STEM – Всичко, което трябва да знаем за него?

Какво е STEM

Какво е STEM и защо обучението в STEM е толкова ключово в 21 век? Разберете как учениците ни могат да напредват в STEM, докато се забавляват.

“През 21 век научните и технологични иновации стават все по-важни, особено когато се сблъскваме с ползите и предизвикателствата както на глобализацията, така и на икономиката, основана на самообучението. За да успеят в това ново общество – високотехнологично и базирано на информация, учениците трябва да развият своите способности в STEM до нива, много по-големи от онова, което се е смятало за приемливо в миналото”. (Национална научна фондация)

Какво е STEM?

В превод STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика.

Чрез методиката на STEM учениците вземат участие в експерименти, биват насърчавани да споделя идеите си и да допринася за развитие на групови проекти насочени към опознаване на света около тях.

Активното участие и обучение чрез практическо приложение и преживяване на наученото, са основните принципи залегнали във всеки урок.

Едно от основните предимства на STEM обучението е обединяването на отделните предмети в интегрирана учебна програма. Всеки урок освен знания води и до придобиването на различни умения и компетентности.

Това позволява на децата да разберат връзките между предметите, които изучават в училище. Да си отговорят на въпроси като: „Защо ми е необходимо това знание?“, „Къде ще използвам, това което уча?“

Значение на STEM - наука, технологии, инженерство, математика

Защо STEM е важно за учениците?

Обучението по STEM дава възможност на децата да изградят една цялостна картина за света, в който живеят. Чрез изследване и игра те се учат сами да правят изводи, да си обясняват дадени явления и да съставят собствена гледна точка за природата, хората, социалната и културна среда, която ги заобикаля на локално и глобално ниво.

STEM позволява на учениците да преминат отвъд придобиването на теоретични знания и да се насочат към практическото прилагане на наученото. По този начин те придобиват широк спектър от умения и компетенции, които ще са им необходими в 21-век.

Ето и още няколко причини защо да въведем STEM в учебния ни план:

  • Ученето в различен контекст помага учениците да се научат да бъдат адаптивни. Когато представим един и същи урок от различни перспективи, ние даваме възможност на учениците да бъдат гъвкави, да правят взаимовръзки между предметите и да работят при  разнообразни обстоятелства. Те разбират по-добре понятия, феномени, явления, когато им предоставяме различен контекст за обучение и различни гледни точки, чрез които да ги изследват.
  • Ранното представяне на тези професионални направления увеличава интереса към тях. Когато запознаваме малките деца със STEM идеи, ние създаваме основа за бъдеща страст и интерес към тези предмети, което може да доведе до продължаващо обучение и дори успешна кариера в тези области.
  • STEM е забавно. Вместо да запомнят факти или да имат строго структуриран урок, децата могат да играят, докато учат. Много преподаватели смятат, че играта подпомага и засилва  ученето. А STEM уменията могат лесно да се развият чрез забавни и ангажиращи дейности.

Три причини защо STEM е важен за учениците

Кога да започнем с преподаването на STEM?

Колкото по-рано започнем с основите на STEM, толкова по-добре. Ранните преживявания и учене оформят развитието на детския мозък. Колкото по-рано възрастните напътстват и подкрепят децата  в преоткриването на чудесата на технологичния свят и науката, толкова по-вероятно е децата да изпитат интерес и да се насочат към тези дисциплини. Освен това те ще развият умения, които ще са им необходими във всяка една сфера – личностна и професионална.

Ключовото при STEM е, че всички обучителни дейности се базират на намирането на решение на проблеми от реалния свят. Затова STEM акцентира върху ученето, основано на проекти и личностни преживявания.

Как да започнем да преподаваме STEM?

Понякога началото може да бъде трудно и да не знаете как да имплементирате всички идеи, които имате свързани със STEM, но ние сме тук, за да ви помогнем. Написахме тази статия, в която ви представяме 5 идеи как да започнем да преподаваме STEM, както и насоки за ролята на учителя в това начинание.

Представяме ви и основни съвети от преподаватели по природни науки, които да ви помогнат да намерите отговор на въпроса “Как да отгледаме млади учени в класната стая?”.

А ако ви липсва вдъхновение, запознайте се с една добра практика от Кнежа, за един успешен STEM проект, който ПГЗ “Стефан Цанов” в гр. Кнежа осъществява, благодарение на амбициозна работа на преподавателите по природни науки.

За феновете на Хари Потър сме подготвили тези 5 научни експеримента вдъхновени от вселената на Хари Потър, с които да ангажираме учениците и да ги вдъхновите за следващите STEM проекти.

Наш фокус е да създаваме полезни ресурси, които може да използвате директно в класните си стаи. Следете нашата серия от практически идеи, които може да ви вдъхновят да започнете да използвате повече STEM дейности в час.

STEM – Всичко, което трябва да знаем за него?

Източници:

https://www.fix.com/blog/getting-kids-involved-in-stem/

https://www.learningliftoff.com/why-stem-education-is-essential-for-younger-kids/

https://www.engineeringforkids.com/about/news/2016/february/why-is-stem-education-so-important-/

 

Още полезни статии:

Мозъчна атака
Креативност

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали