Календар за коледно добротворчество

След един слънчев, цветен и необичайно топъл октомври есента осезаемо започва да проявява по-мрачните си аспекти. Стъмва се по-рано, времето е влажно и студено, а дърветата са вече оголели и се готвят за зимата. Учебният ден започва сред мъгла и завършва сред тъмнина. В тази сива обстановка всички копнеем за нещо топло и красиво, което да ни донесе усещане за уют.

В статията ще откриете лесен за използване инструмент, който ще помогне на вас и учениците да се сгреете с вътрешна топлота и радост през идващия зимен период

Календарът за коледно добротворчество предлага разнообразни добри дела, които да поддържат усещането за коледен дух и трепетното очакване на светлия празник през целия месец декември.

Защо да създадете календар за коледно добротворчество?

  • Планирането и изпълнението на добрини ще фокусира вниманието на учениците върху значимите християнски, но и човешки ценности като съпричастност, сърдечност,  милосърдие, пълноценно общуване и т.н.
  • Дейностите, предвидени в календара, ще създадат пространство учениците да споделят помежду си преживяванията си като добротворци. Това ще заздрави взаимоотношенията им и ще помогне за установяване на позитивна учебна среда.
  • Работата върху планирането и извършването на добри дела ще развие важни социално-емоционални умения на учениците – самоосъзнатост, самоуправление, социална осъзнатост и управление на взаимоотношенията.
  • Въвличането в добротворчески практики ще повлияе благотворно върху самочувствието, физическото здраве и психологическото благополучие на учениците. Можете да прочетете повече в статията ни за ползите от добротворчеството.

Как да използвате календара за коледно добротворчество?

  • Проведете дискусия с учениците относно значението на коледните празници – какви ценности символизират, какво ни носят и защо са обичани и чествани от хората по цял свят.
  • Покажете на децата попълнения примерен  календар с предложения за добри дела. Попитайте ги какви други идеи за добротворчески практики им хрумват и заедно съставете списък с добрини на дъската.
  • Раздайте на учениците бланка за коледен календар и списък с добрини, който могат да допълнят със собствени идеи (от написаните на дъската или нови). Дайте им задача да планират добри дела за дните от месец декември и да ги запишат в бланката си. Окуражете ги да украсят календара си с рисунки и позитивни надписи.
  • Напомнете, че няма никакво значение колко малка или голяма е планираната добрина. Подчертайте, че е изключително важно да не допускат самообвинения и “съдене”, ако не успеят да извършат предвидените дейности в някои от дните. Съвсем не е нужно и да запълват всички дати с добротворчески практики. Дори само едно добро дело в рамките на месеца ще им помогне да се почувстват като носители на коледния дух.
  • В края на периода осигурете време, в което учениците да разкажат за добрините си пред класа. Най-подходящо е това да стане през последния учебен ден преди ваканцията, когато децата и без това съвсем не са настроени да учат. Може и да дадете възможност за представяне на извършените добри дела по време на училищното коледно тържество.

Доказано е, че добротворчеството облагодетелства в голяма степен както получателя, така и създателя му. Планирането и реализирането на добрините от календара ще помогне на учениците ви да се чувстват по-щастливи, по-позитивни и по-свързани един с друг. Ако искате да се вдъхновите от още идеи по темата, прочетете поредицата за добротворчески практики.

Нито едно добро дело, независимо колко е малко, не отива на вятъра” ни напомня мъдрият баснописец Езоп. Не се колебайте – поканете Коледа в класната си стая още сега!

Тази статия е базирана на лични идеи на автора и Random Acts of Christmas Kindness 2016. CoffeeCupsandCrayons.com.

 

Източници:

  1. Симеонова, В. Какво представлява социалното-емоционалното учене? Prepodavame.bg
  2. Младенова, М. (2022). Какво е добротворчество и защо е полезно за учениците? Prepodavame.bg

 

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Каква е ролята на приобщаващото образование в развиването на социално-емоционални компетенции?

Над 90% от учениците в Професионална гимназия по облекло “Елисавета Багряна”, град Бяла Слатина, са от уязвимите групи. Младежите са застрашени от отпадане от образователната

Интерактивни методи на обучение

Лятно училище по английски език? Ура!

Допускам, че фразата „на училище през лятото” звучи еднакво ужасяващо както на ученици, така и на учители. След приключване на изтощителната учебна година всички замесени

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.