10 стратегии за справяне с предизвикателното поведение

Едно от най-големите предизвикателства в класната стая е предизвикателното поведение на учениците. Не само че това ще ви попречи да проведете урока си, но ще се отрази и на цялостната атмосфера в класната стая. 

Децата, които се държат предизвикателно не винаги го правят умишлено. Често има конкретна причина за тяхното поведение или искат да ви покажат, че нещо не е наред. Всяко поведение е форма на комуникация. Затова ако вече сте се запознали със статията за най-честите грешки при адресиране на предизвикателното поведение, сега ще имате възможност и да разберете повече за няколко стратегии за овладяване на предизвикателните ситуации, за да бъде вашата класна стая отново позитивна и ползотворна среда за учене.

Невинаги можете да повлияете на причините, които водят до предизвикателното поведение, но можете да се опитате да:

1. Превърнете негативите в позитиви

Информацията се възприема по-добре от учениците ако казваме какво трябва да се направи, вместо какво не бива да се прави. Забележете колко различна е конотацията при “Христо, спри да крещиш” и “Христо, моля те, говори по-тихо”. Казваме едно и също – Христо е доста шумен, но при втория вариант поставяме позитивна рамка и е доста по-вероятно Христо да реагира и да бъде по-тих в клас. 

В същото време ако обърнем внимание на причините за предизвикателното поведение, ще е по-добре да не наказваме самото поведение, а да се фокусираме върху причините. Ако например някой от вашите ученици се държи предизвикателно, защото иска да привлече вниманието на околните, опитайте да му предоставите няколко възможности за диалог в избран от вас момент и го оставете да говори. При систематично практикуване на този подход скоро учениците ще се приобщят към ново поведение, което ще им помага да постигнат това, което искат без да се стига до наказания.

2.Научете учениците си на позитивно отношение

И от личен опит знаем, че не винаги е възможно да повлияем на поведението и отношението на хората около нас. Същото се отнася и за нашата класна стая. Затова вместо да се фокусираме върху цялостното преработване на предизвикателното поведение, което ще си е мисията невъзможна, то по-добре би било да опитаме да възпитаваме позитивното поведение на нашите ученици. Стъпка по стъпка, ден след ден, колкото и бавен да е процесът, бъдете упорити, защото това ще донесе ползи както за самите деца, така и за позитивната атмосфера в класа.

Например можем да предизвикаме дискусия за позитивното отношение в час на класа и да направим заедно постер по темата, който да закачим след това на стената. По този начин ще стимулираме учениците да инициират сами предложения как нещата могат да бъдат различни. Детската памет все още работи по такъв начин, че спомените се запечатват в дългосрочната памет чрез действията на детето, а думите бързо избледняват. Затова по-добрият вариант е чрез игра те неусетно да се окажат въвлечени в действие, вместо директно да им казваме какво да правят. 

3. Демонстрирайте поведението, което очаквате

Бъдете позитивният ролеви модел на поведението, което искате да виждате във вашите ученици. Дори и да сте имали моменти, в които не сте доволни от себе си и чувствате, че в дадена ситуация е можело да се справите по-добре, не забравяйте, че никога не е късно нещата да се променят в желаната от вас посока. 

Например ако очаквате учениците ви да спазват сроковете и да са точни, то погрижете се и вие да сте навреме. По същият начин ако очаквате те да са по-организирани, то и вие въведете ред и порядък в организацията си, за да им покажете как се прави и колко е важно това за гладкото протичане на целия ден. Няма пропуснати и забравени домашни, няма тревоги за забравени обещания и децата ще се научат с времето сами да планират следващата си дейност.

Следващият етап е малко по-сложен – обръщайте внимание на чувствата на учениците си, ако искате те да бъдат по-внимателни с останалите. Ако вие изпитвате чувство, което и те изпитват – например напрежение, покажете им как се справяте в такива моменти и какво могат да приложат те самите на практика в подобни ситуации. Например разкажете им как когато сте напрегнати и стресирани, броите до десет, поемате си дълбоко дъх, за да се успокоите и тогава продължавате с урока си. 

4. Напишете заедно “Код на честта в моят клас”

Може да разкажете на учениците си за рицарите и техния код на честта. Този код на честта ги прави специални и всички знаели, че ако срещнат истински рицар, могат да разчитат на него за помощ, защото рицарите се славели с изключителната си сила, честност, с доброто си сърце и високата си интелигентност, които използвали само за добри дела. 

Предложете на учениците също да бъдат специални. Обсъдете с тях предизвикателните поведения и ги накарайте сами да предложат позитивните варианти на всяко поведение. След това заедно напишете вашия легендарен, единствен и най-специален кода на честта. Можете да го оформите като кралска заповед, издадена със специалния печат на короната. В случая вие сте краля или кралицата и ще трябва да си измислите герб, с който да подпечатате този важен документ и да го закачите на видно място. Нека всеки рицар също се подпише в знак на съгласие.

Това е много забавен вариант, който може да се разгърне още във времето чрез интересни продължения. Използвайте новите си кралски привилегии и издавайте награди и грамоти, подпечатани тържествено с вашият герб, с които да поощрявате доброто поведение и да поддържате винаги на ниво легендарните достойнства на най-добрия клас в училище – вашия клас.

Да увличаме децата в подобни дейности е важно, защото им усещане за принадлежност, за единственост и неповторимост и ги кара да се гордеят със себе си, докато се стремят към най-доброто. Разбира се, не е нужно да се позоваваме само на рицарите и можем да измислим безброй варианти на Кода на честа. Важна е идеята и ще се радвам ако използвате богатото си въображение и споделите своите идеи за позитивната работа с вашия клас.

5. Добрата комуникация

Хубаво е да се уверим, че комуникираме ясно и по-конкретно. Както стана дума по-горе, начинът, по който формулираме изреченията си, има голямо въздействие върху начина, по който учениците възприемат информацията. Може да опитате например, да перифразирате по следните начини:

  • Превърнете вашата молба в благодарност: Например “Благодаря ти, че ще изхвърлиш дъвката си в кошчето”. Това е пряка молба и не оставя място на ученика да я отхвърли или пренебрегне.

  • Бъдете конкретни: Например “Предайте ми домашните си в началото на часа утре” е далеч по-точно и ясно от “Предайте ми домашните си утре”. Когато сте максимално конкретни в изискванията си, вие сте комуникирали с учениците си точно какво се очаква от тях.

6. Отличете постиженията и доброто поведение

Всички ученици от време на време се държат предизвикателно и това е нормално. Междувременно обаче, те научават нови неща и постигат забележителен напредък ден след ден и само по себе си това е постижение. 

Когато ваш ученик се държи добре или се справи на ниво с поставената му задача, направете това негово постижение видимо за всички. За тази цел можете да благодарите: “Моника, благодаря ти, че си отвори учебника веднага щом помолих, без да се налага да повтарям.”, “Наско, благодаря ти, че затвори вратата възможно най-тихо.”, “Стефчо, благодаря ти, че работиш толкова съсредоточено, наистина го оценявам.” Можете да използвате и похвали, като тук е важно да поощрявате усилията на децата, а не способностите или вродените им таланти, за да могат да изградят нагласа за развитие. Например: “Ива, впечатлена съм от упоритостта, с която работи по тази нелека задача. Поздравления!” или “Велизаре, всичките задачи, които изрешава през последните няколко седмици, със сигурност ти се отплатиха! Първи намери верния отговор!”

Така учениците ви ще се почувстват оценени и успешни, а кой не би искал да се чувства така възможно най-често?

7. Изграждайте добри взаимоотношения

Важно е да отделим време, за да опознаем всеки свой ученик и да изградим емоционална връзка с него. Приемете това като инвестиция, която ще ви се отплати многократно и ще улесни в пъти работата ви с класа.

За да започнете, най-лесно е да проведете разговор от общ характер с учениците си, да потърсите вашите общи интереси и всеки ден да ги питате как се чувстват. Дори може да ги питате за препоръки като например “Трябва да си купя нов телефон. Бихте ли ми препоръчали някой?” или “Чете ми се нова книга, чели ли сте нещо интересно напоследък? Какво бихте ми препоръчали?”. Съобразете се с възрастта и интересите им. Едва ли ще потърсите съвет за смартфон и литература от първокласници, но пък тях можете да попитате за предпочитан цвят, забавен филм или любим десерт например. Вариантите са хиляди, като тук важното е да премахнем бариерата помежду си и да създадем атмосфера на разбирателство и доверие с учениците.

8. Направете си “Тих кът”

Ако ви допада идеята, отделете си място в класната стая, която да бъде “Тихият кът” и дайте възможност на учениците си да посещават тихата зона, когато се чувстват ядосани или когато прецените, че имат нужда да се успокоят. Вместо да наказвате учениците в ъгъла, можете да ги “командировате” в зоната за релакс и да я използвате за позитивни цели – като оазис на спокойствието, където могат да се успокоят.

Насърчавайте учениците си да използват “Тихият кът” и дайте да се разбере, че докато някой от тях е в тихата зона, останалите нямат право да го дразнят или обиждат. В оазиса на спокойствието може да насърчите учениците си да нарисуват своята емоция, домашния си любимец или нещо, което ги кара да се чувстват щастливи, за да се балансират и да постигнат спокойствието, от което всички имат нужда. Ако учениците ви са по-големи, вместо да рисуват, можете да ги помолите да изразят емоциите си писмено под формата на есе, поема, в свободен текст или както преценят. За пълно уединение, можете да им позволите да слушат музика със слушалки.

9. Нека има минимум прекъсвания в час

Когато се налага да обърнете внимание на ученик, който се държи предизвикателно, уверете се, че прекъсванията на часа са сведени до минимум. Да разговаряте с даден ученик пред целият клас може да го накара да се чувства изключително засрамен, в резултат на което емоциите ще му попречат изобщо да разбере какво имате да му казвате. 

Когато е възможно, използвайте категоричен жест, за да спре или задайте директен въпрос към него, за да знае, че е прекалил и прекъсва работата на класа и това ще има последствия. Извикайте го за личен разговор след часа, за да изясните причините за предизвикателното му поведение.

10. Разговаряйте с родителите

Поддържането на добра връзка с родителите е много важно, когато трябва да се справите с предизвикателното поведение на ваш ученик. Не е възможно да се справите сами и е хубаво да разговаряте с родителите, за да са наясно какво се случва в училище. Когато напишете забележка за неприемливо поведение в клас, поговорете с тях и се уверете, че разбират ситуацията и ще поговорят с детето си.

Всички деца от време на време се държат предизвикателно заради средата, в която растат или сбор от няколко различни причини. Колкото повече стратегии за разбиране и справяне с предизвикателното поведение имате, толкова по-ефективно ще управлявате дисциплината в класната си стая и ще помогнете за постигането на позитивна учебна среда заедно със своите ученици.

 

Статията е адаптирана от: High Speed Training

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали