Презентациите в клас са възможност учениците да демонстрират разбиране/усвояване по дадена тема и да я обяснят пред публика. Внимателно подготвеното представяне и систематизираната обратна връзка дават възможност на учениците да придобият опит и да обогатят комуникационните си умения.
Целта на презентациите е не само ученикът да излезе и представи няколко слайда и да прочете даден материал. Презентациите развиват множество умения: проучване и синтезиране на информация; систематизиране и оформяне на информация; държание и говорене пред публика; избор на подходящ език и увереност.
Важно е, когато изискваме от учениците да представят дадена тема под формата на презентация, да сме преподали тези неща и след това целенасочено да следим за тях по време на представянето. Това включва оценяване на добри и лоши презентации, оформяне на информация в различна форма (слайдове; плакати), публично говорене, а не четене. Също така е важно учениците да са наясно какво ще се наблюдава в презентациите им още от началото на зададената задача и затова е нужно да се изработи и предостави критериална матрица (рубрика) за оценяване с всички критерии и нива.
Няколко опорни точки
- Бъдете наясно с целта на презентациите (оценяване; развиване на умения; преговор);
- Как ще подготвите учениците си, за да бъде успешна тяхната презентация;
- Как ще оценявате презентациите;
- Какво правят останалите ученици по време на презентацията (попълват критериалната матрица или бланка за обратна връзка; записват въпроси, които задават след презентацията; пишат план по темата, която се представя; самите те отговарят на въпроси за слушане с разбиране, докато наблюдават);
- По какъв начин презентиращите ще получат обратна връзка и насоки?
Предложения за успешни кратки презентации в клас
- Основната идея (тема) трябва да се заяви ясно;
- Обяснете я;
- Подкрепете я с доказателства от други източници; дайте примери;
- Направете заключение на темата/споменете я отново;
- Практикувайте презентацията предварително с различни хора;
- Говорете, не четете. Използвайте малки листчета с основни думи, които да ви подскажат;
- Придържайте се към зададеното време;
- Не претоварвайте кратки презентации с прекалено много визуални опори.
Основни сфери за наблюдаване и оценяване по време на презентация
- Представяне – контакт с публиката; сила на гласа; държание; облекло;
- Съдържание – как ученикът е разбрал темата;
- Организация на презентацията – има ли въведение; теза; доказателства/примери; заключение и т.н.
Предложения за подготовка на учениците (задачи)
- Оценяване на презентации според изгледа и организацията (визуални опори; текст);
- Гледане на видео от TED и оценяване на речите по рубрика (цел 2.2.4.):
Говорител | Професионален вид | Израз на лицето | Контакт | Стойка | Жестове | Движения |
Тук обсъдете с учениците всеки един критерий и примери за него, след това гледайте една презентация заедно, попълнете заедно таблицата с конкретни действия. Следващата стъпка е те да гледат сами следващите (или само няколко минути от тях) без звук и да оценят по критериите. Дайте им 1-2 речи за домашно и след това ги обсъдете в групи в клас.
- Упражнявайте учениците да представят първоначално нещо, което те знаят, тяхно хоби, спорт, игра. Така ще забележат какво е наистина да разбират темата, да говорят с ентусиазъм и удоволствие, а не да заучават и четат.
Предимства на стратегията
- Развива множество умения;
- Приложима е за всички предмети и теми;
- Два възможност да се работи на различни нива
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- учениците трябва да се добре подготвени, преди да им бъде дадена задачата;
- трудно е проследяването и оценяването на групови задачи;
- изисква време за подготовка, представяне и даване на обратна връзка;
- изисква техника (ако презентациите са на PowerPoint).
