Как избираме професии или кариерно ориентиране?

Изборът на професия или “кариерното ориентиране”, както го наричаме в училище, е важна тема за всеки учител и ученик. В тази статия обобщаваме 5 основни положителни фактора, които влияят на избора на професия и споделяме 6 видеа и идеи как да интегрираме темата в учебно занимание с ученици, така че да ги подкрепим в процеса на избор. 

Изборът на професия

Върнете се назад към гимназиалните си години. Какво си мечтаехте, че ще работите? А ако се пренесем още по-назад – в 5. или дори 1. клас – същата ли остава мечтата ви? Дали 6-годишното Ви аз ще е доволно от кариерния Ви избор? Отговорите на тези въпроси са различни за всеки от нас, но общото е, че вероятно всеки е имал различни желания в различни моменти от живота си.

В детска възраст сме искали да бъдем зъболекари, шофьори, актриси, учители, касиерки и какво ли още не. Идва обаче един момент, който някак негласно ни кара да си мислим, че точно сега ние трябва да вземем съдбовното решение да изберем образование и професия. После за най-голям успех  се приема работата по специалността, което за поколения българи се разбираше като своеобразен апотеоз на реализация. Тук идва същинският въпрос: Какво е успехът в професионален план и как да стигнем до него?

Въпроси с многозначни отговори

“Госпожо, не знам какво ми се прави. Дали да се запиша в университет или първо да работя няколко години, за да добия опит? Какво да уча? Къде да работя?Със сигурност и вие сте чували тези въпроси поне веднъж от гимназистите. Разбира се, че идеалният вариант не е първото нещо, което ни хрумне. През всички въпросителни и главоблъсканици сме преминали и ние, а сега се лутат и нашите ученици.

Въпроси от типа “Това за мене ли е?”, “Какво ще правя там?”, “Какво и къде трябва да уча?”, “Какви умения трябва да развивам?”, “Родителите им искат да стана адвокат, но аз се притеснявам да говоря пред хора. Какво да правя?” са само началото на лабиринта. Част от учениците търсят престижни и популярни професии, други “случайно” попадат в определена сфера без дори да са си помислили за нея в училище, трети – търсят с години работа, която ги вълнува и мотивира. Но как всъщност можем да покажем пъстротата на съвремените професии пред учениците ни? 

5 фактора, които влияят положително на избора на кариера 

Избирането на подходяща професия е предизвикателство, но следвайки тези стъпки, можете да представите областта, която отговаря на интересите и уменията на вашите ученици:

1. Оценка на интересите:

Провокирайте учениците да помислят за дейностите, които им харесват, и областите, от които се интересуват. Това може да са хобита, предмети в училище или работни задачи, които са изпълнявали през годините. Всеки трябва да състави списък с тези интереси, тъй като те могат да осигурят представа за потенциални кариерни пътеки.
Ако учениците се затрудняват, обърнете предизвикателството на 180 градуса. Провокирайте ги да напишат поне 5 неща, които не са им интересни.

2. Силни страни и умения:

Всеки от нас притежава уникални качества, способности и таланти. Някои от нас са много организирани, а други имат добри комуникационни умения или пък са силни в решаването на проблеми. Припомнете си заедно инициативите, в които учениците са участвали в последните години. Това могат да бъдат благотворителни базари, театрални постановки, олимпиади, конкурси и много други. Дискутирайте кой според тях е основният училищен предмет, който им е помогнал или подтикнал в участието в инициативите.
Помислете заедно върху въпроса “Как тези силни страни и умения могат да бъдат приложени в различни професии?”

3. Проучване на различни кариери:

Често сме склонни да възприемаме определени професии като “типично мъжки” или “типично женски, което не само ограничава възможностите за развитие на хората, но и поддържа стереотипи, които вредят на обществото като цяло. Професиите не трябва да бъдат определяни по пол, а по способностите и интересите на индивида. Когато обособяваме професии като силно мъжки или женски, не само дискриминираме и намаляваме шансовете за успех на много талантливи хора, но и губим ценни перспективи и умения, които биха могли да допринесат за развитието на съответната област. Необходимо е да променим мисленето си и да се съсредоточим върху равните възможности за всички, независимо от пола.

Разгледайте професиите “под лупа”, използвайки разнообразни ресурси, за да научите повече за различни професионални възможности. Насочете вниманието на учениците към различни области и към не толкова популярните професии, показвайки им пъстротата от възможности.

4. Личност и ценности:

Някои хора процъфтяват в структурирана среда, докато други предпочитат по-гъвкав график. Някои обичат да работят самостоятелно, докато други се радват на сътрудничество. Личните черти могат да повлияят на това кои кариери ще подхождат най-добре на учениците ви. Дискутирайте кои са ценности им. Нека всеки отбележи за себе си поне 3.

5. Заедно за бъдещето:

Светът се развива със светлинна скорост. Затова и ние трябва да се подготвим. Така, както ние учителите се променяме от година за година, така трябва да подготвим и учениците си да очакват неочакваното. Заедно с тях направете статистическо проучване за професиите като подберете конкретни въпроси. Например:

  • Коя е била най-желаната професия през 2010 г., 2000 г., 1990 г.?
  • Каква е средната заплата за България в сферата на производството сега и преди 10 години?
  • Кои са най-търсените кадри в момента и преди 15 години?
  • Кои са професиите, които “не умират” във времето?
  • Кои са “гъвкавите” професии сега?
  • Какви умения трябва да притежава днес един специалист в сферата на медицината и преди 20 години? 

Насочете вниманието на учениците към това, че от голямо значение не е професията, а уменията на личността като гъвкавост, постоянно учене, лични ценности и вярвания, стремеж.

Вдъхновени от основните 5 фактора, които благоприятно влияят на избора ни на професия, попитахме 6 дами за техния професионален път, предизвикателствата и възможностите, които ги заобикалят в техния свят.

Идеи за използване на видеа в час за кариерно ориентиране

Професионалистите могат да предоставят ценна информация за аспектите на работата, необходими умения и съвети за навлизане в областта.  Предоставяме ви възможност да “поканите” виртуално 6 дами, които да разкажат своята история пред учениците ви и 7 идеи как да използвате видеата в час на класа.  С всяко видео може да използвате стратегията “Виж, помисли, почуди се” –  Използвайте работния лист, в който учениците да споделят мнението си. Стратегията е приложима за всички видеа.

За всяко видео сме подготвили и допълнителни идеи за дейности, с които са ангажирате учениците.

1. Яна Титова“Попивайте всичко, което ви заобикаля.”  За актьорското майсторство и срещите с хора.

Предмети: изобразително изкуство, технологии и предприемачество, български език и литература
Идея: Дискутирайте в час видеото с учениците си. Попитай ги:

    • Коя е Яна Титова? 
    • Коя е нейната суперсила, която използва в професията си?
    • Какво трябва да умее един професионалист в творческата сфера?
    • Какво вдъхновява Яна Титова? 
    • Какви качества и умения трябва да притежавам и да развивам, за да се занимавам с изкуство?
    • Какво би се случило, ако Яна не беше продължила с пианото?
    • Какъв въпрос все още ви гложди?
    • Кои са 3-те ценни урока от това видео, които бихте запазили за себе си?

За по-голям ефект от упражнението, разделете учениците на малки групи, които да обсъдят въпросите и след това дискутирате изводите заедно.

2. Ива Дойчинова: Журналистика  – Свободни ли сме да изразим себе си днес?

Предмети: български език и литература, гражданско образование, час на класа.
Идея: Използвайте видеото на Ива Дойчинова, за да се запознаете с пътя на българския журналист. След това влезте в ролята на редакции, разпределяйки се на няколко групи. Дайте своя отговор на казусите от работния лист.

3. Климентина Стрък: Как капитаните превземат сърцата на хората?

Предмети: български език и литература, гражданско образование
Идея: Преди да изгледате видеото, заедно с класа се опитайте да назовете поне 10 професии, които са невъзможни без човешкия фактор. Аргументирайте се. Дискутирайте стереотипите в съзнанието ни:

    • Как се пораждат стереотипите?
    • Какви бариери си поставяме при избора на хоби, занимания, професия?
    • Има ли мъжки и женски професии?

Идея: Разделете класа на две групи. Нека група А да проучи какви са основните 10 задължения и 5 умения, които са част от живота на един програмист, а група Б – да проучи същото за професиата “шкипер” (капитан на ветроходна лодка). В дискусия проверете има ли общи черти между двете професии. Изведете два основни плюса и два основни минуса на двете професии.

4. Таня Терзийска – Как предприемачеството може да обедини силните ни страни?

Предмети: технологии и предприемачество, икономически дискиплини
Идея: Изгледайте видеото на Таня Терзийска. Предизвикайте учениците да помислят кои са техните силни страни и как биха ги превърнали в бизнес. Разпределете ги в малки екипи, които да създадат собствен бизнес план. Екипите правят SWOT анализ, за да илюстрират идеите си.

5. Юлия Мусева – Какъв е пътят на трансформация от готварството до треньор по катерене?

Предмети: физическа възпитание и спорт, час на класа
Идея: Изгледайте видеото на Юлия Мусева. Отбележете заедно на дъската през какви основни трансформации е преминала Юлия, за да стигне до позицията си на треньор. Обърнете внимание на първоначалните ѝ ученически мечти, университет, семейство, първа работа, настояща страст. Предизвикайте учениците да направят карта “Моят кариерен път”, опирайки се на хобитата си като начална точка, опитвайки се да запишат максимално много професии, които биха практикували. Ако вашият ученик Иван обича да играе футбол, по неговите кариерни пътища могат да бъдат треньор по футбол, футболен съдия, учител по физическо възпитание и спор, футболен коментатор и т.н. 

Основната идея на практическата задача е да покажете на учениците си, че интересите им отварят много врати в бъдеще. 

6. Мила Владиславова – Защо обществото смята професиите на изкуството за несериозни?

Предмети: изобразително изкуство, информационни технологии, технологии и предприемачество
Идея:
Направете на дъската две колонки. В първата записвайте заедно с учениците престижните/сериозните професии, а във втората – несериозните. Изгледайте видеото на Мила Владиславова с класа. Върнете се отново към таблицата като провокирате учениците си с въпросите:

    • Какво означава несериозна професия?
    • За какво мечтае Мила, когато е на 8 години?
    • Как от “сериозна” професия сменя посоката към “несериозна”? 
    • Какво би било различното, ако хората на изкуството не съществуваха? Кои професии нямаше въобще да ги има?  
    • Какъв е съветът на Мила към нас? До каква степен сте съгласни с нея?

Всички видеа на дамите можете да намерите тук. Те могат да служат като примери за разнообразието на професионалните пътища и да подчертаят равноправието между половете в различни кариерни сфери. Историите на успешни жени могат да мотивират учениците, особено момичетата, да преследват своите мечти и амбиции, независимо от стереотипите и препятствията. Видеата могат да бъдат интегрирани в различни учебни предмети, като например литература, история, социални науки, за да се илюстрират теми като лидерство, преодоляване на трудности и значението на упоритостта и труда.

Използването на тези видеа може значително да обогати учебния процес, като предостави на учениците реални примери за успех и вдъхновение.

Материалът е създаден с подкрепата на Лили Дрогерие

Как избираме професии или кариерно ориентиране?

Още полезни статии:

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали