Съвременният живот е дълбоко обвързан с технологиите. Имаме машини роботи, които ни помагат в домакинството, имаме на разположение всичката информация под формата на смартфон и разполагаме дори с умни системи за отопление, осветление и т.н. Но този свят е може би плашещ и труден за разбиране за някои от хората.
Г-жа Пенка Христова (старши учител) и г-жа Антония Николова (психолог) работят заедно в Център за специална образователна подкрепа “Доктор Петър Берон”, град Кърджали. Те имат една мечта – да въведат своите ученици със специални образователни потребности в света на технологиите. След планиране, самоподготовка и самофинансиране мечтата приема форма – Мини-проект: “Роботите – приятели на човека”.
Г-жа Христова разказва: “Проектът ни цели да въведе учениците със специални образователни потребности в процесите на съвременните нови технологии, свързани с приложението на изкуствения интелект (AI). Той е авторски, оригинален, иновативен и прилагащ иновативен метод за по-бързо усвояване на нови понятия и компетентности, свързани с развитието на новите технологии и приложението им в съвремието ни.”
Голямата идея на проекта е да развие творческото мислене и поведение на учениците, като им поставя различни предизвикателни задачи – например да създадат собствени модели на роботи. Нека видим как да приложим вдъхновяващата идея на г-жа Христова и г-жа Николова, която е съвсем приложима и в масово училище, не само в ЦСОП.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Програмата на проекта “Роботите – приятели на човека” съдържа десет теми. Всеки от уроците има практическа насоченост, а задачите са за групова и индивидуална работа. Нека да видим стъпките, които ще ни потопят в света на технологиите.
Първа стъпка – Мотивирани учители
В началото “Роботите – приятели на човека” е една идея, зародила се в съзнанието на г-жа Христова и психолога – г-жа Николова. Двете имат желание да разбият стереотипите по отношение на учениците със специални образователни потребности, например, че те не могат да учат сложни концепции и STEM подходът “не е за тях”.
“Напротив, с подходящ подход, с търпение и желание, децата се справят много добре. Да с много основни концепции, но все пак – поставяме началото”, категорична е г-жа Христова.
С рамките на тази подготвителна стъпка, ръководителите на проекта – Пенка Христова и Антония Николова – преоткриват технологиите и планират как биха интегрирали изкуствен интелект в занятията.
Втора стъпка – Целеполагане
Следва детайлно планиране и целеполагане, като основен фокус на ръководителите е да “поднесем учебното съдържание със занимателни дейности и практика”, както споделя г-жа Христова.
Учебната програма на проекта се състои от десет теми, които редуват теоретични знания с практически упражнения. Всички занятия и уроци са подчинение на темата “Роботи и изкуствен интелект”.
В края на този етап е ясно, че “Роботите – приятели на човека” ще се реализира в рамките на един учебен срок (втори), а заниманията ще се провеждат ежемесечно. В плана на учителките е всеки месец да се разглеждат по две теми.
Теми:
- В света на Роботиката: “Първа среща – Аз съм…“
- Закони на Роботите: “Запознанство – Аз съм твой приятел!“
- В света на Роботите: “Аз творя…“
- Роботите – приятели на човека: “От какво и как съм създаден?“
- Роботите – помощници на човека: “Какъв съм и каква дейност извършвам?“
- Роботика – възможности: “Шаро – робот и помощник“
- Роботика – възможности: “Автомобил – Направи си сам!“
- Роботика – нови възможности: “Автомобил – Робот“- 1
- Роботика – нови възможности: “Автомобил – Робот“- 2
- В света на Роботиката: “Създавам собствен модел – Робот“
Трета стъпка – Изпълнение
Десетте теми, изпълващи проекта имат теоретична и практическа част, като целят да развият умения за моделиране, конструиране, сглобяване и разглобяване на роботи-играчки. В часовете двете преподавателки предлагат подходящи визуално-стимулиращи ресурси като текстове и работни листове, които улесняват разбирането на учебното съдържание от децата.
Дейностите в практическата част са разнообразни:
-
Пъзели
Обучението чрез игра с пъзели стимулира интереса и въображението на учениците. Чрез този подход ръководителите целят да въвлекат плавно учениците като предлагат надграждащи се и все по-интересни дейности.
Учениците от центъра за специална образователна подкрепа в град Кърджали работят със следните игри-пъзели:
- “Роботи – живи картинки”
- “Робот – автомобил”
- “Робот – домашен помощник”
- “Роботи – приятели на човека”
-
Сюжетно-ролеви игри
Тези дейности подкрепят учениците в развитието на разговорната реч, за свободното изразяване, както и усъвършенстване на груба и фина моторика и ритмика. Г-жа Христова споделя, че са приложили игрите:
- “Първа среща”
- “Шаро-робот и помощник”
- “Аз-Роботът”
- “Познай какъв робот съм?”
- “От какво и как съм създаден?”
- “Какъв съм и каква дейност извършвам?”
- “Закони на Роботиката”
- “Аз съм ти приятел!”
- “Създавам собствен модел на робот”
В рамките на проекта са предоставени и възможности на учениците да създадат собствени продукти. Това повишава самочувствието на децата, като в същото време развива творческото мислене.
“Дейностите в теоретичната и практическата част по STEM проекта улесняват образователния процес и го правят интересен, забавен с принос за емоционалното, езиковото и интелектуалното развитие и напредък на децата със СОП”, споделя г-жа Христова.
Финал
На финала на проекта ръководителите, учениците и родителите, които подкрепят проектните дейности през цялото време, организират изложба на детските творби “Роботи”. За награда всички учениците получават персонализирани предметни награди и символични дървени пластики “Робот”.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
Прилагането на проекта “Роботите – приятели на човека” е иновативен и много гъвкав, тъй като е приложим, както в центрове за специална образователна подкрепа, така и в масово училище, където всички ученици могат да се включват, независимо дали имат или нямат специални образователни потребности.
“Проектът осигурява диференцирана подкрепа за трайно приобщаване – осъществяване на социално-емоционални умения и комуникация, адаптация и интеграция в образователната среда на институцията”, споделя г-жа Христова.
В различните дейности, учениците работят в различна конфигурация – самостоятелно или в група, като през цялото време са подкрепени от своя учител – г-жа Христова, психолога – г-жа Николова и родителите. Всичко това помага на децата да намалят нивата на стрес и напрежение, които изпитват на ежедневна база.
Друг успешен аспект на проекта е развиването на общността. Чрез привличане на съмишленици и обмен на идеи и ресурси, професионалната общност на Центъра се развива и израства. “Съвместното сътрудничество по проекта спомага за формирането на умствен труд, повишава мотивацията и активността на учители, ученици и родители за участие в новаторски образователни дейности”, споделя Пенка Христова.
Като следствие от работата по проекта, г-жа Христова наблюдава, че учениците имат подобрение в различни направления. Свързаността, последователността и актуалността на дейностите от теоретичната и практическата част подпомагат развитието на разговорния български език, обогатяват уменията за работа в екип и затвърждават навиците за оказване на помощ.
Не на последно място – дейностите са много полезни за емоционалния свят на учениците. Тази своеобразна арт терапия се отразява много ползотворно на детската психика и им показва как чрез игри и преживявания могат да откриват нови неща и да творят.