Как да потопим ученици със специални образователни потребности в света на роботиката

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Да развие дигитална грамотност у учениците като ги въведе в света на  изкуствения интелект и STEM. 
  • Да подобри уменията за работа в екип като предоставя възможности за сътрудничество в малък екип.
  • Да развие умения като: комуникационни умения, емоционална интелигентност и решаване на проблеми.

Необходими материали:

  • Дървени пластики “Роботи”, играчки “Роботи”,
  • плакати, механизми за сглобяване, конструктори, лото-карти “Роботи – живи картинки”,
  • стикери, пъзели, презентации, видеоклипове с контролирано съдържание и ненатоварващо времетраене “Роботи – помощници”,
  • 2 рекламни табла на проекта

Съвременният живот е дълбоко обвързан с технологиите. Имаме машини роботи, които ни помагат в домакинството, имаме на разположение всичката информация под формата на смартфон и разполагаме дори с умни системи за отопление, осветление и т.н. Но този свят е може би плашещ и труден за разбиране за някои от хората.

Г-жа Пенка Христова (старши учител) и г-жа Антония Николова (психолог) работят заедно в Център за специална образователна подкрепа “Доктор Петър Берон”, град Кърджали. Те имат една мечта – да въведат своите ученици със специални образователни потребности в света на технологиите. След планиране, самоподготовка и самофинансиране мечтата приема форма – Мини-проект: “Роботите – приятели на човека”. 

Г-жа Христова разказва: “Проектът ни цели да въведе учениците със специални образователни потребности в процесите на съвременните нови технологии, свързани с приложението на изкуствения интелект (AI). Той е авторски, оригинален, иновативен и прилагащ иновативен метод за по-бързо усвояване на нови понятия и компетентности, свързани с развитието на новите технологии и приложението им в съвремието ни.”

Голямата идея на проекта е да развие творческото мислене и поведение на учениците, като им поставя различни предизвикателни задачи – например да създадат собствени модели на роботи. Нека видим как да приложим вдъхновяващата идея на г-жа Христова и г-жа Николова, която е съвсем приложима и в масово училище, не само в ЦСОП. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Програмата на проекта “Роботите – приятели на човека” съдържа десет теми. Всеки от уроците има практическа насоченост, а задачите са за групова и индивидуална работа. Нека да видим стъпките, които ще ни потопят в света на технологиите. 

Първа стъпка – Мотивирани учители 

В началото “Роботите – приятели на човека” е една идея, зародила се в съзнанието на г-жа Христова и психолога – г-жа Николова. Двете имат желание да разбият стереотипите по отношение на учениците със специални образователни потребности, например, че те не могат да учат сложни концепции и STEM подходът “не е за тях”. 

“Напротив, с подходящ подход, с търпение и желание, децата се справят много добре. Да с много основни концепции, но все пак – поставяме началото”, категорична е г-жа Христова. 

С рамките на тази подготвителна стъпка, ръководителите на проекта – Пенка Христова и Антония Николова – преоткриват технологиите и планират как биха интегрирали изкуствен интелект в занятията.

v sveta na robotikata pravene na roboti

Втора стъпка – Целеполагане

Следва детайлно планиране и целеполагане, като основен фокус на ръководителите е да “поднесем учебното съдържание със занимателни дейности и практика”, както споделя г-жа Христова. 

Учебната програма на проекта се състои от десет теми, които редуват теоретични знания с практически упражнения. Всички занятия и уроци са подчинение на темата “Роботи и изкуствен интелект”.

В края на този етап е ясно, че “Роботите – приятели на човека” ще се реализира в рамките на един учебен срок (втори), а заниманията ще се провеждат ежемесечно. В плана на учителките е всеки месец да се разглеждат по две теми. 

Теми: 

  1. В света на Роботиката: “Първа среща – Аз съм…“ 
  2. Закони на Роботите: “Запознанство – Аз съм твой приятел!“ 
  3. В света на Роботите: “Аз творя…“
  4. Роботите – приятели на човека: “От какво и как съм създаден?“
  5. Роботите – помощници на човека: “Какъв съм и каква дейност извършвам?“ 
  6. Роботика – възможности: “Шаро – робот и помощник“ 
  7. Роботика – възможности: “Автомобил – Направи си сам!“ 
  8. Роботика – нови възможности: “Автомобил – Робот“- 1 
  9. Роботика – нови възможности: “Автомобил – Робот“- 2 
  10. В света на Роботиката: “Създавам собствен модел – Робот“

v sveta na robotikata uchenitsi sas sop

Трета стъпка – Изпълнение

Десетте теми, изпълващи проекта имат теоретична и практическа част, като целят да развият умения за моделиране, конструиране, сглобяване и разглобяване на роботи-играчки. В часовете двете преподавателки предлагат подходящи визуално-стимулиращи ресурси като текстове и работни листове, които улесняват разбирането на учебното съдържание от децата.

