Когато изучават произведенията, включени в учебната програма по български език и литература, учениците от прогимназиален и гимназиален етап все по-често срещат трудности с думите, които не се използват в ежедневието. Лексиката в произведенията на Вазов, Ботев, Каравелов е все по-неразбираема за децата. Те се затрудняват и да извличат качествена информация от непознат текст.
Сблъсквайки се с този проблем, госпожа Ирина Костова създава свой читателски клуб в Обединено училище “Христо Смирненски” в село Вакарел, община Ихтиман. След проведена анкета учениците от седми клас решават да станат членове на клуба. Освен запознанството с вълшебния свят на литературата, учениците имат възможност да пътешестват виртуално в различни музеи и библиотеки на родните и чуждестранните автори.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА
Име: Читателски клуб “Ян Бибиян”
Цели:
- Да се засили работата върху развитието на комуникативната компетентност на учениците;
- Да се развият умения за възприемане на текстове чрез четене с разбиране и дискусии.
Подходяща е за: прогимназиален етап
Прилага се: целогодишно, по предварително разписан план-график
Необходими материали: бяла и цветна хартия, моливи, ножици, химикали, картон
Описание на практиката
Книгата, която дава началото на читателския клуб, е романът “Ян Бибиян” от Елин Пелин (откъдето идва и името на клуба). Първите стъпки на учениците към вълшебството на книгите е плахо, но с постоянство и време, седмокласниците започват да питат: “Госпожо, ние кога ще имаме час по четене?”
“Дейностите ни са насочени към възприемане и осмисляне на писмен текст”, споделя госпожа Костова. Учениците имат възможност да боравят с речници и справочници, за да потърсят непознатите думи в произведенията.
Чрез групови задания, ролеви игри, работа в екип, обучение по двойки, участие в неформални срещи, работа по проекти, обмяна на опит, учене чрез правене, драматизации и интерактивност, читателският клуб е място, в което всеки се чувства спокоен, приет и уверен във възможностите си. “Хартиеният носител спомага и за по-лесното усвояване на книжовните норми в българския език”, споделя г-жа Костова.
Според учителката учениците от прогимназиален етап имат нужда и от практически часове, в които да обогатят знанията си за българските традиции и фолклор. Около големите християнски празници, а и не само, в клуба се организират специални срещи с местните читалищни дейци към НЧ “Заря – 1902 г.” – с. Вакарел. В последните две години седмокласниците създават още декори за куклен театър, който представят пред ученици, учители, родители и местните жители. Миналата година клубът представя постановката “Спящата красавица”, а тази – “Солта е най-скъпото”.
Виртуалните екскурзии обединяват знания и умения на седмокласниците по информационни технологии и български език и литература. Чрез тях усъвършенстват презентационните си умения, както и умението за активно слушане. При представянето на биографии на различни автори учениците използват широк набор от инструменти.
Читателският клуб “Ян Бибиян” участва активно и в извънучилищни инициативи като благотворителни базари и литературни конкурси. Истинска гордост за клуба са ръчно изработените читателски дневници от учениците. По време на лятната ваканция, получавайки списъка със задължителната литература, децата попълват личен читателски дневник с рисунки, описания на героите, биография на автора и впечатленията им от творбата. В началото на всяка учебна година дневниците поставят старта на новия учебен материал, с който тепърва ще се запознават в час.
Защо да опитаме тази практика
В проведена анкета в Обединено училище “Христо Смирненски” – с. Вакарел, 70% от родителите смятат, че иновативната методика в читателския клуб “Ян Бибиян” е повече от полезна за децата им.
С помощта на читателския клуб г-жа Костова работи за:
- приобщаване на учениците към националните и общочовешките ценности;
- повишаване на мотивацията на учениците;
- задълбочаване на интереса към българска и чуждестранна литература;
- виртуалните екскурзии затвърждават междупредметните връзки;
- дава се възможност за артистични изяви и работа в екип на ученици от различен етнически произход;
“На 31.01.2023 г. участниците в Читателски клуб “Ян Бибиян” пренесоха учениците от ОбУ “Христо Смирненски”, с. Вакарел в света на приказките. С ръчно изработените книги те подредиха изложба “Моята любима приказка” и по тази начин всеки посетител ще може да се докосне до магическия свят на вълшебствата и приключенията.”
За какво да внимаваме
Със сигурност ще бъде полезно в литературния клуб да разглеждате произведенията, включени в учебната програма. Но добре познатите ни “Под игото” и “Немили – недраги” на Иван Вазов са едни от най-предизвикателните произведения за учениците, най-вече поради многото историзми и архаизми, смята г-жа Костова. И допълва: “Нужно е внимателно да се подбират творбите, които да бъдат включени в предварително разписания план на клуба. Препоръчвам учителите да започнат с произведение, което е написано на език, достъпен за учениците.”
Практиките са селектирани в инициативата „Добрите практики на фокус 2023“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.