От земята до чинията: как селскостопанската практика подпомага личностното и образователното развитие?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • всеки ученик да знае за различните цикли на растенията и да може да ги отглежда до тяхната консумация.
  • взаимопомощ;
  • работа в екип.

Необходими материали:

  • поле/ градина;
  • селскостопански съоръжения

В селските райони децата контактуват със земята по-често, отколкото децата в градовете. Въпреки това и на тях им липсват знания за нея. Това създава необходимост от обогатяване на познанията и връзката с почвата. Госпожа Зорница Карчева (учител по музика, по биология и докторант към СУ, Биологически факултет), основно със своите колеги Момчил Кръстев (учител по теоретична подготовка); Гоцко Гоцов (учител по практическа подготовка), Йорданка Макариева (учител по химия и физика) и Цанка Карчева (директор на училище ПГТ “Вл. П. Минчев” с. Владимирово, обл. Монтана), реагират на това предизвикателство, въвеждайки иновативна земеделска практика в учебния процес. Посредством стъпки, като обработка на почвата, отглеждане на растителен материал и кулинарни изживявания, учениците се възползват от естествените ресурси в околната среда.

Смисълът е в това, децата да се учат не само от теорията, но и чрез практически дейности. Въпреки трудностите в началото, важното е да ги вдъхновиш – и те сами ще покажат желание за по-голямо участие“, казва г-жа Карчева.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Този проект, който г-жа Карчева нарича „Смело на село“, се осъществява като цикъл от дейности, пъстър от преживявания. Той съчетава практически знания с екологична, земеделска, кулинарна и общообразователна насоченост през цялата учебна година. Фокусът е върху развитието на уменията на учениците, като някои от ключовите области са организационни умения, работа в екип, креативност и критично мислене.

СТЪПКИ В РАЗВИТИЕТО НА ПРАКТИКАТА:

Стъпка 1: Инициация – Конкурс “Есенна благодат”:

  • Конкурсът служи като първа стъпка за включване на учениците в областта на земеделието.
  • Подтиква ги да представят продукция от селското стопанство чрез декорация, кулинария и/или друга презентация.
  • Оценяването на конкурса използва критерии, които подчертават връзката между труда и резултата.

„В началото се случи всичко на шега. След конкурса предложихме и други стимули, с които още повече „запалихме“ интереса им – STEM уроците, като компилация между общообразователен и професионален контекст, успешно надграждат знанията за това от къде идват “нещата от градината“, допълва г-жа Карчева.

1 Prepodvame.bg in blog visuals 1

Стъпка 2: Провокиране на критично мислене: След успешния завършек на конкурса, следващата стъпка е провокирането на критично мислене. Учениците се насърчават да разгледат произведените материали и да се замислят от къде идва готовата продукция. Този етап цели участниците да осъзнаят важността на производствените процеси и възможностите за самоподготовка.

Стъпка 3: Почвообработване и засаждане: Следващата важна фаза е почвообработването. Тя се провежда в часове на специалност “Механизация на селското стопанство”. Учениците имат възможността да обработват земята и да засяват култури. Това дава възможност за дългосрочно проследяване на процесите от засаждане до събиране на реколтата.

3 Prepodvame.bg in blog visuals 1

Стъпка 4: Пролетни цикли на обработка: През пролетта продукцията отново се засява и следващите месеци се разделят на кратки цикли за обработка. Този етап е включен в часовете по практика и формира и развива у учениците специфични умения и знания, които са от съществено значение за успешното отглеждане и развитие на земеделските култури.

Стъпка 5: Събиране на продукцията: В началото на следващата учебна година се събира продукцията. С тази дейност се ангажират учениците, като им помагат както учители, така и помощен персонал. Това предоставя не само физически труд, но и създава общностно усещане за постигнатите резултати.

Стъпка 6: Есенен флашмоб и разпространение на продукцията: Подготвената продукция се използва за есенен флашмоб, който не само привлича вниманието на ученици, учители и родители, но и разпространява земеделската култура в общността. Част от продукцията се предоставя на други училища и детски градини, като се поддържа сътрудничеството с партньори. В този етап учениците имат възможност и да проявят кулинарните си умения на практика, като демонстрират различни ястия, направени с продукти, отгледани от тях самите.

2 Prepodvame.bg in blog visuals 1

Стъпка 7: Поддържане на интереса и нови участници: Процесът не приключва, а се възобновява, като осигурява текучество на учениците и привлича нови участници от различни класове и специалности. Важен елемент е редовната рефлексия, която обобщава резултатите и разглежда положителните и отрицателни страни на изпълнените задачи.

За резултатите и устойчивостта на дейността г-жа Карчева казва: „Практиката “Смело на село” продължава четвърта поредна година, като постига не само образователни, но и социални и общностни цели. Учениците развиват не само професионални умения, но и организационни умения, креативност, самодисциплина, по-добра комуникация, работа в екип. Проектът допринася за заздравяване на връзките между учениците и тяхната общност, като ги прави по-пълноценни участници в живота на село“.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът „Смело на село“ за г-жа Карчева е начин да се върнем към природата и истинската си същност. Тази инициатива дава възможност за укрепване на образователни и социални умения от една страна, а от друга, реколтата дава много видими количествени постижения за самите ученици. Учителите пък са удовлетворени от интереса на учениците и желанието им за включване в проекта. Участието в земеделски дейности обогатява образователния опит, стимулира творческото мислене и развива ученическите умения за сътрудничество и лидерство. Проектът се отличава с иновативен подход, който интегрира различни учебни предмети и извънкласни дейности. Посочените стъпки на изпълнение по почвообработка и засаждане създават цикъл на учебен опит, който е уникален и оригинален.

Проектът “Смело на село” не само учи децата за земеделие, но ги прави по-грижовни и отговорни към своята общност. Това, което учим в училище, излиза извън класните стени и става част от техния живот – личен и професионален. Приветствам учители и училища: не е необходимо да имате земеделски двор, може да е и една малка градинка в двора на училището, но засадете цветя, създайте кауза с тях и направете себе си и учениците си щастливи“, допълва г-жа Карчева.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Escape (класна) стая или как да превърнем класната стая в загадъчно пространство за учене

Учениците учат най-добре, когато са ангажирани в процеса на учене и това им носи положителни емоции. Какъв по-добър начин да разнообразим стандартната “седни и слушай”

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.