Prepodavame.bg

10 начина, чрез които да помогнете на учениците да учат по-ефективно през новата учебна година

Всички ученици искат да учат бързо и да имат време за разходки навън, срещи с приятели, гледане на филми и всякакви други интересни за тях дейности. Една от задачите пред учителите пък е не просто да преподават учебния материал на разбираем език и по вълнуващ начин, но и да научат децата как да учат ефективно – да помнят важните неща, да знаят как да използват новите знания в ежедневието си, да имат критично мислене и да надграждат вече наученото.

Предлагаме ви 10 съвета, с които да подкрепите  учениците си за по-ефективно учене и по-добри резултати през новата учебна година.

1. Различни начини за учене

Различните дейности активират различни части на мозъка. Колкото повече области от мозъка са активирани, толкова по-голяма е вероятността учениците да разберат и запомнят това, което учат. Така че при изучаването на дадена тема може да посъветвате учениците да направят следното:

  • да прочетат това, което са записали в тетрадките си, след това да подчертаят най-важните понятия, да починат три минути, да се върнат към понятията, като ги закриват с ръка и се опитат да кажат това, което са запомнили;
  • да прочетат урока на глас – по този начин информацията се обработва по два начина: визуален и слухов, което повишава шансовете за запомняне на наученото;
  • да потърсят видео материали по темата (научно-популярни клипове, документални филми);
  • да преподадат на някого това, което са научили (може да споделят информацията с всеки, който има желание и интерес да ги изслуша);
  • да учат чрез забавни асоциации (пример: белите кръвни клетки са ‘войници”, които защитават тялото ни от болестите – техните “врагове”).

Предизвикайте учениците да използват един от изброените начини всеки ден в продължение на седмица – ще установят как с лекота са запомнили голямо количество ценна информация.

Може да им представите и мнемотични техники, тъй като те доказано повишават ефективността на ученето. Най-използваното средство за лесно запаметяване на информацията е да я представим под формата на акростих, като използваме първата буква или първата сричка на всяка дума.

2. Паралелно учене

За да не настъпи объркване при сходни теми от един учебен предмет, по-ефективно за учениците е всеки ден да учат по малко по различните предмети. Ако през седмицата имат тестове по математика, физика и химия, по-добре да учат всеки ден и по трите учебни дисциплини, отколкото в понеделник да учат по математика, във вторник по физика, а в сряда – по химия. Паралелното учене подобрява умението за концентрация и развива логиката и възприемането на междупредметните връзки. 

3. Периодичен преглед

Периодичният преглед е от съществено значение, ако учениците искат да преместят информацията, която учат, от краткосрочната към дългосрочната памет. Опитът на много учители показва, че следната схема помага най-добре да се запомни нужната информация:

1-ви преглед: 1 ден след научаване на новата информация

2-ри преглед: 3 дни след 1-ви преглед

3-ти преглед: 7 дни след 2-ри преглед

4-ти преглед: 21 дни след 3-ти преглед

5-ти преглед: 30 дни след 4-ти преглед

6-ти преглед: 45 дни след 5-ти преглед

7-ми преглед: 60 дни след 6-ти преглед

Оптималният интервал за преглед зависи от това колко дълго учениците искат да съхранят информацията в паметта си.

4. Смяна на мястото

Учениците, които седят на първите чинове в класната стая, имат по-добри резултати при изпитване, по-съсредоточени са и чуват и разбират по-ясно предоставената им информация. Затова вашата задача ще е да променяте поне веднъж седмично местата на учениците. По този начин ще избегнете и сформирането на “групички”, ще имате по-добър поглед върху уменията на децата и възможност да стимулирате тяхната възприемчивост. 

5. “Не” на мултитаскинга

Когато учениците се опитват да правят няколко неща едновременно, често се получава така, че никое от тях не е завършено напълно или не е изпълнено качествено. Това се дължи на факта, че когато умът работи на различни фронтове, мисловните процеси функционират по-бързо, но за сметка на качествената преценка. Умът става разсеян и в крайна сметка продуктивността намалява.

Предложете на учениците следните стъпки, с които да им помогнете да се фокусират върху една дейност:

  • нека да изключат телефоните си или да спрат всички известия от електронна поща, социални мрежи и др. Използването на телефон се смята за най-често разсейващият фактор;
  • помолете децата да разчистят пространството, където ще работят. Хаосът създава обърканост и напрежение;
  • насърчете ги да работят на място, където няма да бъдат обезпокоявани от други хора, силни шумове, ярки светлини и други стимули.

6. Писане на ръка

Много специалисти са на мнение, че учениците, които записват важните моменти от урока на ръка, имат по-добри резултати от тези, които водят бележките си на лаптоп. И причината не е свързана само с възможностите за онлайн разсейване. Хората, които пишат на ръка, обработват, филтрират и преструктурират по-добре информацията, която чуват. Докато тези, които използват компютър или лаптоп, записват дума по дума чутото, без да асимилират достатъчно добре постъпващата информация. Това се дължи на определени рефлекторни точки, които се намират по пръстите на ръцете и стимулират определени зони в мозъка.

7. Дневник за отрицателни емоции

Ще се справя ли добре на това контролно? Ами ако забравя важните понятия и уравнения? Ами ако контролното е по-трудно от очакваното?

Знаете, че всички ученици имат подобни притеснения. Но някои деца са по-чувствителни и възприемат твърде лично всеки неуспех. Ако им позволите да се задълбочат в подобни мисли, те могат сериозно да повлияят на представянето им.

За да не се получава това, експерти съветват децата да отделят по 10 минути всеки ден, за да записват притесненията си. Писането позволява на учениците да изразят отрицателните чувства и съответно – да не се разсейват от тях. Дългосрочното водене на дневник като цяло намалява тревожността и напрежението, подобрява паметта и ученето. 

8. Фокус върху процеса

Учениците, които се справят успешно в училище и се чувстват по-уверени в трудни моменти, са тези, които се фокусират повече върху процеса на учене, а не върху резултата от него. Това означава, че те се стремят повече да научат нова и полезна информация, а не се притесняват само за оценката, която ще получат.

Обяснете на учениците си разликата между цел, насочена към представянето и цел, насочена към ученето.

Цел, насочена към представянето, е например ученикът да се стреми към максималния брой точки на теста по математика, да влезе в по-престижно училище или да изглежда интелигентен и да доказва успехите си пред другите. От друга страна, целта, насочена към ученето изглежда така: решаване на три задачи по алгебра през ден, научаване на 10 нови думи на френски всеки ден и т.н. Целите, насочени към ученето, са свързани с овладяване на знанията и усилия за растеж. 

9. Грижа за себе си

Научете учениците, че грижата за себе си е основен приоритет за всеки човек. Наясно сте колко трудно и дори невъзможно е за деца, лишени от базови нужди като пълноценна храна и питейна вода, да запомнят нова информация и да използват умствените си способности.

Припомнете на учениците, че е важно да си правят почивки по време на учене. Специалисти съветват, че на всеки 40 минути учене, учениците трябва да почиват по 5-10 минути.

От съществено значение е също и приемът на вода. Установено е, че дехидратацията намалява концентрацията и пречи на мисловните процеси. Оптималното количество вода за поддържане на добро здраве е 8 чаши на ден.

Насърчавайте учениците си да се хранят здравословно. Мозъкът обича боровинки (богати са на флавоноиди, които укрепват връзките в мозъка и стимулират регенерацията на мозъчните клетки), яйца (яйчният жълтък съдържа холин, който е от съществено значение за формирането на нови спомени), както и храни богати на Омега-3 и Омега-6 мастни киселини като тиквени семена, орехи, различни видове риба.

Друг изпитан начин учениците да се чувстват по-продуктивни и уверени, е спортът. Тренировки три пъти седмично по 30-40 минути значително подобряват паметта, допринасят за по-голяма енергичност и намаляват стреса.

Сънят също е много важен. Човек има нужда поне от около 8 часа сън на денонощие, а по-малките деца имат нужда дори от повече.

БОНУС СЪВЕТ: Предложете на учениците си да учат или преговорят най-трудната за тях тема непосредствено преди да заспят. Проучвания показват, че тогава информацията се запаметява по-бързо и лесно може да се възпроизведе на следващия ден.

10. Награда

Важно е учениците да се награждават за успешно приключения проект, за положените усилия за някой труден тест или просто в края на тежък ден, когато са се почувствали неуверени или разочаровани от нещо. Не е задължително наградата да е нещо голямо или скъпо. Това може да е дълга разходка сред природата, танци с приятели в петък вечер или най-новата книга от трилогията, която обожават.

С помощта на тези препоръки за по-ефективно учене ще помогнете на децата да погледнат на знанията, които получават в училище, като на поредното стъпало в тяхното развитие. Да приемат новата информация като нещо, което ги обогатява и от което ще имат полза в живота си на възрастни. Да станат по-любопитни към света, по-смели в мечтите си и по-уверени в уменията си. 

 

Източник: How to study smart: 20 scientific ways to learn faster, Daniel Wong, daniel-wong.com

 

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година. 

Популярни статии:

Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните.

Билетче за рефлексия

Билетче за рефлексия

Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки

Дневник за рефлексия

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още популярни статии:

Симулация на институции
Гражданска активност

Симулация на институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците преживяват, обработват данни, анализират елементи от законодателния процес на национално или наднационално ниво. 13-18

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година.