А. Всеки ученик получава билет с въпроси за рефлексия, на които да отговори в края на часа:
- Кое е най-важното нещо, което научих в днешния час?
- Какъв въпрос, свързан с този урок, остана неизяснен?
- Как това, което научих днес, е свързано с други училищни предмети и/или сфери от живота извън училище, и/или с плана ми за личностно развитие?
Б. В края на раздел:
- Кое е най-важното, което научих в този раздел?
- Какъв въпрос/и, свързан/и с този раздел остана/ха неизяснен/и?
- Как това, което научих в този раздел, е свързано с други училищни предмети и/или сфери от живота извън училище, и/или с плана ми за личностно развитие?
В. В края на оценяване:
- С коя учебна цел/задача се затрудних най-много? Защо?
- С коя учебна цел/задача се справих най-лесно? Кое ми помогна?
- Какви умения и знания е необходимо да (до)развия, за да се справя по-успешно при следващото оценяване?
Г. В края на писмена работа/домашна работа/проект:
- Колко знаех по темата, преди да започна работа?
- Какви умения и знания използвах, за да създам конкретната писмена работа/проект?
- Кои са елементите от работата, които смятам за най-успешни? Защо?
- По какъв начин смятам, че мога да подобря работата си?
- Какви проблеми срещнах, докато работех? Как успях да ги реша?
- Какви ресурси използвах по време на работа? Които бяха най-полезни? Кои бих използвал/а отново?
Посочените тук въпроси са само примерни и всеки учител може да ги адаптира. В зависимост от времето, което може да бъде отделено за рефлексия, броят на въпросите може да варира.
Резултат: Учениците регулярно рефлектират върху работата си по урочните и учебни цели. Анализират връзката между знанията и уменията, които развиват по конкретния предмет, и останалите сфери от живота в/извън училище. Постоянно работят върху идентифициране и засилване на силните си страни и подобряване на слабите в контекста на конкретния предмет.
Предимства на стратегията
- Учениците са по-ангажирани с учебния материал, когато виждат връзката с други предмети и сфери от реалния живот;
- Учениците развиват чувство за лична отговорност към учебния процес, когато имат възможност регулярно да рефлектират над работата си;
- Учениците успяват по-лесно да трансферират уменията, развити по един предмет, в други предметни област и сфери от живота;
- Учениците развиват умението да анализират обективно собствения си труд.
За тази стратегия е добре да имате предвид, че:
- съдържанието на отговорите на учениците не трябва да бъде санкционирано под никаква форма; важно е непрекъснато да изпращаме посланието, че няма верни и грешни отговори на тези въпроси;
- учениците може да събират билетите като част от своето портфолио и да бъдат поощрявани за редовно попълване на билетите за рефлексия;
билетите може да бъдат използвани като основа на разговор за напредъка на ученика.