Как по-ефективно да анализирате данните в края на учебната година

Краят на учебната година е един от най-натоварените периоди за учителите и училищните директори. Но също така е подходящ момент за равносметка – успяхте ли да изпълните целите, които си бяхте поставили в началото на годината и какво ви помогна/попречи да го направите.

Такъв тип равносметка може да е полезен в три посоки:

  • при анализ на напредъка на учениците спрямо заложените учебни цели (на ниво клас и на ниво индивидуален ученик);
  • при анализ на представянето на учителите спрямо критериите за преподаване;
  • при анализ на напредъка спрямо училищната визия и стратегия за развитие. 

Анализирането на данни и вземането на решения на база данни създава култура, която насърчава развиването на критично мислене. В тази статия ще ви предложим практически насоки как като учители и училищни директори по-ефективно да анализирате данните в края на учебната година

Анализ на напредъка на учениците в края на годината 

Разбира се, този процес е добре познат на българските учители, които изготвят подобен тип анализ на резултатите на учениците след входно/изходно равнище, междинно оценяване (в края на раздел) или след НВО/ДЗИ. А в края на учебната година обобщават всички резултати, за да установят:

  • кои учебни цели постигат учениците;
  • къде учениците отбелязват най-голям напредък;
  • с коя част от учебното съдържание учениците се затрудняват. 

Такъв тип “осмисляне” на изминалата учебна година ви помага от една страна да си дадете сметка до колко реалистични и амбициозни са били целите, които сте си поставили, а от друга – какво във вашите действия е спомогнало или не да ги постигнете. 

Как да направите пълноценен анализ, базиран на данни?

Споделяме ви три стъпки, чрез които можете да направите по-задълбочен анализ. 

Как по-ефективно да анализирате данните в края на учебната година

Стъпка 1 – обобщавате суровите данни

Един от инструментите, който ще ви помогне да направите това обобщение, е т.нар. тракер, който служи за проследяване на резултатите на учениците. Основните му предимства са, че:

  • събира голямо количество информация на едно място; 
  • улеснява проследяването и обобщаването на данни;
  • помага при анализ и вземане на решения. 

Форматът на тракера може да е най-различен (графики, таблици, бланки и др.) и да съдържа разнообразен тип информация – за отделни въпроси, за учебни цели, за индивидуални ученици, за целия клас. Тук имате възможност да видите един удобен и работещ вариант. 

След като попълните тракера, е необходимо да направите обобщение на данните. Това може да се случи на ниво клас и на ниво индивидуален ученик:

  • на ниво клас 

Обобщавате какъв е напредъкът на класа спрямо учебните цели за годината и сравнявате какви са били резултатите му на входното и на изходното равнище.

  • Какъв е напредъкът на класа в процентно отношение от входно до изходно равнище?
  • Как се справя класът като цяло с постигането на годишните учебни цели?
  • Кои знания и умения в съответствие с учебните цели са овладени? 
  • С усвояването на кои знания и умения учениците се затрудняват?

За улеснение при изготвяне на анализа можете да ползвате помощни въпроси

  • на ниво индивидуален ученик

Това обобщение ще ви помогне да разберете какви са индивидуалните нужди на всеки ученик и ще ви ориентира как да диференцирате учебното съдържание спрямо знанията им. При обобщаването на данните търсете отговори на следните въпроси:

  • Какво в съответствие с учебните цели е усвоил конкретният ученик?
  • С какво в съответствие с учебните цели не се е справил конкретният ученик? 
  • На база индивидуалните отговори на ученика какви тенденции може да се изведат?

Ето още насоки как да направите анализ на представянето на всеки ученик.

Стъпка 2 – извеждате резултати и тенденции.

След като обобщите всички данни, изведете наблюдаваните резултати и тенденции:

  • Кои знания и умения учениците овладяват успешно и кои – не? 
  • Какви могат да са причините за това? Какви са вашите предположения?
  • Какво друго ви прави впечатление след обобщаването на данните на ниво клас и на ниво индивидуален ученик?

Стъпка 3 – прилагате OCS анализ.

За да изведете причините за получените резултати и да намерите подходящи решения, може да приложите OCS анализ

Приоритизирайте до 3 резултата, които сте извели в стъпка 2 и изследвайте кои са възможните причини за тях. За да го направите, помислете върху следните въпроси: 

  • Кой от резултатите влияе най-силно на останалите?
  • Кои от резултатите ви дават най-точна и пълна информация за напредъка на учениците?
  • Кои резултати сте постигнали по-лесно и кои – с повече дейности? 
  • Кои резултати е важно да запазите или да повишите до следващата година? Защо?

След като приоритизирате онези резултати, които са най-съществени за вас, следва да изведете причините за тях и да набележите конкретни стъпки, които да ви помогнат в преподаването на предстоящия учебен материал. Ето един пример за OCS анализ.

Как по-ефективно да анализирате данните в края на учебната година

Как по-ефективно да анализирате данните в края на учебната година

Анализ на представянето на учителите спрямо критериите за преподаване 

След проведените наблюдения на уроци краят на учебната година е подходящо време за директора и лидерския екип в училище да анализират представянето на учителите. 

Проследете например критериите в картата, чрез която осъществявате контролна дейност, и обобщете резултатите на наблюдаваните учители. За целта може да използвате т.нар. тракер като инструмент за обобщение и анализ на данните. 

След като попълните суровите данни в таблицата, разгледайте ги и помислете:

  • Какъв е средният резултат на всеки учител? Колко учители покриват 100% от критериите? 
  • Кой от критериите се покрива в най-висока степен от учителите и кой – в най-ниска?
  • Какъв е индивидуалният и груповият напредък на учителите (спрямо миналата година например)?
  • Какъв процент от учителите са подготвени на ниво планиране на учебния час?
  • Какъв е средният резултат на учителите по всеки отделен критерий? Как се сравнява спрямо резултатите от проведените наблюдения миналата учебна година?
  • Колко от учителите, които сте наблюдавали повече от един път, са интегрирали дадените насоки? Кои насоки са интегрирали и кои – не?
  • Какви тенденции може да изведете от последвалите стъпки – в каква посока са? 

След като обобщите данните и изведете тенденции, следва да анализирате тези резултати и да набележите конкретни решения (OCS анализ). Такъв тип анализ би ви помогнал да идентифицирате кои са силните страни и потребностите на учителите и съответно от каква допълнителна подкрепа се нуждаят, за да подобрят своите преподавателски умения.

Анализ на напредъка спрямо училищната визия и стратегия за развитие

Краят на учебната година е време за равносметка, в което училищният екип може да рефлектира върху резултатите на учениците и връзката им с представянето на учителите по критериите за преподаване. За ваше улеснение споделяме няколко помощни въпроса, чрез които да направите по-задълбочен анализ: 

  • Какви бяха приоритетите на училищния екипа за тази година? Какви цели си бяхте поставили?
  • Как тези цели са свързани с изпълнението на стратегията на училището?
  • Постигнахте ли ги и как измерихте резултата? 
  • Кои ваши действия спомогнаха постигането на тези цели?
  • Кои цели не постигнахте и защо? Какво научихте и какво ще промените занапред?
  • Какви са резултатите на учениците в края на годината – от изходни равнища, от НВО/ДЗИ? Как тези резултати се сравняват с резултатите на учителите по критериите за преподаване? Какви изводи може да направите? 

Събирането на данни само не е достатъчно, ако не бъде последвано от анализ и вземане на важни стратегически решения. И трите вида анализ, които ви предложихме по-горе, ще ви гарантират от една страна обективност в тълкуванието на информацията, а от друга – ще развият уменията ви за критично мислене. Анализът на данни е една от ключовите стъпки за подобряване на училищния климат и развитието на училището като организация.

 

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

Представете си, че ще бъдете екскурзовод на група френски туристи. Имате за задача да ги преведете през различни маршрути, за да им покажете разнообразните забележителности

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали