Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване?
Тези теми намират място в един интердисциплинарен урок, проведен в гр. Кнежа, който завършва с музика, танци, добро настроение и с идеи какво още може да се направи от една празна бутилка.
В търсене на начин как да направи уроците по музика в 7. клас по-интересни, г-жа Ваня Иванова, учител по в ОУ “Васил Левски”, решава да съчетае двата предмета, по които преподава – география и музика. Урок преплита няколко теми от учебния материал по двата предмета – различните култури по света и техните музикални инструменти и географското положение на Хаваите. “В урока засегнахме и екологичното образование, защото с помощта на отпадъчен продукт, какъвто е пластмасовата бутилка, се докоснахме до културата на Хавай, изработихме укулеле, потанцувахме и се забавлявахме”, разказва учителката. По време на часа учениците работят в екип, за намерят връзката между замърсяването на природата с пластмаса, Хаваите и красотата на песента “Някъде, отвъд дъгата”, “събрана” в изработения от тях музикален инструмент.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА
Име на практиката: От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи
Цели:
- Изработва се инструментът укулеле от рециклируеми пластмасови материали;
- Дискутира се замърсяването на околната среда с пластмасови отпадъци;
- Учениците познават географското местоположение на Хаваите на картата.
Подходяща е за: Ученици в прогимназиален етап
Прилага се: В два учебни часа – по география и музика
Необходими материали:
- Пластмасови бутилки;
- Пинчета или габърчета;
- Ластички.
КАК ПРОТИЧА ЧАСЪТ
Урокът започва с едно своеобразно мислено пътуване до другия край на света. За да се ориентират в коя част на света се пренасят, седмокласниците имат работа с географски координати (в 7. клас се отделя доста време на това). След като вече знаят коя култура ще опознават, учениците споделят с какво свързват Хаваите. По този начин постепенно се достига до темата за музикалните инструменти в Хаваите и песента “Някъде, отвъд дъгата”.
Темата за опазването на световния океан от безконтролното изхвърляне на отпадъци от пластмаса може да се въведе с дискусия, подкрепена с видео. Важно е учениците да могат да придобият визуална представа за значимостта на проблема.
Разговорът се насочва към рециклирането и повторната употреба, а класът е изправен пред предизвикателство – да се направи музикален инструмент от използвани пластмасови буткилки. В тази част на урока учениците работят по групи. Те изработват тялото на укулелето от пластмасова бутилка, като изрязват отвор в нея. Струните са направени от ластички, които са закрепени с пинчета за основното тяло. След това укулелето се украсява и изрисува.
“В един сайт видях клипче как се прави укулеле, а ние със седмокласниците имахме урок за музикалните инструменти. В 6. клас децата са изучавали Океания. Така те използваха знанията, които вече имат, за да се “пренесат” на Хаваите, да кажат “Алоха” и да се докоснат до една различна култура. Съчетахме ученето с танци, музика и изработване на укулеле. Получи се много вълнуващо за учениците” – споделя г-жа Иванова.
Но по-важното за нея е, че с помощта на практиката учениците развиват следните нагласи:
- Аз изхвърлям пластмасовите отпадъци на правилното място;
- Аз съм толерантен към други култури и музика;
- Аз работя отлично с географски координати, за да намеря географските обекти;
- Аз мога да изработвам забавни предмети от ненужни неща и така да не замърсявам природата;
- Аз обичам да уча.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
КАК ЕФЕКТИВНО ДА ПРИЛОЖИМ ТАЗИ ПРАКТИКА
Ето какво съветва г-жа Иванова колегите, които искат да опитат тази пракика:
- Поканете в часа ученик, който свири на струнен музикален инструмент, дори да е от друг клас.
- Насърчавайте децата да танцуват, включете се и Вие.
- Творете – едно укулеле също може да доведе класа до важни изводи!
Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.