Тази стратегия е подходяща за ученици, които предварително са работили по идентифициране на тенденции или повтарящи се елементи, тъй като за да се извлече алгоритъм, се очаква от учениците да създадат модел. Това помага за по-ефективно решаване на проблеми от сходен тип. В основата си стратегията включва елементи от математическата грамотност. Тя би могло да се приложи във всички възрастови групи в зависимост от сложността на алгоритъма, който трябва да се извлече. Стратегията е подходяща за всички предметни области, тъй като този принцип се ползва както при точни науки като математика и физика, така и при хуманитарни и социални науки като психология и икономика.
Примери
Учениците може да извлекат:
- алгоритъм за ефективно даване на обратна връзка; ненасилствена комуникация (по психология);
- алгоритъм за провеждане на експеримент (по химия);
- граматическо правило (по език).
Резултат: Учениците извличат алгоритъм, основан на тенденция или повтарящи се елементи.
Предимства на стратегията
- Когато учениците сами извлекат алгоритъм, това помага за по-дълбокото разбиране на процеса.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- всеки алгоритъм изпуска крайни, нетипични случаи и е важно да припомняме на учениците, че един алгоритъм рядко може да обхване всички случаи и той винаги е опростен модел на реалността;
- важно е да подкрепяме учениците сами да стигнат до алгоритъма, а не да го даваме наготово.