Дейностите в практическата част са разнообразни: 

  • Пъзели

Обучението чрез игра с пъзели стимулира интереса и въображението на учениците. Чрез този подход ръководителите целят да въвлекат плавно учениците като предлагат надграждащи се и все по-интересни дейности. 

Учениците от центъра за специална образователна подкрепа в град Кърджали работят със следните игри-пъзели: 

  • “Роботи – живи картинки” 
  • “Робот – автомобил” 
  • “Робот – домашен помощник”
  • “Роботи – приятели на човека”

v sveta na robotikata uchenitsi v deystvie

  • Сюжетно-ролеви игри

Тези дейности подкрепят учениците в развитието на разговорната реч, за свободното изразяване, както и усъвършенстване на груба и фина моторика и ритмика. Г-жа Христова споделя, че са приложили игрите: 

  • “Първа среща”
  • “Шаро-робот и помощник”
  • “Аз-Роботът”
  • “Познай какъв робот съм?”
  • “От какво и как съм създаден?”
  • “Какъв съм и каква дейност извършвам?”
  • “Закони на Роботиката”
  • “Аз съм ти приятел!”
  • “Създавам собствен модел на робот” 

В рамките на проекта са предоставени и възможности на учениците да създадат собствени продукти. Това повишава самочувствието на децата, като в същото време развива творческото мислене.

“Дейностите в теоретичната и практическата част по STEM проекта улесняват образователния процес и го правят интересен, забавен с принос за емоционалното, езиковото и интелектуалното развитие и напредък на децата със СОП”, споделя г-жа Христова.

Финал

На финала на проекта ръководителите, учениците и родителите, които подкрепят проектните дейности през цялото време, организират изложба на детските творби “Роботи”. За награда всички учениците получават персонализирани предметни награди и символични дървени пластики “Робот”.

v sveta na robotikata naprava na robot

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

Прилагането на проекта “Роботите – приятели на човека” е иновативен и много гъвкав, тъй като е приложим, както в центрове за специална образователна подкрепа, така и в масово училище, където всички ученици могат да се включват, независимо дали имат или нямат специални образователни потребности. 

“Проектът осигурява диференцирана подкрепа за трайно приобщаване – осъществяване на социално-емоционални умения и комуникация, адаптация и интеграция в образователната среда на институцията”, споделя г-жа Христова.

В различните дейности, учениците работят в различна конфигурация – самостоятелно или в група, като през цялото време са подкрепени от своя учител – г-жа Христова, психолога – г-жа Николова и родителите. Всичко това помага на децата да намалят нивата на стрес и напрежение, които изпитват на ежедневна база. 

v sveta na robotikata aktivnost

Друг успешен аспект на проекта е развиването на общността. Чрез привличане на съмишленици и обмен на идеи и ресурси, професионалната общност на Центъра се развива и израства. “Съвместното сътрудничество по проекта спомага за формирането на умствен труд, повишава мотивацията и активността на учители, ученици и родители за участие в новаторски образователни дейности”, споделя Пенка Христова.

Като следствие от работата по проекта, г-жа Христова наблюдава, че учениците имат подобрение в различни направления. Свързаността, последователността и актуалността на дейностите от теоретичната и практическата част подпомагат развитието на разговорния български език, обогатяват уменията за работа в екип и затвърждават навиците за оказване на помощ. 

Не на последно място – дейностите са много полезни за емоционалния свят на учениците. Тази своеобразна арт терапия се отразява много ползотворно на детската психика и им показва как чрез игри и преживявания могат да откриват нови неща и да творят. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Пенка Христова
Антония Николова
Пенка Христова е старши учител от 33 години в ЦСОП “Доктор Петър Берон”, град Кърджали. Преподава на ученици от 2. клас. Антония Николова е психолог в ЦСОП “Доктор Петър Берон”. За работата си в центъра споделя: “Ние сме много ентусиазиран екип, сработваме се чудесно и не спираме да учим.”

Още полезни статии:

Стратегии

6 5 3 – 6 души за 5 минути измислят 3 идеи

Цел: 2.2. Учениците използват техники за генериране на идеи в група 1.(InnoSupport) Метод 635 е креативна техника, която използва и доразвива принципите на техниката брейнсторминг. 

Ted Talk и Реч
Комуникативни умения

Ted Talk и Реч

Целта на този вид стратегии е да развият уменията на учениците за публично говорене, както и за убеждаване. Фокусът тук са говорене и държание пред

Дърво на решенията
Креативност

Дърво на решенията

Дървото на решенията е инструмент за взимане на решения, който представлява графика с възможните последствия от различни варианти на действие. Това е начин за избор

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали