Учителят първо обяснява на учениците значението на зеления, жълтия и червения цвят:
Зелен = отговаря на критериите;
Жълт = частично отговаря на критериите;
Червен = не отговарят на критериите.
Учителят отбелязва работата на всеки ученик спрямо предварително зададени критерии, използвайки трите цвята. Учениците анализират по групи работите си, за да разберат защо някоя част е в червено или в жълто, и работят заедно за подобряване на работата си, където е необходимо.
Резултат: Учениците имат възможност сами да поправят/подобрят работата си, след като са анализирали обратната връзка от проверката „светофар“.
Предимства на стратегията
- Учителят може да работи с малки групи върху миниурок според информацията, събрана от проверката ‘светофар’ (т.е. работа с тези ученици, които са имали много червени точки);
- Създава позитивна нагласата у учениците, че винаги могат повече, отколкото си мислят, и че с малко насока сами могат да подобрят работата си;
- Дава възможност за повторен, по-задълбочен анализ на работата;
- Възпитава учениците на навици за самостоятелно учене;
За тази стратегия е добре да имате предвид, че:
- отнема повече време от стандартните начини за проверка на ученически работи;
- изисква ангажираност и подходяща нагласа от страна на учениците, което се постига с много постоянни усилия и търпение от страна на учителя;
- учителят трябва да даде ясни инструкции за това как протича анализът по групи и какви правила за работа трябва да се следват, за да се получи конструктивна дискусия, а не междуличностен конфликт.