Ученето чрез преживяване е подход, който поставя учениците в центъра на учебния процес и им позволява да изследват и разбират природните явления не само като теория, но и чрез активно участие. Ставайки част от него, учениците развиват критично си мислене и умението си за решаване на проблеми, увеличават се тяхната ангажираност и мотивация.
Красимира Боева, учител по човекът и природата в ОУ “Тодор Каблешков” – гр. Пловдив, прави природните науки не само по-достъпни за своите възпитаници, но и по-вълнуващи, превръщайки учебния процес в приключение. Подготвяйки дейности, които са свързани с реалния живот, насърчавайки въпроси и дискусии за опазването на природата, тя събужда искрата у своите петокласници. И всичко започва само с един урок за опазване на чистотата на водата.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Добрата практика „Опазване на чистотата на водата“ е интерактивен урок, реализиран с двадесет ученици от пети клас. Целта му е да повиши екологичната осведоменост и отговорността на учениците към опазването на водните ресурси. Урокът включва разнообразни дейности, като дискусии за значението на чистата вода, групови проекти за идентифициране на местни водни проблеми и практически задачи за предлагане на решения. Учениците работят в екипи, което развива тяхната комуникация, сътрудничество и умения за решаване на проблеми.
Урокът преминава през следните стъпки:
Въведение
Учителят започва с кратка дискусия на тема: “Защо водата е толкова важна за живота на Земята?” Въпросите към класа са: “Знаете ли какво се случва, ако водата бъде замърсена?” и “Какви могат да бъдат последиците за хората, животните и растенията?”
Презентация или видео
Учителят показва кратка презентация или видео за водния цикъл, както и за основните източници на замърсяване на водата – битови отпадъци, промишлени отпадъци, селско стопанство (торове и пестициди), пластмасови отпадъци. Учениците обсъждат примерите за замърсяване на водата от ежедневието – хвърляне на боклук в реки, езера, морета.
Групова работа
Учениците се разделят на групи по 4-5 души. Всяка група получава различна ситуация или проблем, свързан с опазването на водата:
- Как можем да намалим замърсяването на водата у дома (напр. пестене на вода, правилно изхвърляне на отпадъци)?
- Как да пазим реките и езерата чисти при излети и разходки сред природата?
- Какво трябва да се направи за опазване на морската вода?
- Как да се намали замърсяването на водата в училище (напр. правилно използване на чешмички, рециклиране)?
Групите трябва да обсъдят проблема и да предложат конкретни решения. Разполагат с 10 минути. Всяка група представя своите идеи пред класа.
Заключителна част и рефлексия
В тази част се прави обсъждане на предложените решения от групите пред целия клас. Учителят подчертава, че опазването на чистотата на водата зависи от усилията на всички нас. На учениците се задава въпроса: “Как всеки от нас може да помогне за опазване на чистотата на водата?”. Учениците споделят своите идеи и предложения, а учителят обобщава ключовите моменти: Водата е ограничен ресурс и е жизненоважна за всички живи същества. Замърсяването ѝ води до сериозни последици за здравето на хората и за околната среда.
Домашна работа
Домашна работа е на тема: “Как можем да пестим вода у дома и да я опазваме чиста?”. Учениците сами избират дали да напишат съчинение, да нарисуват плакат или създадат проект за опазване чистотата на водата, който да бъде изложен в класната стая.
“Почти всички ученици избират да представят домашната си работа под формата на проект – макет или плакат.”, споделя г-жа Боева.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
След провеждането на този интерактивен урок учителят забелязва както качествени, така и количествени резултати.
Качествени резултати:
- Учениците задълбочават познания си за значението на водата и водните ресурси, както и за причините и последствията от замърсяването на водата.
- По-добре запознати са с различните видове замърсители и как те влияят върху качеството на водата.
- Работят в екип. Самостоятелно разпределят задачи и обсъждат идеи по време на груповата работа.
- По-уверени са в представянето на идеите си пред класа и активно участват в дискусия.
- Учениците са по-мотивирани да пестят вода в ежедневието си – споделят за това как пестят вече водата при миене на зъби, по-кратко къпане, правилно използване на чешмите в училище.
- Наблюдава се промяна в поведението при изхвърляне на отпадъци – осъзнато избягване на замърсяването на водни басейни и правилно рециклиране.
Количествени резултати:
- Повишава се академичното ниво на учениците.
- Увеличава се броя ученици, които участват в екологични инициативи, проекти и конкурси, свързани с опазването на околната среда.
- Повишава се ангажираността в часа – чрез груповата работа и дискусиите учениците са по-активни и мотивирани да участват.
Именно този урок и домашната работа след него запалва искрицата на екологичната отговорност у петокласниците. Тази искра прераства в нещо значимо. От тази учебна година г-жа Красимира Боева води предмет (раздел ФУЧ) – Екология на Земята. С нас тя споделя, че в нейните часове “учениците са в центъра и активно участват в процеса на учене. Вместо просто да слушат, те са насърчавани да споделят своите мнения и знания относно проблемите с природата. Този подход подобрява критичното мислене и позволява на учениците да правят връзка между наученото и реалния свят, да работят в екипи за разрешаване на реални проблеми. Това развива уменията им за сътрудничество и комуникация.”