Вземане на решение при зададен контекст

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например, ако учениците са оценявали качеството на аргументите за и против построяването на нов кабинков лифт на Витоша (доколко аргументите са силни и базирани на конкретни данни), на този етап те ще трябва да предложат дали такъв лифт би трябвало да се построи, или не, като поставят тежест на икономическото състояние на региона или екологията. При оценката на аргументите учениците се позовават на обективни данни и факти и тяхната оценка за качеството на аргументите е обективна. При вземането на решението учениците се позовават на субективни факти, тъй като решението им зависи от това, на което избират да придадат тежест. Голямата идея на тази стратегия е да покаже на учениците, че трудно може да бъде намерено универсално решение на конкретен казус. Решенията, които вземаме, винаги зависят от това на какво придаваме тежест (ценности, приоритети, дългосрочност).

Пример

Вие сте депутат в Народното събрание и трябва да решите как да гласувате. В момента се дискутира инвестиция от Х млн. лв., като може да се инвестира в инфраструктура или във въвеждането на нова социална политика. Запознайте се с аргументите на вашата парламентарна група, както и с аргументите на опозиционните партии и вземете решение за кой от двата проекта ще гласувате, като разпишете своята аргументирана позиция. Разполагате с 30 минути.

Предимства на стратегията

  • Дава възможност на учениците да разберат, че решенията трудно могат да бъдат еднозначни;
  • Учи учениците да ценят стройната аргументация дори когато не отговаря на техните възгледи. Изгражда дълбоко разбиране на това какво стои в основата на истинската толерантност. Учениците разбират, че позицията на хората зависи от и се основава на нещата (ценностна система, традиция, политически убеждения и т.н.), които ги карат да поставят тежест на един или друг аргумент и това, че поставят тежест на нещо различно от нас, не прави аргументацията им по-малко валидна от нашата.

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

не можем да я използваме, преди да сме преминали през предходните стъпки

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Кои елементи изграждат четивната грамотност?

Формирането на четивната грамотност е продължителен процес, който започва още от първите месеци в училище и преминава през усвояване на умението за четене на различни

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация - при различни проекти/презентации
Комуникативни умения

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация – при различни проекти/презентации

При различни проекти/презентации учениците имат за задача (може да е за определен период от време, еднократно или всеки път) да се представят кратко (себе си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.