Тичане из стаята, съпроводено с крясъци и разрушително поведение, бутане на чинове и стени, агресия и автоагресия, летящи учебни помагала, раници и кош за боклук, търкаляне по пода, нагрубявания и вербална агресия… Това не е откъс от сценарий за екшън филм, а съвсем реална ситуация от класната стая, позната на немалко учители, в която те трябва да запазят самообладание и да помогнат на хиперактивно дете, изпаднало в криза.

Хубаво е да заличим мита, че хиперактивните деца са лошо възпитани или разглезени  – те наистина страдат от своето поведение и свръхактивност, което изисква специализирана подкрепа от ранна детска възраст. Сериозните затруднения идват поради прекомерна двигателна активност и проблеми при контролиране на вниманието и импулсивността във важни области от живота като междуличностни взаимоотношения, училище, работа и семейство.

В настоящата статия ще обърнем внимание именно на децата със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието (СХДВ).

Диагностичните критерии

Най-общо нарушението може да се определи като разстройство на поведението, характеризиращо се с хиперактивност и придружено от дефицит на вниманието, което води до несправяне с училищните и социалните изисквания, отправени към детето. (Манова, М.2012). Импулсивност, разсеяност, дезориентираност и раздразнителност са сред типичните характеристики на поведението на хиперактивното дете, които оказват влияние върху настроението и функционалността на класната стая. Децата с разстройство с дефицит на вниманието срещат сериозна трудност с фокусирането на вниманието, което бързо се измества от една дейност към друга. Те лесно се разсейват и им е трудно да стоят спокойно (Макинтайър, К./ Депонио, П. 2015). Раздразнителни са и често изпадат в емоционални кризи, когато се почувстват несигурни или не в центъра на внимание.

По данни на Център за психологически изследвания, уповаващи се на последната ревизия на DSM V, синдромът на хиперактивност и дефицит на вниманието включва две основни групи симптоми:

  • невнимание – дезорганизираност;
  • хиперактивност – импулсивност.

Диагностичните критерии за всяка от двете групи симптоми се групират както следва:

1. Невнимание:

  • трудно задържане на вниманието при задача и игри;
  • лесно разсейване от външни стимули, дори при интересни за детето дейности;
  • допускане на грешки по невнимание при добри интелектуални възможности;
  • създаване на впечатление, че не чуват, когато им се говори;
  • трудности при следване на инструкции и самоорганизиране в дейностите;
  • нужда от неколкократно повторение на поставената задача;
  • често губене и забравяне на вещи;
  • недовършване на започнатото; трудности при следване на последователността в задачата;
  • трудности за концентриране върху детайлите;
  • избягване на мисловни задачи, изискващи повишено внимание.

2. Хиперактивност – импулсивност:

  • дезорганизираност и прекомерна активност в ситуации, изискващи покой и самоконтрол;
  • непрестанно движение и/или говорене; шумна игра;
  • бързо взимане на решение; реакция и действие без обмисляне на постъпките, отговаряне на въпроса преди да бъде зададен докрай, непрестанно обаждане в час;
  • неизчакване на реда; неподчиняване на на общи правила;
  • липса на стратегия за решаване на задача, прибързано подхождане към задачата и допускане много грешки;
  • прекъсване и намеса в разговорите на другите;
  • честа промяна на настроението;
  • афинитет към задачи, които могат да свършат бързо;
  • изискване на непрекъснато внимание;
  • лесно забравяне на инструкции;
  • похвалата и порицанието много силен ефект в сравнение с този при други деца.

Ако комбинация от 6 от тези симптоми се проявява в поведението на ваш ученик  в различни ситуации – в клас, у дома, в продължение на над 6 месеца, то ще трябва да посрещнете различните предизвикателства, свързани с престоя на хиперактивното дете в училище. Но внимавайте – напоследък често и много неоснователно повишената активност на някои ученици сякаш ни “упълномощава” да определим като хиперактивно едва ли не всяко дете в класа. Диагноза се поставя в следствие на доказани клинични прояви, замерени от специалисти със съответния инструментариум диагностични критерии. Това не е задача, с която трябва да се ангажира учителят!

