена и ще остави незабравим отпечатък в съзнанието на децата.

5. Escape room в музея?

Точно така! Може да превърнете музея в мистериозна сграда, която крие загадки и тайни послания. Погрижете се музеят да е запазен само за вашите ученици в определени за целта часове и обсъдете плана със служителите на музея. След това скрийте листчета със задачи навсякъде из сградата:

  • Труден въпрос, чийто правилен отговор позволява преминаването в друга зала/стая на музея; 
  • Малък предмет, който подсказва търсенето на друг, само че в по-големи размери; 
  • Издайнически знаци (вратовръзка, писалка, кости, географски карти ), които подсказват кой точно е този музей и какво се намира в него. 

Развихрете въображението си и направете истинско научно приключение за децата. Учениците ви ще се забавляват, а вие ще се изненадате колко много знания са усвоили.

6. Какво описвам?

Друга подобна дейност, която ще направи преживяването в музея по-интересно за учениците е да направите списък с думи, които описват предметите в музея. Вие казвате думите, а учениците трябва да познаят какво се опитвате да им опишете.

Ако посещавате природонаучен музей и вътре има експонати на екзотични животни, а вие искате да опишете камила, може да използвате думи като: пустиня, горещина, товар, мастни отлагания на гърба… Какви думи ще използвате за описание зависи от възрастта на децата, така че все пак те да успеят да отгатнат за кой експонат говорите.

Особено важно е преди да отидете в който и да е музей, да обмислите добре каква ще е целта на посещението, от какво искате да бъдат впечатлени учениците ви, какво искате да научат и запомнят. Не прекарвате повече от час и половина в музея, тъй като трудно ще задържите вниманието на учениците си за по-дълго и рискувате посещението да е отегчително и незапомнящо се.

 

Използвани източници:

Yemi Faleti, Role of Museums in Education – Why Museums are Still Relevant to Education, stevenson.edu

Stacey Goodman, 8 Ways to Liven Up the Museum Field Trip, edutopia.org

 

Още полезни статии:

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Изследователски дневник
Научна грамотност

Изследователски дневник

Тази стратегия е насочена към два от най-важните елементи на провеждането на изследване – обективно описание на наблюденията и рефлексия върху процеса. Изследователският дневник е

Комуникационни умения
Комуникативни умения

Комуникационни умения

Комуникационни умения   Какво представлява умението и защо е важно?   Какво са комуникационните умения?    Когато говорим за комуникационни умения, имаме предвид да предаваш

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали