„Дневникът на един Дръндьо“ – как да го използваме за проекти в училище!

Мобилните устройства, таблетите, социалните мрежи и лесният достъп до информация оформя едно често срещано поведение при учениците, което накратко можем да обрисуваме така:

  • бързо разконцентриране;
  • трудно фокусиране;
  • нетърпение.

Ако мислено се върнем само с 10 години назад, много бързо ще открием една съществена разлика: липсата на интернет в класната стая и в джоба на всеки ученик. Дигиталният свят предоставя огромен ресурс за подпомагане на образователния процес, но не решава голямото предизвикателство пред учителите: как точно да научат децата да учат.

Писането на ръка и „ровичкането” в книги и енциклопедии определено оставя по-трайна следа в съзнанието и дългосрочната памет. Затова сме ви подготвили серия от няколко проекта в духа на доброто старо време, които да опитате с учениците си!

Но преди това, да ви въведем в света на Дръндьото

„Дневникът на един Дръндьо“ е поредица от детски книги на американския автор Джеф Кини, която разказва за момче, борещо се да намери своето място в средното училище. Грег Хефли, главният герой в историите, преминава през тежък период. Манията му за популярност на всяка цена пречи на отношенията му с неговия най-добър приятел Роули. Самият Роули намира по-добро приемане от връстниците си, защото е себе си и се държи по-естествено.

Поредицата е любима на много тийнейджъри и лесно може да даде идеи на учителите, които търсят нови и различни начини да въвлекат учениците си в учебния процес.

Вдъхновение от Дръндьото: как да подреждаме тетрадките си по интересен начин?

Много родители дават следния съвет на децата си, когато тръгнат на училище – Изваждай си в отделна тетрадка най-важното по всеки предмет!”. Тази идея е добра, защото помага на децата да филтрират и систематизират по-добре информацията, когато я пренасят на чисто и подчертават с цветен маркер. Съвсем не е задължително обаче тази специална тетрадка да бъде пространство за дълги и скучни планове. Това, с което можете да предизвикате учениците, е следното: нека си направят скрапбук дневник/журнал – да включват фотографии, различни извадки от книги, списания, вестници, цитати и т.н.

В началото на годината или на срока обявете списък с материали, които да носят със себе си – лепящи листчета, цветни маркери, стари списания. Опитайте заедно с тях регулярно да подреждате изрезките с плановете на уроци, важните неща да са написани на листчета, а старите броеве на списания да се позлват за заглавия на уроците и на отделните теми (учениците могат да изрязват буквички или картинки).

Това визуално подреждане ще бъде интересно и приятно за едни, но може да е трудно за други. В такъв тип активности учителят може да бъде същинска пътеводната светлина!. Насърчавайте децата – давайте насоки и препоръки, работете по групи, коментирайте добрите идеи и снимайте разтвори от тетрадките им. 

С тази задача ще изградите специална връзка с децата, като им дадете свобода в рамките на едно дългосрочно предизвикателство. В края на годината може да направите дискусия – попитайте учениците кое им е било трудно, какво им е харесало и какво биха променили в този процес. Могат и да напишат отговорите си на лист, за да направите анализ за следващия клас, когато решите да направите подобна активност.

Споделете с родителите на децата тяхното творчество и старание. Много училища използват социалните мрежи или уебсайтовете си, а и самите учители може да се „похвалят”  с работата на учениците си в различни групи.

Въведете учениците в предмета си с помощта на персонаж

За някои ученици новите учебни дисциплини като география, химия, биология, физика, история са трудни, далечни, неразбираеми. Точно както в „Дневникът на един Дръндьо“ може да завъртите историята около свой собствен главен герой, който да ги запознае с новия учебен предмет и заедно с когото да преминават през различни академични приключения. Може да осъществите проекта съвместно с преподавател по български и литература, който да помага в процеса по разказване на историята.

Първите часове в началото на учебната година са чудесен момент за създаването на персонаж, който да се сложи на корицата на тетрадката. Дайте на учениците си следните насоки и ги оставете да работят сами:

  • Как си представяте, че изглежда човек, който се занимава с химия, биология, география? Дали е забавен, умен, обича ли да тренира, има ли чувство за хумор, или е затворен и не говори много? 
  • Как би изглеждал вашият персонаж? Каква е неговата личност и какви са неговите качества – добри и лоши? Какво име бихте дали на този персонаж и къде би могъл да работи той и като какъв?
  • Ако са запознати с книгата Дневникът на един Дръндьо” – как този персонаж би се вместил в една от историите в нея? Дали биха били приятели с Грег? Дали Грег ще го хареса или точно обратното? Какво биха могли да правят заедно новият персонаж и Грег?

Отговорите на тези въпроси учениците могат да представят като комикс, като до самия персонаж първо сложат основните характеристики на героя – като текст или като отделни изрезки с думи или картинки от вестници и списания. Когато героите са готови, отделете време за представяне на персонажите.

Задайте предизвикателство за края на годината: всеки ученик трябва да създаде история с него, Грег и някой от другите персонажи от „Дневникът на един Дръндьо“, като добавя нов разказ след всяка изучена тема. Така учебното съдържание ще се свърже с ученическите персонажи.

В края на годината организирайте изложба на персонажите и направете литературно четене. Поканете родителите и ръководството на училището и помислете за награди за всички участници и за отличаване на най-добре представилите се ученици с най-интересните идеи.

Герои в реалността – учениците обучават Грег

Предизвикайте учениците си със следната задача – нека си представят, че Грег се появява в техния свят и то точно във вашия час! Тъй като следващия път ще изпивате целия клас, новият ученик” Грег трябва да се подготви и има нужда от тяхната подкрепа. Дайте указания в началото на часа и преценете дали децата да работят самостоятелно или в групи: 

  • Ако тетрадките им са малък формат, нека да работят на цял разтвор на две страници, а ако са голям формат – да планират поне една чиста страница; 
  • Нека разграфят целия лист на малки правоъгълници и в тях да маркират основните моменти от урока/уроците, върху ще бъде изпитването; 
  • Във всяко правоъгълниче да има подтема, а под нея с ключови думи да се извадят най-важните неща; 
  • По време на следващия час можете да изпитате няколко ученици, като им разрешите да използват тетрадката си.

Тази задача е насочена към развиване на няколко важни упражнения – работа с текст и систематизиране на информация, аналитично мислене, креативност, работа в екип.

Идея за подреждане на задачите и управление на времето

Едно от нещата, на които уча моите ученици, е да си записват какви задачи и домашни имат. Да разчитат на информация от групите на класа в социалните мрежи и или на снимането на заданията от дъската не е особено добра стратегия и обикновено учениците забравят за едно или друго домашно. Това, което ги съветвам, е да си набавят планер – разграфен за цялата седмица по дни, с достатъчен брой листове за цялата учебна година. 

Ако учениците ви са по-творчески настроени, може да направите следното упражнение: да създадат бележник за домашни в стил „Дневникът на един Дръндьо“. За начало нека направят таблица: трябва да предвидят полета за всяка седмица – редове, в които да напишат деня от седмицата, колони за всеки учебен ден от седмицата и празно място за записване на задачите по всеки предмет. Единият вариант е да разчертаят на ръка полетата, в които да пишат, а другият – да я подготвят на Microsoft Excel и принтират (необходими са 55 листа формат А4). 

След това могат да развихрят въображението си. Всеки ученик има любима игра, филм, дори книга – предизвикайте ги да направят собствен дизайн на работен планер, като следват указанията:

  • Запишете най-любимите си хобита, игри, марки (дрехи, обувки и т.н.); 
  • Маркирайте какво като изображение да добавите към всеки лист, за да се сдобиете с интересен дизайн; 
  • Помислете за визуални елементи, свързани с всеки един учебен предмет, които да изобразят на планера си – планети, вулкани, глобуси, животни, сгради и т.н.;
  • Помислете какви материали – изрезки, принтирани мотиви или рисунки ще ви трябват, за да украсите планера си; 
  • Набавете си папка или поислете за картонена или друга обложка за планера си, за да го съхранявате. 

Може да планирате и проведете часа заедно с колегите по изобразително искуство, технологии или по други учебни дисциплини. Работата по такъв проект от няколко преподаватели едновременно ще подсили в учениците усещането за важността и отговорността за записването на домашните

Бърз въпросник

Всички деца обичат състезанията, а правилните отговори стимулират доброто им самочувствие. С това упражнение за изготвяне на въпросник ще направите новия урок по-лесен за възприемане и по-интересен.. 

Помолете ги да си представят, че са попаднали в комикс свят заедно с нашия приятел Грег. За да се измъкнат от тук, трябва да отговорят правилно на въпроси, свързани с изучавания учебен материал. Автори на въпросите ще бъдат самите ученици.

Разделете учениците в групи по четирима и им раздайте по един бял лист. Покажете на дъската как да разделят листа на квадрати или правоъгълници – 8 на брой. Във всяко квадратче трябва да запишат по един въпрос с 3 възможности за отговор (например: Ако темата е Велики географски открития”, един от въпросите може да бъде: “Кой достига пръв до бреговете на Южна Америка?”). Позволете им да използват учебниците и тетрадките си.

Нека учениците нарисуват или залепят на листа си подходящи изображения – микроскоп, кораб, телескоп, книги и т.н. Отделете време за решаване на въпросите. Поставете оценки и провокирайте децата да проиграят упражнението и вкъщи, заедно с родителите си.

Табло за нивото на трудност в часовете

Може да насърчите децата да споделят притесненията си, свързани с учебната дисциплина, като изеаботите заедно малки аватари, които да показват определена емоция или реакция. Покажете им как да нарисуват Грег и да направят следните карти:

  • Много лесно;
  • Лесно;
  • Трудно;
  • Много трудно;
  • Нищо не разбирам.

Ето с тази насока могат да нарисуват карти с Грег и да ги изрежат под формата на кръгчета, като на всяко кръгче в началото да напишат степента на трудност, която срещат. Могат да променят линията на усмивката на героя или цвета на кръглото листче – зелено означава лесно е”, оранжево – „леко се затрудявам”, а ярко червено – много е трудно” или „нищо не разбирам”

„Дневникът на един Дръндьо“ - как да го използваме за проекти в училище!

Прилагането на всички тези идеи в час ще подобри комуникацията ви с учениците и ще направи учебния материал много по-лесен и разбираем. Освен че са забавни, подобни упражнения развиват уменията за четене с разбиране, за работа с текст, за систематизиране на информация и, разбира се, креативността.

Надяваме се да сте почерпили своята доза вдъхновение от „Дневникът на един Дръндьо“! Пожелаваме ви приятни и ползотворни моменти с Грег!

Източници: 

  1. Проекти, вдъхновени от Дневникът на един Дръндьо 
  2. Ресурси за учители 
  3. Визуални материали 
  4. Примерни уроци 
  5. В помощ на учителя
  6. Дневникът на един Дръндьо – материали

 

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали