Бъдете реалисти: планирайте чудо.
/Раджниш – Ошо/
Сякаш няма по-красиво чудо от това учители, ученици и родители да обединят усилията си, за да бъде спасен животът на едно дете! Тази статия е вдъхновяващ разказ за разгръщането на най-значимите човешки ценности и как това се отразява на процеса на обучение.
СУ „Свети Константин – Кирил Философ”, гр. Пловдив е най-старото училище в квартала, в който се намира. То отваря врати още през далечната 1902 г., но в него кипят младежки дух и ентусиазъм. Дейни учители и мотивирани ученици с готовност се включват в разнообразни извънучебни инициативи, участват в състезания и проекти и печелят отличия.
“Има някакъв училищен дух на обединена общност – децата и родителите се чувстват сигурни и спокойни, цари усещане за съпричастност и взаимна подкрепа”, споделя г-жа Десислава Кръстева, която определено има дългогодишен принос за изграждането на тази позитивната учебна среда. Тя приема за своя мисия да научи учениците си да бъдат добри хора – да проявяват обич, толерантност, разбирателство, вяра, надежда и най-важното – да бъдат единни.
Г-жа Кръстева е класен ръководител на 3 “б” клас, води извънкласна дейност “Религия-Православие” и театрална група “Малките таланти”. Прилага драма техники в часовете по БЕЛ, за да помогне на децата да четат с разбиране. Неуморно включва учениците си в най-различни проекти и инициативи. Зад гърба ѝ са множество награди, сред които почетно отличие “Неофит Рилски” на МОН, “Учител на годината – 2018” на Председателя на СБУ и Почетна значка на Пловдив.
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
Идеята за практиката се ражда на родителска среща. Г-жа Кръстева е притеснена, че след двугодишното онлайн обучение по време на Ковид пандемията тя, новият ѝ випуск ученици и родителите им на практика не се познават помежду си. Нейното предложение е всички заедно да изработят ръчни изделия, за да съберат средства за опознавателно “Лятно приключение” – групова екскурзия в планината, по време на която деца и възрастни заедно ще преодоляват предизвикателства и ще търсят решения на проблеми. Една майка дава идея 3 “б” клас да кандидатства за участие в пловдивския Коледен базар “Капана”, организиран от Капана фест.
Много скоро след този разговор обаче идва съкрушителна вест: момиче от съседен клас страда от онкологично заболяване и има нужда от спешно скъпоструващо лечение в чужбина. „Новината ни връхлетя като гръм от ясно небе. Споделих с родителите и те моментално взеха решение – прекратяваме всички други планове и обединяваме усилията си за Никол”, разказва г-жа Кръстева. Така творческата инициатива се превръща в благотворителна кампания за спасяване на човешки живот.
СТЪПКА 1 – ИЗРАБОТКА НА РЪЧНИТЕ ИЗДЕЛИЯ
Времето до коледния базар е доста кратко, затова работата стартира незабавно. Г-жа Кръстева прави проучване в интернет и подбира идеи за коледни сувенири и украси, които са лесни за изработка и същевременно ефектни и с представителен търговски вид. Средствата за материали се поемат от родителите.
Всички заедно се залавят с творчество. Част от процеса се осъществява в класната стая, като г-жа Кръстева комбинира занятията по изобразително изкуство и часа на класа. Разделя учениците на екипи с различен брой деца, в зависимост от спецификата на изделията. Първоначално малките творци сами се групират помежду си, но впоследствие г-жа Кръстева се намесва в разпределението, като ги комбинира според уменията им. Така във всеки екип има някое от по-сръчните деца и всички са ангажирани през цялото време. Част от сувенирите се изработват и индивидуално.
През почивните дни усърдната работа не спира. Вкъщи учениците формират творчески отбори с родителите си и продължават да създават красиви ръчни изделия. Една от майките е художничка и разчертава бели платнени торбички с текстилни бои, които после всички деца оцветяват. Майки, татковци, учител и ученици до един оставят своя личен творчески отпечатък върху създадените продукти.
На финала на подготвителния етап екипът на 3 “б” клас разполага с богата колекция от картички, свещници, венци, играчки за елха, подаръчни опаковки и коледни сладки. Последните (които при продажбата свършват първи) са съвсем професионално издържани – една от майките, която работи в цех за торти, подготвя за тях стандартизирани етикети с хранителната информация.
СТЪПКА 2 – ОРГАНИЗАЦИЯ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ НА СЪБИТИЕТО
Участието в Коледен базар “Капана” е предизвикателна цел. Тъй като желаещите да бъдат част от популярното събитие на града са много, е необходимо да се подготви писмена обосновка и да се изпрати на организаторите. Родителите инициативно поемат тази задача. Описват емоционално и в детайли целта на третокласниците и мотивацията им да се включат в базара.
Обосновката се оказва толкова добра, че организаторите от Капана фест не само предоставят щанд 42 на учениците, но и ги освобождават от дължимия наем и им дават неограничен брой дни, в които да продават продуктите си. Учителката и нейните сподвижници решават, че вместо първоначално предвидените 3, ще бъдат на базара 6 дни.
Логистиката за самото участие също е сложна задача, която родителите реализират под координацията на г-жа Кръстева. Подготвят се кашони и кошници за пренасяне на изделията. Намират се щендери, въжета и щипки за по-ефективно излагане на сувенирите, тъй като предоставеният щанд представлява просто една маса.
Изработва се прозрачна кутия с катинар за събиране на средствата, облепена с постери с информация за каузата. Един от родителите поема ангажимент да я съхранява в личния си сейф, като я донася всяка сутрин и я прибира всяка вечер. Ключът от катинара се предоставя на майката на болната Никол.
Периодът на провеждане на базара съвпада с невероятен за зимен Пловдив студ. Родителите съставят график за обслужване на щанда, така че да се сменят на всеки два часа. Някои от тях си вземат отпуска, за да могат да се включат в продажбите.
Паралелно с организацията тече и кампания за популяризиране на инициативата. Родител изработва дигитален рекламен банер. Г-жа Кръстева и останалите родители периодично публикуват информация в профилите си в социалните мрежи.
Като резултат благотворителната кауза става толкова популярна, че започват да валят предложения от познати и непознати желаещи да дарят свои ръчно изработени творения. Съмишленици на каузата изпращат изделията си по куриер или уговарят доставката им директно на щанда на третокласниците. Включват се ученици и учители от други класове от училището, колеги от детски градини и други училища изпращат картини, макети на Рождество Христово и коледни къщички. Организации и арт ателиета също предоставят безплатно свои украшения. Притесненията на г-жа Кръстева, че сувенирите за продажба ще стигнат само за първите три дни от базара, остават в миналото.
СТЪПКА 3 – УЧАСТИЕ В КОЛЕДНИЯ БАЗАР
Творческият екип е готов за действие! Сутрин, докато децата са на училище, щанда обслужват екипите от родители. Следобед към тях се присъединяват отбори от деца, като в този момент продажбите рязко скачат нагоре. Някои от третокласниците са на щанда, а други събират част от изделията в кошници и влизат в ролята на амбулантни търговци – обикалят базара, спират посетителите, разказват им за благотворителната си кауза и за отрицателно време изпразват кошниците си. Кипи такъв ентусиазъм, че след двучасовата им смяна родителите срещат сериозни трудности да приберат децата си на топло.
Много хора идват на Коледен базар “Капана” специално за да подкрепят благотворителната кампания на третокласниците. Те не купуват изделия, а директно даряват пари в касата, срещу което получават лъчезарни детски усмивки. Г-жа Кръстева е трогната да види сред тези посетители множество свои бивши ученици – вече пълнолетни – студенти и работещи.
Децата и родителите остават на базара всеки ден до 22:00 часа. Фактът, че едва след това третокласниците тепърва трябва да подготвят домашните си за следващия ден не намалява ентусиазма им нито за миг. В рамките на шест дни учениците от 3 “б” клас, техните родители и класната им ръководителка успяват да съберат петцифрена сума, която предават на родителите на Никол.
