Обучението по език, независимо дали става въпрос за роден или чужд език, несъмнено е свързано със създаването на собствени текстове. А в начален етап някои от учениците наистина не обичат да правят това, може би защото не знаят как и откъде да започнат. Други пък нямат търпение да пуснат на свобода въображението си и да влязат в ролята на писатели.
Децата имат различни възможности, но със сигурност за всички би било полезно да предвидите в часовете си достатъчно време за творчество и писане. Методът “Стълбичка” е един чудесен начин да го направите, за да подкрепите учениците в предизвикателната задача да създават собствен текст-описание.
Какво представлява Стълбичката
Стълбичката е метод, при който чрез поредица от задачи с поетапно покачваща се трудност децата се упражняват да създават текст-описание. За да постигнете успех, трябва да преминете с учениците си през следните 3 стъпала:
- конкретно-предметното описание;
- описание по зрителна опора;
- описание по памет или по въображение.
Първо стъпало: конкретно-предметно описание
В този етап е важно да предоставите на децата конкретен предмет за изследване, който те по-късно ще опишат. Колкото повече сензорни системи са включени, когато се усвоява дадено знание, толкова по-добър и по-бърз е резултатът: това води до повече информация към мозъка и предполага по-точно представяне на обекта.
Няколко идеи
За описание на плод чудесна работа може да ни свърши ябълката, която всяко дете получава по програма „Училищен плод”. В изследването на обекта могат да се включат почти всички сетива – зрение, обоняние, осезание, вкус…
Може да опишете плюшена играчка, която всички деца последователно да разгледат, да подържат в ръце и гушнат. Ако задачата е описание на човек, започнете най-напред устно с наблюдение на конкретен доброволец от класа. Друга идея е описанието на съученика да се направи под формата на игра за отгатване. Това ще провокира децата да се вглеждат по-внимателно и да търсят по-подходящи думи.
Не се обезсърчавайте, ако съчиненията на този етап са кратки: така е, защото наблюдаваният предмет се възприема в неговата цялост. Едва след това се открояват детайлите.
Второ стъпало: описание по зрителна опора
Тази стъпка помага на децата да пренесат получените умения и по аналогия да направят описание на подобен обект. Важно е и тук да предложите зрителна опора, понеже в ранна възраст преобладава нагледно-образното мислене.
Може да използвате разнообразни предметни и визуални опори по ваш избор, като например картина или рисунка, схема, план или таблица. Може да помогнете на децата, като използвате текст с пропуснати думи, написан на дъската или подготвен под формата на работен лист.
Няколко идеи
Ето пример за описанието на човек: “Това е … . Той има … коса и … лице. Очите му са … . Облечен е с … блуза и … панталон”.
Друга любима дейност за визуализиране е мисловната карта тип мозъчна атака, която дава възможност да се запишат всички думи, възникващи в мислите ни по повод на изследвания обект. Такава асоциативна мрежа може да се прави не само в часовете за формиране на комуникативно-речеви умения, а и в часовете по български език – при въвеждане на темата за прилагателно име или в часовете за затвърдяване на знанията, за упражнение и обобщение.
Нека отново се върнем към примера с описание на плод, който вече използвахме. Нарисувайте ябълката в кръгче в средата на дъската, а около нея запишете всички свързани думи, които децата назовават спонтанно. Може да продължите дейността със сортиране на думите по предложения по-долу план, като подчертаете и точките на плана, и думите от съответната категория с един и същ цвят:
1. Форма
2. Големина
3. Повърхност
4. Цвят
5. Вкус
6. Други признаци
Така признаците ще станат по-видими, за да могат децата лесно да ги включат в описанието на предмета.
А защо да не проявите креативност, когато давате инструкцията за задачата?! Например помолете учениците да направят реклама на ябълката, която са получили за закуска.
Трето стъпало: описание без зрителна опора
На третото стъпало на стълбичката учениците трябва да опишат предмет по въображение, тоест без зрителна опора. Това е най-трудната за децата задача и тук е моментът учителят да разкрие своето майсторство, като им създаде достатъчно интересна речева ситуация и ги мотивира да пишат.
Няколко идеи
При примера с описанието на ябълка може да съчините нов край на приказката “Тримата братя и златната ябълка” – на дървото имало не златни, а обикновени ябълки, а децата трябва да си представят и да опишат една от тях. Като образец за написване на съчинение-описание на човек може да прочетете описания на литературни герои като Пипи Дългото чорапче или Ян Бибиян, или на историческа личност – например описанията на Васил Левски и Христо Ботев, направени от Иван Вазов.
Третото стъпало е и мястото да поработите с децата върху някои езикови и стилистични средства като епитет и сравнение.
Защо да използвате този метод?
Стълбичката е прост, но в същото време изключително полезен метод за развиване на умението за писане на описания. Целенасочената работа по трите етапа със сигурност ще повиши писмената култура на учениците и ще им помогне да придобият повече увереност в създаването на собствени текстове. А защо не и да ги вдъхнови за творческо писане?
Методът “Стълбичка” е добра практика от класната стая на г-жа Мариета Йорданова, преподавател в начален етап в ОУ “Иван Вазов”, гр. Силистра. Г-жа Йорданова е от онези скромни и всеотдайни български учители, които работят с мисъл за всяко дете в класа. Нейни възпитаници ежегодно достигат до националния кръг на олимпиадата по Гражданско образование и се класират сред най-добрите участници в първа възрастова група. Родени и израстнали в малък областен град, много от тях смело продължават образованието си в елитни университети по цял свят.
Прочетете още: “Нарисувай ми… котка” в часовете по чужд език – създаване на текст-описание и 5 идеи за творческо писане в часовете по чужд език.