Социално-емоционално учене – 5 стъпки към училището-мечта

Социално-емоционалното учене представлява развиването на социални и емоционални умения у учениците, които да им позволят да бъдат успешни, целенасочени, осъзнати. Изследванията показват, че развиването на тези умения е ключово за училищния, академичния и кариерния успех на учениците. (1) Звучи добре, нали?

Но опитът показва още, че внедряването на социално-емоционалното учене в цялото училище води до изключително добри резултати в представянето на ученици и учители. (2) Какво означава това? Означава, че включването на социално-емоционалното учене като част от учебния процес във всеки час, във всяка класна стая, във всеки извънкласен проект ще:

  • повиши училищния успех на учениците;
  • подобри представянето им на олимпиади и състезания;
  • подобри резултатите им на матури, НВО, кандидат-студентски изпити;
  • ще подобри климата в класната стая;
  • ще подобри отношенията ученик-ученик, учител-ученик и учител-родител.

Ако това те е запалило да опиташ внедряването на социално-емоционалното учене на ниво училище, в следващите редове ще видим как стъпка по стъпка да го направиш.

В случай, че темата е все още нова за теб, може да прочетеш повече в статията ни “Социално-емоционално учене – какво е това?”. Ако се чудиш дали наистина социалните и емоционалните умения са толкова важни, надникни в статията “Защо социално-емоционалните умения са важни?”. Ако си учител, който не спира да се развива, то статията ни “5 социално-емоционални умения, които всеки учител трябва да има” е точно за теб.

Стъпка 1 – Създайте солидна основа!

Съберете екип
Всички знаем, че за да построим нещо устойчиво във времето, имаме нужда от здрава основа. А най-солидната основа за едно училище е добре работещият екип. Как ти и колегите ти да изберете членовете му? Най-разумният подход би бил да включите учители от различни специалности. Например един учители по информатика, един по български език, един по езици и един по изкуства. Сигурна съм, че разбра идеята. Нека преподават и в различни възрастови групи – начален етап, прогимназиален етап и гимназия. Разбира се всичко зависи от контекста на вашето училище – може да сте начално училище и изобщо да нямате учители, преподаващи в гимназиален етап. Съобразете се с вашата ситуация. Но не забравяйте – екипът трябва да е разнообразен.

Добре, избрали сте колегите, които да се включат в екипа по внедряване на социално-емоционално учене в училище. Това достатъчно ли е? Не е! Посочването на учителите, които да сформират екипа, не е достатъчно, за да го направите функциониращ. Всеки член на екипа трябва да има ясна представа каква е неговата роля. Например един може да е отговорен за това да помага на колегите да прилагат практики за развитие на социални и емоционални компетенции в час. Друг може да е отговорен за идентифицирането на най-успешните от тях. А трети може да  организира тематични срещи и обучения за всички учители в училище.

Но и това не е достатъчно! Динамиката и взаимоотнношенията в екипа са изключително важни, за да работи той успешно. Вие като членове трябва да се чувствате спокойни да изразявате несъгласие. Но трябва и да умеете да го правите по конструктивен и позитивен начин. Атмосферата трябва да предразполага към това всички да дават идеи и решения.

Затова инвестирайте време в създаването на правила и очаквания за работата на екипа. Връщайте се към тях всеки път, когато забележете, че екипът не работи по конструктивен и ефективен начин.

Споделете с всички

За да създадете устойчивост на вашия проект за развиване на социални и емоционални умения, е важно да информирате всички страни, които имат отношение. Запознайте учителите и администрацията с начинанието. В никакъв случай не пропускайте родителите и учениците. Ако училището има спонсори и партньори – запознайте и тях. Тоест, в 4 лесни стъпки:

1. Привлечете ръководството.

2. Представете идеята на учителския колектив.

3. Организирайте родителска среща.

4. Представете проекта на всяко едно дете в училище.

Добре, разбрахте ме – споделяне, споделяне и пак споделяне. Но как да направите споделянето качествено? Важно е не просто да съобщите, че в училището ще се учат социално-емоционални умения, а да коментирате по-задълбочено с всички изброени страни:

  • Защо социалните и емоционални компетентности са толкова важни?
  • Как социалните и емоционални умения ще помогнат на ръководство , учители, родители, ученици?

Ако не сте сигурни в отговорите на тези 2 въпроса – спокойно! Ние имаме 2 страхотни статии посветени точно на тях: “Социално-емоционално учене – какво е това?” и “Защо социално-емоционалните умения са важни?”

Комуникирайте двупосочно

Двупосочно? Това означава, че е важно не само вие като екип да съобщавате различни решения на останалите учители, на родителите и учениците, но да им дадете възможност те също да могат да се свържат с вас. Тоест, създайте механизми, чрез които всички останали страни (ученици, учители, родители, партньори, администрация) могат да комуникират с екипа – да дават своята обратна връзка, предложения и възражения. Дали ще е ежемесечна среща, дали ще е кутия за предложения, дали ще се случва на учителския съвет – изберете най-подходящият начин за вашето училище.

Стъпка 2 – Направете план!

Създайте споделена визия

Няма как да стигнем някъде, ако не знаем къде искаме да стигнем, нали? Затова ви е нужна визия. Определете къде искате да стигнете. Създайте своята споделена визия конкретно за вашето училище, вашите учители и вашите ученици.

Защо споделена? Защото няма как да мотивирате цялата училищна общност да се включи в развиването на социални и емоционални умения, ако те не споделят, не разбират и не се идентифицират с тази визия. Чуйте техните стремежи, надежди, цели. Попитайте ги за тяхното лично “Защо?” След това включете чутото във визията. Именно чрез споделената визия ученици, учители, ръководство и партньори ще се чувстват отгворни и ангажирани за напредъка по развитието на социално-емоционални компетентности в училище.

Споделена визия – звучи добре. Но как се прави споделена визия?
Не се притеснявайте и за това. Ето примерни въпроси, които могат да ви помогнат в изграждането на споделена визия. Задайте ги към всички засегнати страни:

  • Какво искаме всички наши ученици да знаят и могат, когато напуснат училище?
  • Кои са уменията, които ще помогнат на всички наши ученици да достигнат пълния си потенциал?
  • Каква искаме нашата училищна общност да бъде? Как искаме тя да звучи? Как искаме тя да се усеща? Как искаме тя да изглежда?
  • От какво имат нужда децата и възрастните, за да се развиват и процъфтяват в нашето училище?

Дайте 10 минути на всеки да нахвърля идеите си. След това нека ги обедини в 2-3 изречения. Когато приключите, преминете към споделяне в малки групи. Нека всяка малка група определи къде са пресечните точки в споделеното от участниците. На тази база ще стъпи вашата споделена визия. (3)

Определете къде сте сега

За да знаете как и накъде да продължите, трябва да разберете къде се намирате в момента. Затова проучете какво е било правено в училище за развиване на социално-емоционални умения, емоционална интелигентност или умения на 21 век. Свържете се с учителите, които обикновено движат подобни проекти. Може би педагогическият съветник или училищния психолог също са работили в тази посока с учениците.

Така ще установите върху какво може да стъпите – какви са вашите ресурси. Ще разберете и от какво още имате нужда.

Създайте план за действие

На база на всичко това – вашата визия, ресурсите и нуждите – направете план за действие. Отбележете ясни цели. Обвържете ги с конкретни срокове за изпълнение. Посочете кой за какво е отговорен и каква роля има. Помислете за нуждите си – може би имате нужда от още обучение или от определен бюджет за организиране на училищни събития, свързани със социално-емоционалните умения? Конкретизирайте как ще адресирате тези нужди.

Стъпка 3 Подобрете социално-емоционалните умения на учителите!

Опитът показва, че учителите развиват социални и емоционални умения у учениците по-успешно, когато училището инвестира в подобряване на социалните и емоционални умения на самите учители. (4) 

Децата учат от това, което виждат, че ние правим, а не от това, което им казваме, че трябва да се прави. Така че няма как да очакваме, че те ще надграждат своите социални и емоционални умения, ако не им показваме чрез личния си пример как ние подобряваме своята емоционална интелигентност. Но и за това не се притеснявайте! Как изглеждат социално-емоционалните умения за учителите може да прочетете в нашата статия “5 социално-емоционални умения, които всеки учител трябва да има”.

Според изследване на Галъп в САЩ през 2014, учителската професия е сред най-стресиращите професия. Затова и подпомагането на социалните и емоционални умения на учителите е ключово за осигуряването на психическото и физическото им здраве, а оттам и на здравето на учениците.

Добре. Прочетохте нашата статия. Но какво още да направите?

Учете се

Никой не се ражда научен. Нито пък има “таван” на знанията и уменията ни. Човек се развива, докато е жив. Затова подкрепете учителите в собственото им професионално и личностно развитие.

  • Предразположете възрастните в училище да рефлектира върху своите собствени социални и емоционални умения. Обсъждайте как вие като учители можете да разширявате капацитета си за развиване на емоционална интелигентност у учениците;
  • Насърчете училищния екип да изследва собствените си предразсъдъци към определени ученици, етнос, пол, възрастова група и др. Може би между вас битуват убеждения като: “Момчетата не трябва да показват емоции”, “Дванадесетокласниците не се интересуват от учене”, “Момичетата преиграват чувствата си”, “Петър не може да изкара повече от 3 по математика”, “Ромите не учат висше образование” и др.
  • Поощрявайте учителите да развиват и надграждат уменията си постоянно. Култивирайте нагласа за непрекъснато развитие и растеж;
  • Осигурете възможност учителите да посвещават време на грижа за себе си и за събиране на нови сили. Например може да организирате срещи за разведряване веднъж седмично в учителската стая;
  • Помогнете на учителите да направят собствен персонализиран план за развиване на личните си социални и емоционални умения.

Сътрудничете си

Помислете как да засилите сътрудничеството между учителите. Може да създадете партниращи си двойки учители, които да се подпомагат по отношение на надграждането на социално-емоционалните си умения. Включвайте темата за подобряването на социалните и емоционални умения на учителите и по време на учителския съвет, на срещите на методическите обединения и др. Вече и в България съществуват училища, които имат своите ефективно функциониращи Професионални Учебни Общности (ПУО). Защо да не създадете такава общност и във вашето училище?

Упражнявайте се

Прилагайте социалните и емоционалните си умения във всяка възможна ситуация – по време на час, при срещи с родители, по време на учителски съвет, при разговор с колеги. Включвайте се в обучения, които засягат по някакъв начин усъвършенстването на социалните и емоционални умения на учителите. Използвайте всяка възможност да тренирате и подобрявате собствената си емоционална интелигентност.

Стъпка 4 – Подкрепете социално-емоционалното учене на учениците

Най-накрая стигнахме и до учениците. Но учениците не се учат само от това, което се случва в класната стая, но от още много други взаимодействия като например с приятели, семейство, музикални и спортни идоли и др. Затова е изключително важно вие като училищен екип да привлечете колкото може по-голяма част от средата вашите ученици. Това означава да запалите по развиването на социално-емоционални умения и емоционална интелигентност семействата на учениците, партньорите на училището, общността. Обърнете внимание и на атмосферата в училище и класната стая. Защото само така ще постигнете устойчив напредък.

Знам, звучи добре на теория. Но как да стане на практика? Не се притеснявайте и за това. Приготвили сме ви няколко идеи:

Училището

  • Създайте подходящ училищен климат на взаимно уважение и чувство за сигурност. Тази стъпка е абсолютно задължителна, за да продължите напред!
  • Дайте трибуна на учениците (например ученическия парламент). Нека се чуе гласът им. Вслушвайте се в това, което те казват.
  • Изберете такъв подход в дисциплината, че той да подкрепя развиването на социално-емоционални умения у учениците. Опитайте се да не повишавате тон, не бъдете язвителни, саркастични, не уронвайте самочувствите на учениците (все пак вие самите трябва да демоснтрирате социални и емоционални умения). Когато има нужда техните действия да бъдат критикувани, направете го като обсъждане. Нека те сами да дадат предложение как нещата могат да бъдат подобрени.

Класната стая

  • Създай атмосфера на взаимно приемане и разбиране в класната си стая. Създай чувство на сигурност и принадлежност. Не наказвай учениците, а опитай да ги вдъхновиш. Так те сами ще искат да се държат добре. И отново: без такава атмосфера, няма как да напредвате.
  • Интегрирай развиването на социални и емоционални умения в уроците си. Използвай всяка възможна ситуация по време на урока, за да развиваш различните аспекти на емоционалната интелигентност на учениците си.
  • Давай напълно ясни инструкции какво очакваш от учениците да демонстрират във връзка със социалните и емоционалните им умения. Например, ако даваш групова задача, то съвсем открито съобщи на децата какво е поведението, което очакваш от тях и защо то ще покаже, че умело управляват взаимоотношенията си.

Семейството

Всички знаем, че семейството е изключително важно. Няма как вие като училищен екип да постигнете значим напредък, ако не привлечете родителите на своя страна. Затова ги запознайте със смисъла на развиването на социални и емоционални умения. Запалете ги в това и те да сътрудничат в развиването на емоционалната интелигентност на своите деца. Ако не са сигурни как, покажете им – поканете ги в класните си стаи, организирайте специална среща на тази тема или изберете друг подход според конкретния случай.

Общността

Привлечете общността – представете вашия проект на администрацията на вашето населено място. Запознайте близкото читалище или младежки център. Създайте общност от съмишленици, които да подкрепят социалното и емоционално учене на вашите ученици. Това дори може и да е училище от друго населено място, с което да си партнирате. Колкото повече страни са ангажирани, толкова по-голям и бърз ще е напредъка на вашите ученици и толкова по-силно ще е удовлетворението на учителите. Какво по-хубаво от това?

Стъпка 5 – Подобрявайте се. Постоянно!

Внедряването на социалното и емоционалното учене на ниво училище е процес, при който ще срещате различни предизвикателства. Понякога ще взимате добри решения за преодоляването им, а друг път не чак толкова. Често ще ви хрумват нови идеи как е можело да направите всичко по много по-“правилен” начин. Това е нормално! И освен това е много хубаво. Защото, за да постигнете целите, които сте си поставили за напредъка на учениците в социалните и емоционалните им умения, има нужда постоянно да адаптирате и подобрявате плана си. Затова:

  • Следвайте плана, който направихте в Стъпка 2
  • Проследявайте напредъка си
  • Рефлектирайте върху това доколко сте напреднали
  • Адаптирайте и променете плана си според това как и доколко напредвате
  • Периодично повтаряйте този цикъл

Уморихте ли се от всички тези стъпки? Може би си задавате един последен, но много важен въпрос. Нека се опитам да позная?

Защо да развиваме социални и емоционални умения във нашето училище? Това са твърде много усилия!

Може би защото искате да работите в позитивна и конструктивна среда? Може би защото искате да сте по-малко стресирани от работата си? Може би защото искате да се прибирате вкъщи удовлетворени и щастливи от изминалия работен ден? Може би защото искате да работите с колеги, които са мотивирани, напредничави и показващи висок професионализъм? Може би защото искате да чувствате родителите “на ваша страна”? Може би защото искате да видите как учениците ви израстват и процъфтяват пред очите ви и благодарение на вашите усилия? Може би защото искате да видите учениците си успели възрастни един ден?

Което и да е от тези “може би”, то напълно си заслужава усилията!

 

 

Използвана литература:
1. How Social-Emotional Learning Help Children Succeed in School, the Workplace, and Life, Committee for Children

2. It’s Time to go All-in for Social-Emotional Learning by Social & Emotional Contributor

3. Develop a Shared Vision for Schoolwide SEL by CASEL Organization

4. Collaborative District Initiative, CASEL Organization

Статията е базирана на CASEL Guide To Schoolwide SEL

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Мечтаното училище
Социално-емоционално учене

4 стъпки към училището мечта – Стъпка 1

Как да създадем училище-мечта? Училище, в което ученици и учители са мотивирани и ангажирани с процеса на учене, взаимоотношенията са удовлетворяващи, а резултатите като училищен

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.