Кои са уменията на бъдещето? Според тази статия това са аналитичното мислене и активно учене. И двете умения изискват учениците да могат да резюмират и рефлектират върху това, което изучават, да правят взаимовръзки и да могат да презентират ясно какво са научили и къде може да се приложи.
Тази задача е амбициозна, затова в това упражнение започваме с една малка стъпка – равносметка на наученото до момента!
Защо тази активност е важна за кариерното развитие на учениците?
Всяка професия в икономиката на иновациите и икономиката на знанието изисква умения за критично мислене, оценка на информация и намирането на отговор на въпроси, като се осмисли и въпросът, и отговорът.
Цел на активност “Равносметка”
Учениците да осмислят и обобщят изучавания до момента материал.
Активността на кратко:
- Подходяща за час на класа или по време на час
- 1 до 2 учебни часа
- Работа по групи
- Презентиране по групи
Материали за активността:
- Презентация за класната стая – използвайте тази презентация като инструкции за учениците. Може да я прочетете вие или ученик и след това по групи учениците да резюмират задачата.
- Работен лист за ученика – можете да принтирате за всяка група ученици
- Видео за активността – кратко обяснение за активността
- Насоки за провеждане на активността – полезни съвети за класната стая
- (бонус материал) Лист за рефлексия на актиновността – можете да принтирате за всяка група ученици, за да може да оценят и да рефлектират над представянето си
- (бонус материал) Сертификат за постижение – можете да дадене на ученик или ученици, които се представят добре в активността – спрямо критериите за оценяване или по Ваша преценка
Подготовка и изпълнение на активността:
- Преди да започнете активността може да гледате видеото “Равносметка”.
- Разгледайте съдържанието на презентация за класната стая “Равносметка”.
- Препоръчително – принтирайте работния лист “Равносметка” – един лист за група от 4 ученика. Учениците могат да работят на големи листа за постери (флипчарт или големи бели/цветни листа) или на няколко бели листа А4 по групи.
- Пуснете презентацията за класа с активност “Равносметка”
- Оставете слайд 11 със стъпките, за да може учените да имат представа какво правят и какво следва
- Време за изпълнение на всяка стъпка:
- Стъпка 1 – изречения – 4 мин
- Стъпка 2 – подобрения на изреченията – 6 мин
- Стъпка 3 – избор на 4 изречения – 5 мин
- Стъпка 4 – създаване на продукт (постер, ментална карта или история) – 15 мин
- Стъпка 5 – презентиране – по 2 минути на група
Оценяване/рефлексия
Докато една група ученици презентира, може да помолите останалите ученици да дадат оценка с отговор на следните въпроси:
- Кои са силните страни на тази презентация?
- Доколко е ясна и конкретна презентация?
- Какво може да се допълни в презентация – 3 важни точки или идеи?
- Какво в презентацията може да се подобри?
Можете да използвате листа за рефлексия в края на упражнението.
Съвети и препоръки:
Гледайте видеото с насоките за активността, за да разберете как да действате, ако срещнете трудности с нея.