Примерна критериална матрица (приложима за всякакъв вид устна презентация)
Категория | 1 – Има нужда от подобрения | 2 – Доближава се до стандарта | 3 – Отлично | Резултат |
Съдържание | – представя се темата на презентацията, но съдържанието е хаотично; – не се реферира/връща към основната идея на презентацията; – само един източник на информация, чисто информативен; – наизустено съдържание, затруднява се да отговаря на каквито и да е въпроси по темата; – презентацията просто свършва, без да има заключение или обобщение/ финални думи. | – заявена тема, но не всичко е свързано/в подкрепа на тази теза/тема; – не всеки аргумент/пример е релевантен или подкрепен с доказателство; – повече от два източника на информация, но недостатъчно, за да обхванат множество гледни точки; – несигурен в някои от въпросите/замисля се/ опитва се да си припомни наизустеното; – има извод/заключение, но е непълно и/или различно от началната тема/теза. | – ясно заявена тема/теза; – всички слайдове/точки подкрепят тази теза; – има примери и доказателства в подкрепа; – множество различни източници на информация, множество гледни точки; – участникът спокойно и сигурно отговаря на всички въпроси по темата; – ясен извод, който връща към основната тема и “затваря” презентацията. | |
Организация | – типът презентация е неподходящ за темата; – няма визуални опори или са недостатъчно/неподходящи; – няма логическа структура и преход между темите; – не се вмества във времето. | – типът презентация е съобразен с темата и публиката, но визуалните опори невинаги са подходящи (прекалено малко или много текст, малко снимки); – презентацията е прекалено дълга или прекалено кратка за темата; – препуска между различните теми или отделя дълго време само на една-две от тях и пропуска останалите; – не се вмества във времето. | – типът на презентацията е подходящ за темата и публиката (дигитална/постер/реч); – дължината на презентацията е подходяща за темата; – ясен баланс между реч/текст и визуални опори (видео,аудио, хендаути); – плавен преход между подтезите/точките; – вмества се във времето. | |
Презентиране | – езикът е неподходящ; – чете през цялото време; – не демонстрира интерес; – не гледа публиката, а само бележките си; – притеснява се, стои на едно място; – спира често, замисля се, “ъ”-ка, забравя и се губи; – информацията се чете набързо, без удоволствие, тихо и с мрънкане. | – използва подходящ език; – не е сигурен във всичко, което казва, напомня си от бележките/забравя на места; – демонстрира интерес, но не и ентусиазъм по темата, който да завладява и публиката; – гледа само в една част от публиката; – личи моментно притеснение, свитост, прибрани ръце или треперене; – от време на време използва паразитни думи/звуци, без те да пречат; – не всички чуват; говори много тихо или много силно; – накъсан говор или много бърз/притеснен; – облеклото е подходящо. | – използва подходящ език и изрази по темата; – разказва, не чете; – демонстрира искрен интерес и ентусиазъм от темата; – гледа публиката, в контакт е с нея; – демонстрира увереност чрез езика на тялото (без нервни жестове), отворена позиция на тялото и подходящи жестове; – говори без никакви дистрактори и “ъ”-кане; – всички от публиката ясно чуват и разбират говора, без презентаторът да крещи; – плавен, спокоен говор с подходяща интонация според момента (наративен, забавен, шокиращ); – облеклото е подходящо. |
Предложената критериална матрица е примерна и може да се използва при всяко устно презентиране. Преподавателят адаптира частта със съдържанието според предмета, нуждите и приоритети си.
Не е нужно да се следи за изпълнението на всяка една точка от тази матрица, зависи на какъв етап е обучението, може да се фокусирате върху едно умение, да добавяте или махате.
Задължително обаче е учениците да знаят какъв е фокусът на въпросната презентация и оценяване (в различни случаи може да оценявате съдържание и знание по предмета, в други може да дадете на учениците сами да избират темата и да се концентрирате върху презентационни умения и организация например).
Добре е, когато използвате матрици (рубрики), да ги разглеждате и обсъждате предварително с учениците си – какво значи всяко изискване, как те го разбират, какви примери могат да дадат, какво мислят и т.н.
Помнете, че ако поставите един критерий в матрица и оценявате учениците по него, трябва да сте сигурни, че сте достигнали до това ниво, че това е преподадено и упражнено от учениците.
Примерна бланка за обратна връзка
Въведение Успя ли да привлече интереса? Даде ли достатъчно добър контекст на презентацията си? | ||
Организация Имаше ли ясна организация на цялостното представяне? Имаше ли плавна връзка между отделните секции (идеи)? Водеше ли логично към крайното заключение? | ||
Съдържание Защити ли идеите си? Приведе ли солидни аргументи? | ||
Подпомагащи средства Качество. Подпомагат ли целта на презентацията? Засилват ли внушението? | ||
Заключение Ясно ли е изведено желаното послание? Има ли усещане за завършеност? | ||
Представяне Ентусиазъм на представящия Ясно изразяване | ||
Допълнителни бележки |
Тази бланка, както и критериалната матрица, е примерна. Тя се попълва от другите ученици, докато някой представя. Може да раздадете освен нея и самата критериална матрица и учениците да се оценяват едни други. Тук също въпросите могат да се променят според задачата или равнището, до което е достигнато.
Примерна бланка за саморефлекия след презентация
Име на ученика | |
Име на проекта | |
Тема на презентацията | |
Кои са най-важните неща, които научи по време на тази задача? | |
За какво ти се иска да беше отделил/а повече време или да беше направил/а различно? | |
В коя част даде най-доброто от себе си? / Кое смяташ, че си направил/а най-добре? | |
Коя беше най-приятната част от тази задача? | |
Коя беше най-неприятната част? | |
Какво според теб трябва да промени учителят, за да може задачи като тази да са по-приятни? | |
Други коментари |