От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване? 

Тези теми намират място в един интердисциплинарен урок, проведен в гр. Кнежа, който завършва с музика, танци, добро настроение и с идеи какво още може да се направи от една празна бутилка. 

В търсене на начин как да направи уроците по музика в 7. клас по-интересни, г-жа Ваня Иванова, учител по в ОУ “Васил Левски”, решава да съчетае двата предмета, по които преподава – география и музика. Урок преплита няколко теми от учебния материал по двата предмета – различните култури по света и техните музикални инструменти и географското положение на Хаваите. “В урока засегнахме и екологичното образование, защото с помощта на отпадъчен продукт, какъвто е пластмасовата бутилка, се докоснахме до културата на Хавай, изработихме укулеле, потанцувахме и се забавлявахме”, разказва учителката. По време на часа учениците работят в екип, за намерят връзката между замърсяването на природата с пластмаса, Хаваите и красотата на песента “Някъде, отвъд дъгата”, “събрана” в изработения от тях музикален инструмент. 

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Цели: 

  • Изработва се инструментът укулеле от рециклируеми пластмасови материали;
  • Дискутира се замърсяването на околната среда с пластмасови отпадъци;
  • Учениците познават географското местоположение на Хаваите на картата. 

Подходяща е за: Ученици в прогимназиален етап

Прилага се:  В два учебни часа – по география и музика

Необходими материали: 

  • Пластмасови бутилки;
  • Пинчета или габърчета;
  • Ластички.

КАК ПРОТИЧА ЧАСЪТ

Урокът започва с едно своеобразно мислено пътуване до другия край на света. За да се ориентират в коя част на света се пренасят, седмокласниците имат работа с географски координати (в 7. клас се отделя доста време на това). След като вече знаят коя култура ще опознават, учениците споделят с какво свързват Хаваите. По този начин постепенно се достига до темата за музикалните инструменти в Хаваите и песента “Някъде, отвъд дъгата”

Темата за опазването на световния океан от безконтролното изхвърляне на отпадъци от пластмаса може да се въведе с дискусия, подкрепена с видео. Важно е учениците да могат да придобият визуална представа за значимостта на проблема.

Разговорът се насочва към рециклирането и повторната употреба, а класът е изправен пред предизвикателство – да се направи музикален инструмент от използвани пластмасови буткилки. В тази част на урока учениците работят по групи. Те изработват тялото на укулелето от пластмасова бутилка, като изрязват отвор в нея. Струните са направени от ластички, които са закрепени с пинчета за основното тяло. След това укулелето се украсява и изрисува.

“В един сайт видях клипче как се прави укулеле, а ние със седмокласниците имахме урок за музикалните инструменти. В 6. клас децата са изучавали Океания. Така те използваха знанията, които вече имат, за да се “пренесат” на Хаваите, да кажат “Алоха” и да се докоснат до една различна култура. Съчетахме ученето с танци, музика и изработване на укулеле. Получи се много вълнуващо за учениците– споделя г-жа Иванова.

Но по-важното за нея е, че с помощта на практиката учениците развиват следните нагласи:

  • Аз изхвърлям пластмасовите отпадъци на правилното място; 
  • Аз съм толерантен към други култури и музика; 
  • Аз работя отлично с географски координати, за да намеря географските обекти; 
  • Аз мога да изработвам забавни предмети от ненужни неща и така да не замърсявам природата;
  • Аз обичам да уча.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

КАК ЕФЕКТИВНО ДА ПРИЛОЖИМ ТАЗИ ПРАКТИКА

Ето какво съветва г-жа Иванова колегите, които искат да опитат тази пракика:

  1. Поканете в часа ученик, който свири на струнен музикален инструмент, дори да е от друг клас. 
  2. Насърчавайте децата да танцуват, включете се и Вие. 
  3. Творете – едно укулеле също може да доведе класа до важни изводи!

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Glasses and a highlighter marker over a book
Четивна грамотност

Създаване на логическа връзка с друг текст

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат няколко минути да помислят за друг, познат текст, който да им помогне да си наредят логически непознатия, като

Финансова грамотност
Финансова грамотност

Финансова грамотност

Финансова грамотност В следващите страници представяме умението финансова грамотност. Разделено на елементи, то дава пълната картина на това какво очакваме от учениците да знаят и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали