Как отбелязването на патронния празник на училището в село Калугерово се превръща в забавна игра на знания

На 6 януари общността на ОУ “Христо Ботев” – с. Калугерово ежегодно отбелязва рождената дата на патрона на училището – големия български революционер, поет и публицист Христо Ботев. Традиционно учениците четат за Ботев и рецитират негови стихотворения, но тази година се случва нещо различно, което прави денят по-специален, а преживяването – по-вълнуващо и предизвикващо децата да учат с лекота.

Автор на идеята за нестандартния патронен празник е Яна Минчева, учителка по история и цивилизации и география и икономика, а информация за тази добра практиката ни изпраща нейната колежка Виолета Миленина.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката:  “175 години от рождението на Христо Ботев” – презентация-игра

Цели:

  • разиване на критично мислене;
  • повишаване на мотивацията за учене;
  • разиване на умения за общуване и работа в екип.

Подходяща е за: ученици в прогимназия; може да се адаптира за всякакви възрасти

Необходими материали: 

  • презентация с въпроси;
  • видео материали;
  • техника за визуализация.

В ОУ “Христо Ботев” – с. Калугерово се обучават предимно деца билингви, а при много от тях липсата на достатъчно добре развити езикови умения по български език води до сериозни обучителни трудности. Затова учителите търсят различни начини, за да подкрепят децата да наваксат пропуските си и да ги мотивират да работят ангажирано.

Г-жа Минчева залага на изграждането на качествени междуличностни отношения с учениците. Учителката е обнадеждена най-вече когато вижда промяна при свой ученик, който обикновено е незаинтересован, не пише и не внимава. В един час по география той застава пред картата, за да посочи някакъв обект, но случайно вижда Карибско море и коментира: “Карибски пирати там ли живеят?”. Тогава учителката отделя време да поговори с него, а останалите деца от класа наострят уши и я засипват с въпроси за филма. “Учуди ме, че имаше добър ефект”, споделя тя. След тази случка ученикът винаги подхожда с любопитство и интерес в часовете по география. “На децата им трябва нещо съвсем мъничко, за да се запалят. А информацията [трябва] да бъде поднесена по интересен начин”, споделя г-жа Минечва. 

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

След като успява да привлече вниманието на учениците в часовете си, г-жа Минчева решава да направи нещо различно за тях и по време на патронния празник на училището. Вдъхновение черпи от телевизионната викторина “Последният печели” и по нейно подобие подготвя презентацията-игра “175 години от рождението на Христо Ботев”.

Подготовката за дейността не е сложна – най-много време отнема подбора на въпросите, които трябва да бъдат разпределени в категории и в различни степени на трудност. Във всяка категория има по пет въпроса и всеки от тях носи различен брой точки. Учителката предвижда въпроси и за децата със специални образователни потребности – те трябва да свържат портретите на Левски, Ботев и Вазов с родните им градове.

Учениците от 5. до 10. клас са разпределени в смесени отбори по четирима. В началото на играта всички заедно гледат видео, свързано с живота на Ботев. През това време децата имат право да си водят записки. “В час трудно може да ги накараме да пишат, а сега записваха всичко, защото не знаеха какво точно ще им трябва в играта”, споделя впечатленията си г-жа Минчева.

Как отбелязването на патронния празник на училището в село Калугерово се превръща в забавна игра на знания

Всеки екип си избира категория и въпрос, на който да отговаря, като отборите се редуват. Ако отговорят правилно, децата печелят съответните точки за въпроса. Победител става отборът, който събере най-много точки.

Излишно е да казваме, че играта предизвиква същински фурор и се превръща в кулминацията на патронния празник.

Викторините са любима практика на г-жа Минчева и тя регулярно провежда адаптиран вариант на “Стани богат” в края на разделите по география. За целта отново подготвя презентация с 15 въпроса, но с относително еднаква трудност – всеки от тях носи по 10 точки. Ученик от класа сяда на “стола на богатството”, а останалите деца са в ролята на публика и могат да се намесват само ако участникът реши да използва познатите жокери – “Помощ от публиката” или “Обади се на приятел”. Съученикът-жокер има право да използва учебник или атлас, но трябва да даде своя отговор в рамките на 2 минути.

Точките, които участникът печели, се сумират и преобразуват в оценка според предварително обявена скала. Г-жа Минчева коментира: “Учениците разказаха и на другите класове и сега всички искат да играят “Стани богат”. Когато играят, не мислят за оценки, а как ще се справят с играта”.

Как отбелязването на патронния празник на училището в село Калугерово се превръща в забавна игра на знания

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Децата са любопитни по природа. Когато усвоят нещо ново, имат желание да учат още и още. По този начин те надскачат себе си и своите възможности. Г-жа Минчева споделя с вълнение: “Когато запалиш малка искра в детето, тя започва да гори. Децата са готови да откриват света”.

Ученето чрез игра безспорно дава резултати – учениците учат най-лесно, докато играят. В едно приятелско състезание те дават всичко от себе си и са силно мотивирани да успеят. Концентрацията им е много по-голяма, а знанията, които получават – по-трайни.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Подготовката на подобни игри, с които се проверяват знания от учебния материал, е вреемка. Но г-жа Минчева съветва учителите, които ще се вдъхновят от споделената практиката, да инвестират необходимите усилия: “Достатъчно е да запалиш едно дете. Другите постепенно ще се ангажират. След време ще се намери някой, който да ти покаже, че си е заслужавало”, споделя тя.

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали