“Лятната пързалка” – рискът учениците да забравят какво са учили

ИЛИ КАК ДА ПРЕДОТВРАТИТЕ ЗАГУБАТА НА ЗНАНИЯ ПРЕЗ ЛЯТНАТА ВАКАНЦИЯ

Всеки, който обича да спортува и практикува определен спорт, знае, че уменията му се развиват с ежедневните тренировки. Обикновено всяко умение, което се практикува редовно, започва да се затвърждава и се извършва с все по-голяма лекота и удовлетвореност. Ако обаче решим да си починем няколко месеца от спортните дейности, със сигурност после ще ни бъде по-трудно да надградим постигнатото, а може и изобщо да не успеем да се върнем към предишната си форма.

Същото се случва и със знанията и уменията, които децата придобиват в класната стая. Лятната ваканция е време за почивка, забавления и семейни приключения. Но през тези два месеца съществува реален риск децата да забравят много от нещата, които са научили. В началото на всяка учебна година учителите губят почти един месец, в който припомнят материала от предходния клас, който учениците са забравили през лятото. Тези седмици на повторно преподаване отнемат време, което би могло да бъде използвано за преподаване на нова информация и развиване на уменията.

Редица изследвания показват, че след лятната ваканция се наблюдава спад в академичните способности на децата, както и по-ниска мотивация за учене. Децата от 3. до 5. клас са загубили средно около 20 процента от уменията си по четене и 27 процента от успеха по математика по време на лятната ваканция. При по-големите ученици най-голям академичен спад се наблюдава в знанията по математика.

За да се предотврати загубата на знания през лятото, е от съществено значение да се положат целенасочени усилия в ангажирането на учениците. Разбира се, съвсем не е задължително децата да бъдат затрупани с образователни задачи от сутрин до вечер или да посещават скъпи летни школи. Вместо това може да ги насочите към обогатяващи дейности, които съчетават забавление и обучение – персонализирани програми за четене, практически дейности по математика или интерактивни учебни преживявания, съобразени с възрастта и нивото на развитие на всяко дете. Така учениците ще поддържат и развиват уменията си по време на ваканцията и ще са подготвени за предстоящата учебна година.

В следващите редове ви предлагаме няколко идеи за учители и родители, с които да помогнете на децата си да останат във форма.

Съвети за учители

1. Запазете връзката си с учениците и техните родители

Предполага се, че ако през учебната година сте изградили доверие между вас и учениците ви, ще ви бъде далеч по-лесно да не прекъсвате връзката си с тях по време на ваканцията. Може да създадете чат стая, в която всеки може да пише свободно, да изпраща снимки на вас и съучениците си и така да успявате да заформите смислени дискусии на различни теми и да правите връзка с изучения учебен материал.

За да може всеки да бъде изслушан и да получи внимание, предварително споделете какви са очакванията ви за комуникацията, която ще имате в чат стаята или групата, и заедно с учениците измислете правила, които всички да спазват. Правилата може да включват следното:

  • да сте учтиви един към друг и да не използвате думи и изрази, които могат да наранят другия;
  • всеки да се опитва да постави тема за разговор или въпрос към останалите;
  • когато някой допусне правописна или граматическа грешка, друг да го поправи по деликатен начин и др. 

За да напомните на родителите, че ученето е важно дори и през ваканцията и да изградите чувство за общност, може да им изпращате периодични бюлетини със съвети за обучение през лятото и идеи за дейности.

2. Възложете на учениците си проектни дейности

Проектите се отличават с това, че могат да ангажират децата за дълъг период от време. А ако лятото не е достатъчно, винаги може да продължите работата си и когато се върнете в училище. Освен това, при такъв тип дейности всяко дете може да покаже индивидуалните си стремежи, способности и креативност. Може да дадете групова задача, която ще помогне на учениците ви да се чувстват обединени около обща цел.

От особена важност е вие да следите процеса и да сте на разположение за съвет, предложение или просто похвала за положеното старание. Каква ще бъде темата на проекта зависи преди всичко от вашата креативност. Ако познавате достатъчно добре учениците си, лесно ще изберете проект, който ще запали любопитствотото им и чрез който ще могат да представят или надградят вече придобитите знания.

През лятото се пътува най-много и децата имат повече свободно време, за да посетят местни забележителности. Затова ние ви предлагаме проект, свързан точно с това –  Летен лексикон на пътуванията. Нека учениците си приготвят тетрадки голям формат, в която да препишат красиво въпросите за лексикона. При всяко посещение на ново място трябва да попълват съответната страница от лексикона. По желание може да добавят рисунка, снимка, хербарий или друго “доказателство” за своето пътуване или просто за украса на страниците. 

Изтеглете тези материали, подходящи за проекта “Пътуващият лексикон”

 

3. Предложете дигитални упражнения

Живеем в общество, в което дигитализацията плътно ни съпътства в ежедневието. Затова може да предложите на вниманието на децата образователни приложения или уебсайтове, които насърчават ученето по забавен и интерактивен начин.

В интернет пространството има много образователни платформи, често предлагащи напълно безплатно ресурси, с които учениците ви може да работят през лятото. Ако решите да използвате “Kahoot” или “Quizlet”, може дори да организирате лятно състезание. Заедно с класа може да изберете и наградата за победителите. За математически задачи може да използвате платформата “Khan Academy”, а за изучаване на езици – приложението “Duolingo”. “Microsoft Sway” и “Scratch” пък предлагат възможности за дигитално разказване на истории. 

Отново е важно да следите напредъка и затрудненията на учениците при лятната им работа.

4. Заложете на персонализирани предизвикателства и подаръци

Ако разполагате с достатъчно време, добра идея е да подготвите персонални предизвикателства за всеки ученик. Ако някое момиче харесва балетното изкуство, например, предизвикателството ѝ може да включва: да посети три културни събития през лятото, да опише преживяването, да интервюира някой от публиката, да говори с балерина, за да я попита как се стига до голямата сцена. Ако момче от класа ви е фен на Формула 1, неговото предизвикателство може да включва конструирането на писта и макет на болид от рециклирани материали.

Изненадайте учениците си в края на учебната година с пакети, съдържащи различни подаръци – например образователни списания, книжки, загадки за разрешаване или творчески материали. Важно е подаръчните пакети също да бъдат персонализирани, така че да отговарят на предпочитанията на всяко дете. 

В подготовката на подаръците може да включите и самите ученици. Споделете им идеята си и им кажете, че е важно доста добре да се познават един друг, защото ще трябва да направят подарък на “таен приятел” за лятната ваканция. Когато наближи краят на втория учебен срок, ги разделете по двойки на случаен принцип и нека всеки от класа да подготви подарък за другарчето си. 

Персонализираните задачи увеличават цялостната мотивация за учене на децата, фокусират се върху индивидуалните им нужди и предпочитания, насърчават саморегулираното учене (за повече информация виж: Наръчник за саморегулирано учене) и по този начин показват на учениците, че ученето не започва и не свършва в училище; че ученето е доживотен процес, изпълнен с вълнуващи открития. 

5. Срещайте се с учениците си 

Ако имате възможност и желание, през двата месеца ваканция може да се срещнете с учениците си, като се отдадете на забавни образователни занимания на различни места. Например в библиотеката може да организирате литературен лов на съкровища, час на поезията, състезание по четене или нещо друго. 

Ако разполагате с контакти на новите ученици, на които предстои да преподавате, идеята е подходяща и за тях.

Съвети за родители

1. Създайте рутина

Липсата на структурирано “училищно” ежедневие може да се отрази негативно на децата и да ги плъзне по лятната пързалка на мързела и забравата. Затова направете дневен или седмичен график, който включва определено време за четене, писане или други образователни дейности. Тези занимания създават последователност в усилията, изграждат дисциплина. Скоро ще установите, че наследниците ви нямат търпение да покажат колко много знаят и как добре се справят със задачите. 

Ако нямате възможност да се занимавате с обучението на децата, може да се възползвате от летните програми, които се организират вече в повечето училища и са напълно безплатни. Обучителните дейности там обикновено се провеждат по половин ден и предлагат гъвкав график, който ще ви позволи да пътувате или да се забавлявате с децата по друг начин. 

Не забравяйте да включите в ежедневната рутина и време за други игри и физическа активност. 60 минути спорт или свободна игра навън подобряват концентрацията и помагат за овладяването на негативните емоции. 

2. Насърчавайте практическото учене

Със сигурност вече знаете, че децата учат много по-бързо чрез “правене” или чрез показване на някаква практическа дейност, подкрепена с обяснения, подходящи за възрастта на детето.

По време на ваканцията може би няма да сте притиснати от толкова спешни задачи и ще можете по-спокойно да организирате графика си, така че да направите всичко това, за което все не ви остава време. Насърчавайте изследователските импулси на децата и развивайте техните интереси: посетете музеи, зоологически градини, паркове, местни забележителности или се включете в курс по готварство, градинарство или пък участвайте в строителен проект. През учебната година може да си направите списък с тези възможности в “дневник на приключенията”.

Но ако отново не разполагате с кой знае колко време, винаги може да учите с децата в движение. Свържете ученето с преживявания от реалния живот. Включете възможностите за учене в ежедневните дейности, като например изчисляване на разходите за хранителни стоки, планиране на пътуване с помощта на карта или обсъждане на текущи събития по време на вечеря.

3. Насърчавайте социалните контакти на децата

Организирайте срещи за игра, излети или групови дейности, които насърчават социалното взаимодействие и сътрудничество. Това не само помага на децата да развият социални умения, но и създава възможности за учене чрез споделен опит.

Друг вариант е помислите за летен лагер – престоят там е свързан с много практически дейности, позитивни емоции и нови запознанства. Децата се учат да бъдат по-самостоятелни, да регулират емоциите си и да изразяват по-добре нуждите си. А когато се върнат у дома, ще бъдете учудени колко много нови неща са научили. 

4. Консултирайте се с учителите

Винаги е добра идея да се обърнете към учителите на вашето дете, за да ви предложат нещо, с което да обогатите лятната му програма. Попитайте за работни листове,  проекти, интересни теми за писане на есета или други обучителни дейности. 

Децата се нуждаят изключително много от помощта на специализирани дейности, определени от учителите, особено ако имат академични затруднения или са пропуснали учебен материал. 

5. Семейна програма за четене

Книгите предоставят разнообразна информация, която обогатява всеки, който се е докоснал до тях. Затова може да създадете лятна програма за четене за цялото семейство. Използвайте списъка с книги за лятото, даден от учителя, или посетете библиотеката и изберете книги, които представляват най-голям интерес за детето. Може също така да си направите абонамент за интересни списания или да слушате аудио книги. Важно е да изберете правилното време, за да се редувате да четете един на друг. Това може да се случи вечерта, когато искате да си отдъхнете от натоварения ден, например.  Може да заинтригувате детето, като му кажете, че му е позволено да остане половин час повече след определеното време за лягане, за да почетете. 

БОНУС ИДЕЯ: Окачете на видно място в дома си табло или дъска за писане. Там записвайте всички нови думи, които срещате, докато четете. Отделяйте време, например един път седмично, за да намерите непознатите думи в речник и да запишете до тях значенията им. За да направите забавна проверка на знанията си, вземете голям лист и разбъркано напишете новите думи и значенията им. Оставете децата да свържат непознатите думи със съответстващите им значения. 

6. Летен дневник

За да усъвършенствате писмените умения на децата, може да ги помолите да измислят забавни разкази за ежедневието на семейството, да споделят в дневника какво ново са научили, как са помогнали в организирането на семейно пътуване… 

Заздравете роднинските връзки и насърчете писмената комуникация, като помолите децата да пишат писма до своите баби, дядовци, далечни приятели. Или дори до домашния любимец, който сте оставили на грижите на леля, за да отидете на море. 

Да предотвратите загубата на знания по време на лятната ваканция може да ви изглежда трудно, но повярвайте – не е необходимо повече от добра организация и много ентусиазъм. Веднъж въвлечени в този процес, ще се учудите колко много знания ще активирате, колко много нови умения ще придобиете и колко доволни ще се почувствате, че подкрепяте ученето като една от най-важните ценности. Всяко усилие има значение за успеха на децата и за предотвратяване на хлъзгавата “лятна пързалка”. 

И все пак, лято е – забавлявайте се! Оставете си време и за водната пързалка!

Източници: 

Ask Dr. Lynch: Preventing the “Summer slide”, educationworld.com

10 ways to prevent the “summer slide”, Kristen Hoyt, metrofamilymagazine.com

Five easy tips for summer learning, Brenda McLaughlin, Jane Voorhees Sharp, readingrockets.org

Avoiding summer slide: How to create a fun and productive summer, Catie MacDonald, outschool.com

Heick, edutopia.org

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация - при различни проекти/презентации
Комуникативни умения

Устно представяне в началото на всяко изпитване/представяне на задача/презентация – при различни проекти/презентации

При различни проекти/презентации учениците имат за задача (може да е за определен период от време, еднократно или всеки път) да се представят кратко (себе си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.