Учениците наблюдават своите съученици за паразитни думи и дистрактори, записват ги и за определен период от време отбелязват колко често се използват. Целта е да се избягват колкото може повече. Може да започнете, като дадете задача на учениците да следят вас, да записват и да ви информират кои са паразитите/изразите, както и колко често ги използвате. Това ще е забавен начин да въведете тази стратегия.
Примерна инструкция
Разпределете класа по двойки и дайте за задача в следващата седмица всеки ученик да наблюдава своето другарче по двойка по време на час какви изрази и думи използва, когато не може да се сети. Учениците трябва да записват тези думи и да ги споделят с другия от двойката. Може да направите плакат с най-често срещаните, които да обявите за забранени. Направете го като игра и задайте период, в който по двойки учениците да се наблюдават и да записват колко пъти са чули думата/израза. След това поощрете учениците с най-малко думи или с най-намалели.
Предимства на стратегията
- Може да се организира като игра;
- Учениците си дават сметка за думите и изразите, които не осъзнават, че използват;
- Започва да им прави впечатление използването на паразити.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- трудно се проследява кой кога и дали наблюдава другарчето си;
- първоначалният ентусиазъм спада бързо;
- ефектите са краткотрайни