Всяко дете със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност се нуждае от постоянна подкрепа от специалист. Така че не се колебайте да повикате на помощ училищния психолог. Заедно с него трябва да моделирате ново поведение, както в детето, така в семейството, а не на последно място – и в себе си. Добре е да стимулирате доброто самочувствие и самоуважение у детето с хиперактивност и дефицит на вниманието  /ХАДВ/, като акцентирате върху това, което то може.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Хиперактивни деца

Особености на поведението и стратегии за необходима промяна

  • Децата със СХДВ не спазват граници и правила на поведение

Те имат буйно и разрушително поведение, много често са в опозиционна позиция, не спазват правила и не зачитат авторитети. Подобна стихия, която нахлува върху класа ви, има всички шансове да осуети обучителния процес. Ето защо според интересите на детето изградете своя стратегия за справяне с бурни емоционални изблици.

Изгответе заедно с учениците и с участието на конкретния ученик постер с правилата на класа, който да е на видно място и да служи като жокер при справяне с всяка създала се проблемна ситуация. Поговорете за важността на правилата и за това, че тяхното спазване ни прави по-добри. Въведете система за поощрения и награди. Поощрявайте всеки опит на хиперактивното дете да спазва правила. Използвайте дневник на добрите постъпки, който да е мотиватор за детето да се държи добре, за да има какво положително да напише за себе си в края на всеки учебен ден. 

  • Децата със СХДВ често влизат в конфликти

Неуравновесените и избухливите реакции на хиперактивните деца много често ги въвличат в конфликти. Тук вашата роля е да информирате класа за първопричината за подобно поведение и да ги научите да бъдат търпеливи и подкрепящи своя по-неудържим съученик.

Разграничете проявата на търпение и позицията на безразличие, защото отхвърлянето на хиперактивното дете от колектива на класа ще повиши стойностите на неговото неприемливо поведение.

  • Децата със СХДВ привличат вниманието с предизвикателно поведение

Тези деца страдат от липсата на достатъчно внимание. Тяхното разрушително поведение ги дистанцира от съучениците им и много често те са в аутсайдерска позиция. Когато са незабелязани, търсят начини да привлекат вниманието върху себе си. Демонстрирайте с действия и реакции, че предизвикателното им поведение, няма да им спечели вашето внимание.

  • Децата със СХДВ имат ниска самооценка

Честите неуспехи, дистанцирането на другите ученици от тях, тоталното отхвърляне от групата са повод за ниска самооценка и понижено самочувствие. Както всяко друго човешко същество, детето с хиперактивност има нужда да се чувства подкрепено и ценено. Не забравяйте да похвалите и наградите символично всеки, макар и малък, успех и всяко положено усилие. Кажете пред целия клас, че сте доволни от свършеното, и демонстрирайте доверие, че ученикът ще се справи и със следваща задача или ситуация. 

Състоянието на хиперактивност и дефицит на вниманието повлича след себе си множество затруднения и предизвикателства за ученика. Разсеяността, нарушените параметри на внимание и импулсивността обикновено водят до ниска учебна успеваемост. Тя не се обуславя от нисък интелект и липса на академични знания и умения. Характерно за тези деца е постиженията им да варират от отлични до много слаби.

Важни акценти

В. Боянова и М. Станкова обобщават няколко важни моменти в организирането на училищната работа, които биха били в помощ на учителите:

  • да има ясни очаквания и изисквания към децата с хиперактивност и дефицит на вниманието;
  • да се показва и казва често какво е приемливо в нашата класна стая;
  • да се подсигури строг и системен режим на работа;
  • да има предсказуемост и постоянство в класната стая;
  • да има много практически демонстрации и нагледни материали;
  • да се преговарят често поведенческите очаквания и правила;
  • да бъдат честни и ясни всички условия;
  • да се спазват всички условия;
  • да има разбиране от страна на учителя, гъвкавост, търпение (Боянова, В./Станкова, М.2010)

Адаптация в училищна среда

За да помогнем на детето със СХДВ да се чувства добре в училищна среда е необходимо да положим доста усилия, да се справим с редица предизвикателства и да не забравяме, че буйното поведение не е директно спрямо нас.

Ефективният учебен процес в такава ситуация изисква учителите добре да разбират дефицита на внимание и трудностите на децата, да са готови да правят промени в стила си на преподаване и да приспособят условията в класната стая (Макинтайър, К./ Депонио, П. 2015).

Организация на пространството в класната стая

Средата в училище трябва да е подкрепяща многообразието в класа. За децата с хиперактивност и дефицит на вниманието тя трябва да е тиха, приятна, стабилна и предвидима. Помислете за:

  • позициониране на хиперактивното дете на първия чин в редицата или близо до учителя в случай на по-нетрадиционен дизайн в класната стая. Така ще осигурите възможност за поддържане на очен контакт;
  • позициониране на детето по-далеч от врати и прозорци с цел намаляване на допълнително разсейване и съпътстващи смущения;
  • възможност за ставане и кратко разхождане на хиперактивното дете из стаята. Обяснете на останалите ученици, че заобикалянето на всеобщото правило (ако имате такова) не е прищявка, а необходимост.

Адаптации в методите и похватите на преподаване

Тук е важно да помислим за:

  • осигуряване на тиха работна среда без шумове, музика и други стимули, които засилват активността;
  • честа смяна на дейностите за по-добра ефективност при работата на детето;
  • богато онагледяване на поднесената информация;
  • визуално и тактилно привлекателни учебни материали, които привличат вниманието за по-дълго време и повишават мотивацията за работа;
  • адаптиране на изискванията – задачата може да бъде разделена на части, за по-висока успеваемост на различното дете.

Когато поставяме задача на дете с хиперактивност и дефицит на вниманието, не бива да забравяме, че е възможно то да има затруднения в различни етапи от справянето с нея. Може да се затрудни със стартирането на задачата, да му е трудно да се концентрира върху нея или да му е трудно превключването от една дейност към друга. Много вероятно е да не завърши докарай дадената задача, защото съсредоточаването за по-дълго време е трудно постижимо при него.

Когато зададете задача на класа за самостоятелна работа, подкрепете своя по-различен ученик, като се уверите, че е разбрал инструкциите, че е наясно какво трябва да направи и как да подходи, за да се справи. Напишете заедно на лист отделните етапи, през които трябва да премине, така че те да са пред него и да му служат за ориентир. Позволете му кратка почивка – например разходка до дъската, за да ви направи услуга като донесе/остави маркер или до бюрото, за да ви донесе бутилката с вода. След това изискайте детето да се върне на чина и да продължи да работи. 

Адаптация в методите на оценяване

Преценете коя форма на проследяване на овладените умения и компетенции е най-подходяща за вашия ученик. Не се притеснявайте да правите промяна във формата на изпитването – все пак възможностите са равни, само когато потребностите са еднакви.

В случай на хиперактивност с дефицит на внимание за едни ученици по-подходящо би било да ги изпитате устно и да им помагате с помощни въпроси, които да поддържат тяхната концентрация за по-дълго време. За други по-подходящ начин  би  било писменото  изпитване, което ще им даде възможност да се съсредоточат върху писането, без да се притесняват от неуслужливата си памет, силната разсеяност и слабата си концентрация.

Винаги поставяйте под съмнение слабите резултати. Много вероятно е те да не са вследствие на незнание по темата, а просто от изпадане в криза точно по време на изпитването. Направете проверка в момент, когато прецените, че детето е сравнително спокойно и би могло да демонстрира реалните си умения.

Използване на помощни средства

Гривните с топчета, броениците и други предмети за манипулиране с ръцете могат да помогнат на вашия специален ученик за намаляване на активността и завишената импулсивност.

Тежките жилетка, елече, одеяло или играчки са специализирани продукти за стимулация с дълбок натиск (Deep Pressure Stimulation), която представлява нежен и премерен натиск или прегръщане на детето. Този натиск може да се прилага с ръце, със специални масажни инструменти или със специализирани продукти, които детето може да носи или да увива около себе си, за да се постигне желания натиск, носещ усещане за спокойствие:

  • тежка жилетка – помага при хиперактивност, липса на концентрация, спомага за рефлексна зрялост, осъзнатост и координация, както и за правилната позиция на тялото, ръцете, усещането за пространство;
  • тежко одеяло – помага за управление на нарушенията на сензорната преработка. Намалява стреса и безпокойството и подобрява концентрацията.

Хванати в капана на собствената си разсеяност, избухливост, импулсивност и неудържимост, хиперактивните деца са сред нас и очакват нашата подкрепа. Можем да им помогнем, като загърбим своите предразсъдъци и променим нагласите си, за да насочим поглед към техните умения, скрити зад невнимание и повишена активност.

______
Източници: 

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

Как да вдъхновим учениците да пишат писма?

От дълбока древност, още преди появата на писмеността, хората са търсили (и намирали) разнообразни начини да онагледят своите мисли, да общуват и да предават помежду

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.