Колонизацията на Марс е въпрос, който сякаш все по-често ни вълнува. С излизането на филми като “Марсианецът” и валящите новини от изстреляните през 2020 година марсоходи, вероятно темата е интересна и за вашите ученици.
Г-н Георги Петров, учител на 1. клас в ЦОУД в СУ “Христо Г. Данов” в гр. Пловдив, ни изпрати своята добра практика, в която чрез грабването на вниманието на децата с една пленителна тема като колонизацията на Марс, се развиват:
- критичното мислене;
- уменията за решаване на проблеми;
- креативност;
- дигиталните умения на учениците.
Добрата практика на г-н Георги Петров е планирана за провеждане в дигитална среда, но лесно би могла да се адаптира и за присъствено обучение.
Искате да разберете повече? Стъпка по стъпка през практиката ще ни преведе г-н Петров!
1. Въведение в темата чрез филм
За начало представям темата на учениците чрез документалният филм на НАСА Jet Propulsion Laboratory. Той представлява анимация за обществено ползване. Видеото изобразява ключови събития по време на влизане, слизане и кацане, които се случват, когато марсоходът на НАСА Perseverance каца на Марс на 18 февруари 2021г.
За период от около седем минути космическият кораб се забавя от около 19 100 км / ч в горната част от атмосферата на Марс до около 2 мили в час (3 км / ч) при докосване в район, наречен кратер Jezero. Perseverance ще търси признаци за древен микробен живот на Марс, ще събира и марсиански скали и реголит (счупени скали и прах), а на база на това ще се характеризира геологията и климата на планетата и ще се проправи пътя за човешкото изследване на Червената планета.
2. Основно съдържание чрез презентация
Основното съдържание въвеждам чрез своята презентация: “Мисия Марс – колонизацията“. За улеснение презентацията е качена в моя YouTube канал -“В приказния свят на науката”, така че учениците могат да се връщат към нея, когато пожелаят. Това позволява и децата да следват самостоятелно стъпките на урока, ако се обучават дистанционно.
3. Групова работа по проблем и критично мислене
В следващата част на урока с учениците провеждаме брейнсторминг. За целта класът е разделен на 3 групи, като всяка група трябва да генерира различни идеи в отговор на следните въпроси:
-
Защо е необходима колонизацията на Марс?
-
Как виждате градът на бъдещето на червената планета?
-
Какви нови, непознати професии ще са необходими за тази колонизация?
Времето за работа е 9 минути (бел. ред. по 3 минути на въпрос)
4. Представяне на тезите от групите
След като времето за работа изтече, всяка група представя своята теза, тоест отговорите на 3-те въпроса. Всяка група разполага с 2 минути за представянето.
5. Домашна работа
За следващия час екипите приготвят презентация, като връзката между участниците се осъществява в създадената от учениците FACEBOOK група “Малки еколози в приказният свят на науката“.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
6. Среща – дискусия “Мнението на експерта”
След провеждането на този урок и представянето на презентациите на учениците, проведохме среща “Мнението на експерта” в Google Meet. Гост-експерти бяха Яна Георгиева и Иван Ситников – уредници в Планетариума към Регионален природонаучен музей Пловдив.
Бонус: безплатни дигитални ресурси
1. Настолна игра
Учениците играят ролите на марсоход, учен и инженер, за да вземат решения за проучване и да постигнат научни цели. Така те се организират в екипи по 3-ма, но за по-големи екипи може да включите допълнителни роли на учен или инженер. Учениците се учат да пишат основни командни последователности, които поставят основите за развиване на умения за компютърно програмиране. В посочения по-горе линк има детайлно описание на необходимите материали и ход на занятието.
Достъп до настолната игра тук.
2. Електронен пъзел на Марс
Достъп до пъзела тук.
Бел. Ред. Пъзелът е създаден от г-н Георги Петров и е със свободен достъп за всеки, който би искал да го подреди.
3. Презентация: “Мисия Марс – колонизацията“
За презентацията натиснете тук.
4. Документалният филм на НАСА Jet Propulsion Laboratory
За филма натиснете тук.
Бел.ред. Филмът е безплатен, няма нужда от превод или субтитри и би бил интересен за ученици от 1-ви до 12 клас. Екипът на prepodavame.bg благодари на г-н Георги Петров за предоставените материали.
Заключение
Дейностите по интереси по време на ЦОУД позволяват да се интегрират вълнуващи за учениците теми, каквато е колонизацията на Марс. Всеки интригуващ децата въпрос може да бъде поставен така, че да развива различни компетенции у тях – умение за работа в екип, критично мислене, креативност, дигитални умения, емоционална интелигентност, умения за учене и др.
Със споделянето на практиката на г-н Петров се надяваме да ви вдъхновим още повече в използването на Дейностите по интереси за разширяване на мирогледа на децата и работа върху ключови за 21 век умения.
Споделете ни вашата добра практика, а ние ще я публикуваме!