Училището-мечта е на 4 стъпки разстояние от вас! Какви са те – прочетете в нашата поредица от статии.
В предишната статия обсъдихме, че пътищатата за постигане на училището-мечта могат да бъдат различни. Един от тях е развиването на социално-емоционални умения у децата, с които работим (т.нар. социално-емоционално учене). Добрите социални и емоционални умения на ученици ще доведат до:
- Повишаване на техния успех;
- Намаляване на отсъствиято и отпадането от училище;
- Удовлетворяващи взаимоотношения между учители, ученици и родители (1).
Този ефект би могъл да бъде постигнат много по-бързо и ефикасно, ако включим социално-емоционалното учене във всяка класна стая в училище (2).
Първата стъпка към това е създаването на екип от преподаватели, които да управляват процеса на внедряване на социално-емоционалното учене в училище. Втората стъпка към постигането на училището-мечта е съставянето на подробен план за включването на социално-емоционалното учене във всяка класна стая.
Нека видим каква е следващата стъпка!
Стъпка 3 Подобрете социално-емоционалните умения на учителите!
Опитът показва, че учителите развиват социални и емоционални умения у учениците по-успешно, когато училището инвестира в подобряване на социалните и емоционални умения на самите учители. (4)
Децата учат от това, което виждат, че ние правим, а не от това, което им казваме, че трябва да се прави. Нека покажем чрез личния си пример как ние развиваме своята собствена емоционална интелигентност.
Според изследване на Галъп в САЩ през 2014, учителската професия е сред най-стресиращите професии. Затова и подпомагането на социалните и емоционални умения на учителите е ключово за осигуряването на психическото и физическото им здраве, а оттам и на здравето на учениците.
Как да подходите?
Учете се
Никой не се ражда научен, нито има “таван” на знанията и уменията ни. Човек се развива, докато е жив. Затова:
- Предразположете възрастните в училище да рефлектират върху своите собствени социални и емоционални умения.
Обсъждайте как вие като учители можете да разширявате капацитета си за развиване на емоционална интелигентност у учениците; - Насърчете училищния екип да изследва собствените си предубеждения към определени ученици, етнос, пол, възрастова група и др.
Например: “Момчетата не трябва да показват емоции”, “Дванадесетокласниците не се интересуват от учене”, “Момичетата преекспонират чувствата си”, “Петър не може да изкара повече от 3 по математика”, “Ромите не учат висше образование” и др. - Поощрявайте учителите да развиват и надграждат уменията си постоянно. Култивирайте нагласа за непрекъснато развитие и растеж;
- Осигурете възможност учителите да посвещават време на грижа за себе си и за събиране на нови сили.
Например може да организирате срещи за разведряване веднъж седмично в учителската стая; - Помогнете на учителите да направят собствен персонализиран план за развиване на личните си социални и емоционални умения.
Работете заедно
Помислете как да засилите сътрудничеството между учителите. Може да създадете партниращи си двойки учители, които да си помагат по отношение на надграждането на социално-емоционалните си умения. Включвайте темата по време на учителския съвет, на срещите на методическите обединения и др. В България вече съществуват училища, които имат своите ефективно функциониращи Професионални Учебни Общности (ПУО). Защо да не създадете такава общност и във вашето училище?
Упражнявайте се
Прилагайте социалните и емоционалните си умения във всяка възможна ситуация – по време на час, при срещи с родители, по време на учителски съвет, при разговор с колеги. Включвайте се в обучения, които засягат по някакъв начин усъвършенстването на социалните и емоционални умения на учителите. Използвайте всяка възможност да тренирате и подобрявате собствената си емоционална интелигентност.
Да обобщим
Ако искаме нашето училище да е в крак с потребностите на 21 век, е важно да обвържем учебния процес с изграждането на конкретни умения у учениците. Част от тях са социално-емоционалните умения. Интегрирането им в училище може да стане в 5 лесни стъпки. Първата от тях е формирането на екип, който да ръководи процеса. Втората стъпка е създаването на план за действие. Третата стъпка е подобряването на социално-емоционалните умения на учителите.
А каква е последната стъпка? Прочетете в следващата ни статия!
Използвана литература:
- How Social-Emotional Learning Help Children Succeed in School, the Workplace, and Life, Committee for Children
- It’s Time to go All-in for Social-Emotional Learning by Social & Emotional Contributor
- Develop a Shared Vision for Schoolwide SEL by CASEL Organization
- Collaborative District Initiative, CASEL Organization
Статията е базирана на CASEL Guide To Schoolwide SEL