STEM лаборатория “Математика и информатика”

Математиката и информатиката са дисциплини, по които обикновено децата и младежите полагат сериозни усилия, за да се справят успешно с НВО и ДЗИ и за да придобият уменията, необходими за бъдещото им кариерно развитие. Въпреки това се оказва, че много от учениците трудно прилагат знанията си по тези предмети извън класната стая. Могат да прилагат формули и алгоритми, за да решат дадена задача, но се затрудняват да го направят, за да решат проблем от ежедневието. STEM лабораторията “Математика и информатика” създава необходимите условия да потърсите решения на реални ситуации, използвайки вече усвоените теоретични познания.

Цели на STEM проектите по математика и информатика

Работата в STEM лабораторията “Математика и информатика’’ включва занимания, свързани с развиване на математическото мислене на учениците, уменията им за разрешаване на проблеми и формиране на базови ИТ компетенции.

  • Изграждане на базови ИТ умения и подготовка за предизвикателствата на 21-ви век

На практика много голяма част от съвременните професии са свързани в една или друга степен с владеенето на базови ИТ умения. Освен това различните устройства, които използваме в ежедневието си, също изискват познаването на софтуер. Тези факти налагат необходимостта от развиването на основна ИТ грамотност още от ранна детска възраст и поетапното надграждане на познанията през годините с цел конкурентоспособност на пазара на труда. В лабораторията “Математика и информатика” може да насочите вниманието на учениците към различните приложения на информационните технологии в реалния живот и взаимовръзката им с другите науки. Освен това може да изследвате дигиталните следи, които учениците оставят в интернет пространството и да повишите тяхната дигитална и медийна грамотност.

  • Развиване на задълбочено разбиране на математическите концепции и умения

Лабораторията“Математика и информатика” е пространство, предназначено за провеждането на уроци по математика по интерактивен и увлекателен начин. Тук учениците могат да учат и изследват различни математически концепции и да проверяват математически факти и теории чрез различни дейности. Това помага за интегрирането на теорията и практическата работа в обучението по математика. Освен това голяма част от STEM проектите по математика предполагат изследване на реални проблеми и начините, по които математиката може да помогне на практика за тяхното разрешаване. По този начин учениците осмислят приложението на математиката в живота извън класната стая и нуждата от нейното изучаване.

  • Въвеждане на часовете по математика в ерата на данните

Динамичният живот през 21-ви век може да се опише с данни, проследяващи почти всички негови аспекти – от нашите навици за пазаруване и упражнения до разпространението на болести и въздействието на изменението на климата. Данните са израз на това, което се случва в света – тяхното изследване и разчитане позволява на учениците да станат откриватели на знанието, вместо да получават знания “на готово” и да ги наизустяват. Освен това работата с данни от реалния свят може да се окаже интригуващо за ученици, които иначе изпитват предимно негативни емоции, свързани с математиката.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

STEM лаборатория “Математика и информатика”

Учебни предмети 

Лабораторията за изследване“Математика и информатика’’ предлага условия за провеждане на STEM проекти по дисциплините: 

  • Математика;
  • Информационни технологии;
  • Технологии и предприемачество;
  • Социални науки.

Какво е нужно за лаборатория “Математика и информатика”

1. Пространство

Предвидете работни места за дискусия и изследване, събиране, обработване и анализ на данни, представяне на резултати. Добро решение е да преместите бюра срещу три стени, във формата на “U” (учениците трябва да са с лице към най-близката стена). По този начин лесно ще наблюдавате работата на всички ученици и ще им осигурите необходимите условия да се концентрират върху работата си, без да се разсейват. Пространството в средата на стаята може да използвате за провеждане на дискусии, брейнсторминг или представяне на постигнатите резултати.

2. Оборудване

Ще ви е необходимо подходящо оборудване, за да позволите на учениците да учат и да подобрят своите математически и ИТ умения:

  • В лабораторията “Математика и информатика” компютрите служат за много неща: за изследване и създаване на виртуални математически модели, за създаване на графики и таблици, както и за използване на различни web инструменти;
  • Смарт дъските също намират своето място в STEM лабораторията: те са свързани с компютъра на учителя, което дава възможност за по-лесното демонстриране на определени математически функции или web инструменти. Освен това за учителите е удобно да използват цифрови химикалки, с които да пишат на дъската, и след това да запазят написаното в електронен вариант;
  • STEM комплектите за изследване на математически функции и понятия също имат доказано положителен ефект за усвояване на учебния материал, особено при по-малките ученици. Такива комплекти са например: танграм, сметала, конструктори за създаване на обемни тела (тип Polydron), магнитни конструктори, комплекти за изследване на обикновени дроби и процентно съотношение.

3. Дигитални инструменти

Използването на различни приложения и платформи за визуализиране на математическите концепции несъмнено прави изучаването им по-лесно и приятно за повечето ученици. Ето някои безплатни web инструменти, които може да използвате във вашата STEM лаборатория:

  • GeoGebra е динамичен математически софтуер за всички нива на образование, който обединява геометрия, алгебра, електронни таблици, графики, статистика и смятане в едно;
  • Microsoft mathematics е безплатен софтуер с отворен код, разработен от Microsoft. Това е важен инструмент за тези, които се борят с математически проблеми. Съдържа функции, които ще ви позволят да решавате проблеми, свързани с математика, природни науки и други технически предмети;
  • Geometry Pad е удобен за учениците инструмент, който помага при представянето на геометрични конструкции, за измервания, използване на компас и експериментирането с различни геометрични форми по по-лесен начин.
  • Софтуер за анализ на данни – можете да използвате различни решения, като Tableau Public, Google Fusion Tables, Power BI. Те дават възможност за лесно обработване на данни, с цел анализиране и визуализиране на резултатите.
  • Безплатните онлайн математически игри несъмнено са най-приятният за учениците метод за затвърждаване на знанията. Макар да се използват рядко в лабораторията “Математика и информатика”, те могат да намерят приложение като средство за провокиране на интереса на по-малките учениците или като част от ежеседмична дейност от типа “Забавна математика”.

Големи въпроси

  • За кои професии на бъдещето дават подготовка знанията и уменията, натрупани в часовете по математика и информатика?
  • Какво приложение намират математиката и информатиката в реалния живот?
  • Как събирането и анализирането на данни ни дава възможност да взимаме информирани решения?
  • Има ли приложение изкуственият интелект в нашето ежедневие?

Примери за проекти

За статията са използвани следните ресурси, които са допълнени с личния опит на автора:

Pure Mathematics STEM Activities for Kids (sciencebuddies.org)

Bringing math class into the data age | Stanford Graduate School of Education

Math Archives – STEM Activities for Kids

Laboratory-Math – Национален STEM център (mon.bg)

Comment créer un laboratoire de mathématiques – Science 2023 (lamscience.com)

11 Teacher-Recommended PreK-12 Math Apps and Online Tools | Edutopia

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали