Добротворчески практики за класната стая: Благодарност 

Още в древността мъдрецът Цицерон е казал: „Благодарността не само е най-великата добродетел, но и майка на всички останали.” Спомнете си последния път, когато вие се чувствахте благодарни или когато някой благодари на вас. Усмихнахте се, нали? 

Благодарността е един от елементите на добротворчеството. Това е пълно с топлота радостно чувство, породено вследствие на осъзнаването, че някой е направил нещо хубаво за нас. Най-често я изпитваме като отклик спрямо действията на други хора, но можем също така да бъдем благодарни и на природата, на вселената, на по-висша сила, в която вярваме и т.н.

Децата започват пълноценно да преживяват и изразяват благодарност на около 6-7 годишна възраст, когато интензивно се развива способността им да възприемат чуждата гледна точка и да разбират емоциите на другия. Ето защо училището е изключително подходящо пространство за насърчаване и култивиране на тази важна добродетел, която се грижи за детското социално и емоционално благополучие.

Какви са ползите от благодарността?

  • Благодарността подкрепя психичното здраве

Младежите, които изпитват повече благодарност, се чувстват по-щастливи и доволни от живота си. Те преживяват повече положителни емоции и по-малко депресии и завист.

  • Благодарността подобрява физическото здраве

Учениците, които редовно се фокусират върху това да бъдат благодарни, проявяват тенденция да се хранят по-здравословно и се чувстват в по-добра физическа кондиция.

  • Благодарността повишава учебните резултати

Благодарността помага на учениците да са по-удовлетворени от преживяванията си в училище и да получават по-високи оценки.

  • Благодарността насърчава просоциалното поведение

По-благодарните младежи са по-щедри и по-малко материалистични. Те се чувстват по-дълбоко свързани с общността си и по-мотивирани да използват качествата и уменията си, за да допринасят за общото благо.

  • Благодарността заздравява взаимоотношенията

Учениците, които изпитват благодарност по-често, усещат по-високи нива на социална подкрепа. Те също така демонстрират повече добронамереност, грижа и отзивчивост спрямо околните.

  • Благодарността повишава самооценката

Осъзнаването, че някой друг е положил усилия, за да им бъде от полза, помага на учениците да се чувстват като стойностни личности, които заслужават добрини.

Практики за благодарност, подходящи за начална училищна възраст

  • Азбука на благодарността

Практиката може да се провежда самостоятелно, в малки групи или едновременно с целия клас. Особено при по-малките ученици е добре да започнете с дискусия относно това какво е благодарността, кое ни кара да я изпитваме и защо е важно да я изразим. След това буквите от азбуката се разпределят по равно между учениците или екипите. Децата имат за задача да открият нещо (предмет, човек, животно, събитие или чувство), на което са благодарни, започващо с всяка от определените им букви (при ъ и ь може да се търсят думи, които съдържат буквата). После трябва да напишат изречение, което изяснява защо са благодарни на това нещо.

Запишете на дъската пример, за да ги улесните като „К Колело – Благодарен съм, че имам колело, което карам с приятелите си, защото е забавно и полезно за здравето ми.” Насърчете учениците да измислят артистичен дизайн на своите букви – думи – изречения.

На финала всички деца или екипи споделят какво са измислили по реда на азбуката и при желание залепят идеите си върху общо табло на благодарността. Практиката е подходяща за часове по БЕЛ или чужд език.

  • Търсачи на благодарност

Практиката може да се осъществи в рамките на класната стая или при възможност – на училищната сграда и дори двора. Започнете с дискусия в класната стая относно начините, по които хората показват своята благодарност. Съберете колкото е възможно повече идеи и ги запишете на дъската. След това дайте задача на учениците в рамките на определено време да се разходят из определеното пространство и да потърсят хора, на които са благодарни за нещо – на приятел от класа, на по-голям ученик, на учител, на продавачката в бюфета, на портиера, чистачката и т.н.

Важно е да инструктирате децата да вървят мълчаливо, бавно и да разглеждат внимателно всичко около себе си. Може и да не срещнат конкретния човек, направил им добро, но нещо да им напомни за него. Когато се върнат по местата си, ги насърчете да помислят и изберат как да изразят благодарността си към този, за когото са се сетили – с писмо, рисунка, прегръдка, думи – нека използват списъка на дъската. Дайте им задача през междучасието да осъществят идеята си и да благодарят.

През следващия час им осигурете възможност да разкажат за преживяването и чувствата си. В края на деня окуражете учениците по същия начин да благодарят на някого вкъщи.

  • Мрежа на благодарността

Тази практика се изпълнява по двойки и освен благодарността, развива и емпатията – способността да се разпознават и разбират чуждите емоции. Единият от учениците записва думата „благодарност” в средата на бял лист. Другият затваря очи и с помощта на насочващи въпроси от учителя в рамките на 1-2 минути си припомня в детайли случка, когато се е чувствал благодарен – къде е бил, на кого е бил благодарен, какво е направил този човек за него, как е реагирал на добрината и как се е почувствал. Докато ученикът си представя мълчаливо, неговият партньор наблюдава внимателно промените в позата, изражението, жестовете, дишането му и се опитва да отгатне какви емоции изпитва. Записва ги на листа около думата „благодарност”. После децата си разменят ролите и повтарят задачата. След това всеки споделя написаното и впечатленията си с другия и проверява доколко е отгатнал емоциите на партньора си правилно.

Накрая се създава обща мрежа на благодарността, като в средата на дъската или на голям постер се изписва думата „благодарност”, а наоколо се записват свързаните с нея емоции, които децата споделят. Нужно е да се уточни, че появата на негативни емоции като тъга, носталгия, съжаление, липса и т.н. е съвсем естествена и е важно те да не се потискат.

Добра идея е учениците да украсят с рисунки своята мрежа на благодарността. Думите в нея могат да се използват за задачи за намиране на синоними или писане на кратък текст в час по БЕЛ. Мрежата може да се изработи или преведе и в час по чужд език.

Практики за благодарност, подходящи за прогимназиална и гимназиална възраст

  • Песен на благодарността

Основа на тази практика е песента на Луис Армстронг „What a wonderful world” („Какъв прекрасен свят”). Тя е подходяща за часовете по БЕЛ, чужд език или музика. Започнете с това да гледате заедно с учениците видеоклипа на песента (оригиналния вариант със субтитри на английски или вариант със субтитри на български). После ги помолете да затворят очи и в рамките на 2 минути да си представят картините, които самите те биха видели в личния им прекрасен свят. След това им дайте задача да запишат идеите си в изречения, които започват с „Виждам…” (или „I see…”). Когато са готови, ги разделете на групи по 4-5 души и ги насърчете да опитат да напишат на български (или чужд език) своя версия на песента, използвайки индивидуалните си идеи. Римуването не е задължително, стига думите да могат да се насложат върху мелодията.

Нека всеки екип прочете или изпее версията си пред класа. При желание на учениците, може всяка група да заснеме видеоклип със своя вариант – караоке, акапела или с акомпанимент, ако някой свири на музикален инструмент. Създадените „кавър версии” могат да се изпълняват и по време на празници на училището.

  • Театрализирани цитати за благодарността

Практиката е подходяща за часовете по БЕЛ, чужд език или час на класа. Нейна основа са цитати на популярни личности за благодарността. Разгледайте работния лист с цитатите в два варианта – на български и на английски език. Разделете учениците в групи по 4 души и на всяка от тях дайте различен цитат. Всеки има за задача да прочете цитата наум и в рамките на 2 минути да помисли какво означава този цитат за него. После учениците споделят и обсъждат интерпретациите си вътре в екипа и измислят кратка театрална сцена (до 3 минути), която според тях илюстрира цитата. След това разпределят ролите помежду си и репетират сцената няколко пъти.

Накрая всички ученици получават работния лист с всички цитати и една по една групите разиграват театралните миниатюри, а зрителите трябва да отгатнат кой от цитатите илюстрира съответната сцена. При желание на учениците театралните откъси могат да бъдат заснети или представени на живо по време на празници на училището.

  • Медитация на благодарността

Тази практика може да бъде използвана във всички часове за кратка „почивка на мозъка”, когато учениците са уморени или напрегнати и стресирани. Тя представлява водена от учителя медитация, в рамките на която младежите насочват вниманието си към различни обекти на благодарност. С цел да се концентрират, учениците сядат в удобна, но изправена поза на столовете си, затварят очи и вдишват и издишват дълбоко и бавно 10 пъти.

Първоначално насочвате вниманието им към даровете на сетивата – помолете ги да си представят и благодарят за всичко прекрасно, което могат да видят, чуят, помиришат, вкусят или докоснат. После нека се фокусират върху благодарността към житейските удобства и забавления, които иначе приемат за даденост – къщите, електричеството, топлата вода, електроуредите, компютрите, телефоните, интернет, телевизията, радиото, магазините, колите и обществения транспорт, местата за забавление и др. След това учениците си представят и благодарят на хората и животните, които правят живота им по-хубав – родители, семейни близки, приятели, учители, треньори, популярни личности, домашни любимци и т.н. Накрая, преди да отворят очи и продължат с учебната дейност, младежите си представят нещо лично, за което са благодарни в момента и не са се сетили преди това.

  • Облак от думи на благодарността (с Wordle)

Практиката може да бъде обвързана с учебни задачи по БЕЛ или чужд език. Тя е базирана на онлайн инструмент (Wordle), с който учениците могат да изработват интересни изображения от думи с различна големина, цвят и позиция, които приличат на облак:

Добротворчески практики за класната стая: Благодарност 

Самият инструмент е на английски език, както и видео инструкциите за ползването му, но е възможно да се сътвори облак от думи на български и операциите са достатъчно интуитивни, че учениците да успеят да ги разучат, без да са се запознали с насоките.

Облак от думи на благодарността може да се създаде индивидуално, от малки групи или от целия клас. Учениците избират нещо (предмет, човек, животно, събитие или чувство), на което се чувстват благодарни и правят списък с минимум 10 различни думи (например прилагателни), изразяващи благодарността им. Може някои от думите да се напишат по няколко пъти, което ги прави по-големи в крайния вариант.

Списъкът (заедно с оригиналната дума) се копира и поставя в полето на инструмента. След създаване на облака, дизайнът може да бъде дооформен с прибавяне, премахване или промяна на големината, шрифта, цвета и позицията на думите според желанията на творците. Финалното изображение може да бъде изтеглено като файл и споделяно. Практиката завършва с дискусия относно чувствата и преживяванията на учениците в процеса на фокусиране върху благодарността и сътворяване на облаците.

Практики за благодарност, подходящи за ученици на всякаква възраст

  • Благодарствено писмо

Практиката се провежда индивидуално и е подходяща за час на класа, но може да бъде обвързана също със задачи по БЕЛ и чужд език или да бъде възложена за самостоятелно изпълнение извън училище. Младежите имат за задача да се сетят за човек, на когото са били дълбоко благодарни, но така и не са успели пълноценно да изразят благодарността си. Трябва да напишат писмо до този човек, като възможно най-конкретно и детайлно опишат:

  • кога и какво точно е направил за тях;
  • как то се е отразило на живота им;
  • защо са благодарни;
  • колко често се сещат за случката;
  • какви емоции предизвиква споменът.

Насърчете учениците да украсят писмото си с рисунки или атрактивни надписи – запознайте се и с подходящата бланка. След като писмата са готови, окуражете учениците в рамките на седмица да организират среща с човека (по възможност на живо, но може и онлайн), без предварително да му казват защо точно искат да го видят. Нека по време на срещата да прочетат писмото на глас и после да го подарят на събеседника си.

  • Дневник за благодарност

Тази практика е по-дългосрочна и може да бъде заложена като учебен проект. Подходяща е за часовете по БЕЛ и чужд език. Учениците самостоятелно попълват свой дневник за благодарност в рамките на поне един месец. Може да пишат в него всеки ден, през ден, в делнични дни или през уикенда, но е важно да определят конкретно време за попълване и да го спазват. В дневника всеки ученик записва до пет неща, за които се чувства благодарен в съответния ден – независимо дали са съвсем дребни като вкусния сандвич за обяд или много значими като раждането на по-малко братче. Позитивният ефект от практиката е по-силен, ако децата спазват следните съвети:

  • да попълват дневника редовно;
  • да бъдат конкретни;
  • да описват задълбочено и в детайли;
  • да осмислят хубавите неща като дарове вместо като даденост;
  • да се фокусират върху различен аспект, ако повече от веднъж пишат за същото нещо или човек.

Изтеглете и бланката за дневник за благодарност с включени подробни инструкции за попълването ѝ.

Благодарността е сред най-могъщите добротворчески практики, тъй като генерира силни положителни емоции и за двете страни. Фокусирайки се редовно върху нея, учениците ще развият навици, които ще са им от полза и като възрастни. Насърчаването на благодарността в класната ви стая ще помогне на децата да бъдат не само по-добри, но и по-щастливи. Струва си да опитате!

 

Източници:

 

  1. Младенова, М. (2022). Какво е добротворчество и защо е полезно за учениците? Prepodavame.bg
  2. The Kindness Factory, Kaplan Academics. (2020). KINDNESS CURRICULUM.
  3. Greater Good Science Center In Education. Gratitude for Students. All Related Practices. Berkeley University of California.
  4. Greater Good Science Center In Action. Practices – Gratitude. Berkeley University of California.
  5. Миланова, Г. (2013). Облак от думи! (с Wordle). В Час С Новите Технологии И Тенденции В Образованието.

Още полезни статии:

Задаване на ключови въпроси към тема
Гражданска активност

Задаване на ключови въпроси към тема

Ключовите въпроси при проучване на казус/тема са от изключително значение за намиране на полезна и пълна информация. От една страна, е важно учениците да умеят

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Дискусия върху постер (Place mat)

Изключително лесна за използване стратегия, приложима във всички предметни области. Изключително популярна и използвана в англоезичните държави. Учениците се разделят на малки групи около флипчарт

Каталог на идеите
Креативност

Каталог на идеите

След като учениците са синтезирали информация от различни източници и имат отговори на най-важните въпроси по темата, е време да документират изводите от своето проучване.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.