Инициативата на 3 “б” клас е отразена дори от местните медии. Журналисти идват да снимат и интервюират учениците. Те не проявяват никакво притеснение и с готовност застават пред камерите, изпълнени с превъзбудено нетърпение да разкажат за своята кауза.
СТЪПКА 4 – ПОСЛЕДВАЩИ БЛАГОТВОРИТЕЛНИ ИНИЦИАТИВИ
Въпреки впечатляващия размер на събраните по време на коледния базар средства, за съжаление те са все още недостатъчни, за да покрият разходите по лечението на Никол. Ето защо вече изграденият и уверен в способностите си екип решава да продължи благотворителната си кампания.
В началото на месец февруари към каузата се присъединява местна организация, която продава мартеници. Нейните членове предоставят на третокласниците материали за работа – конци, мъниста и опаковки, а младите творци изработват мартениците. За продажбата поемат ангажимент хора от самата организация, след което превеждат събраните пари по дарителската сметка на Никол.
В Пловдив традиционно се провежда и Великденски базар „Капана”. Този път не се налага третокласниците да кандидатстват за участие. Представители на Капана фест се свързват с тях с директна покана да се включат, отново без заплащане на стандартния наем за ползване на щанд. Екипът на базара споделя, че до този момент никога не е била събирана толкова голяма сума за толкова кратко време, макар и по-рано да са се провеждали подобни благотворителни инициативи. Вече обиграни, родителите, децата и учителката с повече лекота преминават през всички необходими стъпки – изработване на изделия, популяризиране, привличане на съмишленици и организация на продажбите. Инициативата отново се радва на медийно внимание.
Непосредствено след великденския базар част от родителите предлагат да реализират и благотворителен концерт в полза на Никол. Г-жа Кръстева е наясно колко трудоемка и времеемка е подобна организация и предупреждава ентусиастите за възможните трудности и спънки по пътя. Те обаче са непоклатими. Един от родителите познава собственика на зала „Строител” и уговаря напълно безвъзмездното ѝ ползване за концерта. Други семейства се свързват с професионален озвучител, който също решава да предостави труда си безплатно. Различни родители осъществяват контакт с ръководителите на арт формации, които приемат да участват, отново безвъзмездно. Включват се съставите Арт Войс Център, група „Бамбини“, танцова формация „Деница“, фолклорен ансамбъл „Дилянка“, както и надарени деца от училището. Г-жа Кръстева и неин ученик са водещи на програмата.
Благотворителният концерт се състои на 15 май. Залата е претъпкана с познати и непознати зрители, всеки от които е закупил специална покана, изработена от родителите на 3 “б”. Отделно на разположение е и каса за допълнителни дарения. По време на концерта се осъществява видео връзка с родителите на Никол, които споделят информация за състоянието ѝ и процедурите, през които детето преминава в момента. В залата се леят сълзи.
СТЪПКА 5 – ОТЧЕТ НА СЪБРАНИТЕ СРЕДСТВА
Г-жа Кръстева не пропуска важния етап на напълно прозрачно отчитане на събраните средства, като самата тя съвсем умишлено се грижи да няма никакъв достъп до парите в нито един момент.
Сумите се обявяват в профила на учителката в социалните мрежи. Броенето на парите се заснема на видео с публичен достъп, което всеки дарител има възможност да гледа. Парите се превеждат по дарителската сметка на Никол, като документите за транзакцията се съхраняват при един от родителите.
ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА?
Събраните средства помагат на Никол да премине през нужното ѝ лечение в чужбина и да плати последващите скъпоструващи лекарства и рехабилитации. Детето е в ремисия и постепенно се възстановява.
Учениците от 3 “б” клас са наясно, че за да оздравее, съученичката им има нужда не само от пари, но и от емоционална подкрепа. Затова паралелно с дейностите по благотворителната инициатива те през цялото време поддържат контакт с Никол, доколкото състоянието ѝ го позволява – пишат ѝ, изпращат ѝ снимки и заснети видеа и дори осъществяват видеовръзка, за да попеят заедно. Самата тя успява да дойде на последния коледен базар. Демонстрира, че вече може да става и да направи няколко крачки сама. Всички присъстващи ѝ се радват, аплодират я и я прегръщат. ”Тя е пример дори за нас, възрастните. Иска да ходи на училище, въпреки трудностите, бори се и успява”, споделя г-жа Кръстева.
Третокласниците са щастливи, че с неуморния си труд и обединените си усилия са допринесли за сбъдването на едно чудо. Най-хубавите неща се случват, когато хората работят заедно в името на общата им цел.
Родителите също си дават сметка за ползотворното влияние на проекта върху изграждането на децата им като личности. Една от майките коментира: “Това го правя първо за моите деца – да видят, че независимо в каква ситуация ще попаднат, винаги ще се намери подкрепа. Щастливите им усмивки и удовлетвореността нямат цена. Умората и отминалото време се забравят”.
След инициативата г-жа Кръстева ясно усеща изградените отношения на доверие и взаимопомощ между нея, родителите и учениците: ”Като едно цяло сме. Те знаят, че вратата ми е винаги отворена, че всичко могат да споделят, да питат и да предложат. Само споменавам идея и всички започват да помагат”, разказва учителката. Тя често чува реплики от типа: “Хайде, госпожо, време е пак да ни съберете. Идва празникът на буквите, какво съдействие искате от нас?”. Първоначалното вдъхновение на практиката „Лятно приключение” се осъществява абсолютно безпроблемно от изградения екип. 35 души заедно изследват планината и се забавляват. Следват го и още много съвместни неформални дейности. „Само казвам идея и те започват да планират. Обиколили сме България, редовно ходим на концерти и мероприятия по тяхна инициатива”, разказва г-жа Кръстева.
Благотворителната кампания също така служи и за бързото приобщаване на две нови деца в класа. Едното до момента е живяло в Англия, а другото пристига от друг град. Въвличането в каузата им помага моментално да се адаптират и сближат със съучениците си. Усещането е, че сякаш още от 1. клас са били част от екипа.
Най-впечатляващият резултат от практиката обаче е промяната в нагласата на учениците към редовите им учебни задачи. Г-жа Кръстева пояснява: “Забелязах огромна амбиция за работа в часовете. Все едно ми се отвори широко вратата!”. Децата прегръщат всяка идея за проект, независимо дали по БЕЛ, математика или друг предмет. Учителката само предлага, а те веднага сформират екипи, разпределят помежду си задачите и на следващия ден резултатът е налице.
В класната стая цари атмосфера на взаимопомощ. По-затруднените ученици сами търсят съдействие от по-напредналите, които с готовност им помагат и после гордо и уверено казват: “Г-жо, аз това го разбрах, изпитайте ме!”. Децата смело се включват в конкурси (24 желаещи от 24 ученика). За г-жа Кръстева не е никак изненадваща новината, че на НВО след завършване на 4. клас, учениците ѝ постигат общ резултат „Отличен”.
През настоящата учебна година тя има нови първокласници, а главните герои на тази история са вече 5. клас. Г-жа Кръстева планира бъдещи вълнуващи инициативи, като се стреми да реализира приемственост. Иска да събере родителите на 5. с тези на 1. клас, за да им покаже какво е да си помагат за всичко. Тя е присъствала на първата родителска среща на бившия си клас с новата им класна ръководителка. “Искам да ѝ предам спокойствието и опита, за да върви леко работата ѝ с тях.”, пояснява г-жа Кръстева. Двете заедно са завели учениците на екскурзия в Киноцентър Бояна
Ползите от въвличането на ученици в реализацията на добри дела са неизброими. Ако тази история с щастлив край ви вдъхновява, можете също да прочетете как млади предприемачи творят добрини или да се запознаете с друго коледно чудо, подарено от деца на възрастни самотници.
Смислените каузи са навсякъде – трябва само да се огледате и да стартирате добротворческа инициатива заедно с вашите ученици.
Източници:
- Младенова, М. (2023). Какво е добротворчество и защо е полезно за учениците? Prepodavame.bg
- Младенова, М. (2022). „Дари храна, дари любов” или как учениците от с. Дълго Поле сътворяват добрини по Коледа. Prepodavame.bg
- Младенова, М. (2023). Млади предприемачи от гр. Петрич сътворяват добрини. Prepodavame.bg