6 идеи за насърчаване на гражданското участие чрез изкуство

Защо е полезно?

Според изследване на британски учени сред различни инициативи в областта на изкуствата за решаване на социално-икономически проблеми, над 50 са положителните въздействия на изкуството за личностното развитие и за развитие на общностите. Сред тях са установени:

– повишаване на увереността, изграждане на умения и образователни постижения, които могат да подобрят социалните контакти и шансовете за заетост на хората;

– социално сближаване, развиване на мрежи и партньорства;

– създаване на пространство за междукултурен диалог и разбирателство;

– осигуряване на възможност хората да се забавляват и да се чувстват по-добре, докато учат;

– допринасят за социална промяна, която може да бъде видяна и оценена [1].

Защо е важно?

Международното изследване за гражданските компетентности (ICCS 2016) показва, че нагласите и разбирането за социална справедливост и за начините на протест на българските ученици са по-близки до тези на учениците в Южна Америка, отколкото до тези на учениците от европейските държави [2].

Ако се чудите какво точно означава това, нека ви дадем два примера. Около 41% от българските ученици смятат, че е оправдано и полезно за демократичното общество да се задържат в затвора без съдебна присъда лица, за които съществуват подозрения, че заплашват националната сигурност [2, с.38]. Значително голям дял са и българските ученици (34%), които са склонни да прибягват до някои по-крайни форми на протест като блокиране на пътища и окупиране на сгради (при средно 18% за всички ученици, участвали в изследването). По отношение на този показател данните за България са съпоставими с данните за Чили, Колумбия, Мексико и Перу. За сравнение учениците, които биха участвали в крайни форми на протест, са най-малко в страни като Дания, Финландия, Швеция и Белгия [2, с.56]. 

Може да приемем, че това са културни особености на българските ученици, които просто са с по-буен темперамент. Но можем и да се опитаме да променим тези разбирания и нагласи, като направим нещо за насърчаване на гражданска активност в училище чрез различни видове изкуство.

Да направим нещо!

Ако сте готови да опитате, тук представяме няколко идеи как в политически неутрална среда да развиете уменията на учениците за изява и гражданско участие чрез различни видове изкуство. 

  • Театър

Още от древни времена театърът се използва за осмиване на човешките пороци и особено тези на управляващите, както и за тяхното изобличаване. Ако имате възможност, заведете класа на постановката Бай Ганьо в Европа, а защо не и на Хамлет или намерете подходящи екранизирани версии, например Криворазбраната цивилизация. Обсъдете каква според учениците е гражданската позиция на автора на пиесата и  как е представена – директно, индиректно, с какви средства, защо. Нека след това те да подготвят кратък монолог на някой от героите и да го представят пред класа. Останалите ще имат за задача да открият каква гражданска позиция стои зад думите на съответния герой. Може и да сравните възможностите за въздействие на театъра спрямо други средства, като например телевизия, радио, социалните мрежи.

Допълнителни идеи за насърчаване на гражданска активност чрез театър може да намерите в статията ни “Образователна драма за активни граждани”.

  • Изложба на картини, карикатури и други видове визуално изкуство

Създаването на произведения в областта на изобразителното изкуство също е добра възможност за учениците да изразят гражданската си позиция. 

Като примерна задача учениците могат да представят разликата между тяхното разбиране за социална справедливост и действителността, в която живеят: за отношенията между хората, (не)спазването на правата и правилата.  За да придадете смисъл за учениците и да насърчите активността им, може да организирате публично представяне и/или търг на техните произведения, като предварително изберете кауза, за която да използвате събраните средства. Отправна точка могат да бъдат темите за правата на Българския хелзинкски комитет и видео посланието им Усилието за правата на един е ключът към правата на всички.

  • Създаване на история

Зад социалните проблеми като бедност, неравенство, агресия и т.н. стоят не само думи и статистика, а и хиляди съдби и лични истории. Тези истории правят социалния проблем по-видим и по-осезаем, като пример може да проследите историята за Атанас от мониторинговите доклади на Образование България 2030: Устойчиви ли с промените? [с.28].

Дайте възможност на учениците да изберат социален проблем, който ги вълнува и да го представят като лична история на някой засегнат от този проблем. Историята може да бъде разказана от името на човек, на бездомно куче, на отсечено дърво и т.н. След това насърчете учениците да планират и осъществят дейности (благотворителни кампании и събиране на дарения) за привличане на вниманието на заинтересованите страни към набелязания проблем. 

Рефлектирайте върху процеса – обсъдете думите и действията им, успехите и неуспехите, помогнете им да си вземат поуки и да запазят и развият ентусиазма си да бъдат в помощ на другите. 

  • Фотоколаж

Друг вариант за разказване на история  по важна за тях тема е фотоколажът или история от снимки. Може да направят и фоторепортаж, като проследят развитието на дадена история или проблем във времето.

Направете изложба и вземете интервю от авторите: защо са избрали тази тема, каква е тяхната позиция, какво биха искали да се промени?

  • Пост/постер

Може да дадете и задача на учениците да направят постер или пост в социалните мрежи, който да предизвика вниманието към важна за тях тема и да съдържа в себе си призив за дейност. Тук могат да развият уменията си за работа както с художествени средства, така и с различни компютърни програми, апликации и информационни технологии. 

Използвайте фейсбук страницата на училището, за да разпространите посланието. Проследете реакциите – кое произведение или кой проблем ще привлече най-много внимание (коментари, харесвания, отговори…). Обсъдете кои могат да бъдат причините: актуалност на темата, харизма на автора, атрактивен дизайн на самия пост или нещо друго!

  • Телевизионно предаване 

Ако искате да опитате един урок по модела на отворена класна стая, предлагаме ви да организирате телевизионно предаване за ролята на изкуството, в което главни действащи лица са учениците (а вие сте само оператор и тонрежисьор). 

Да направим нещо, наистина!

Може да поканите в класната стая всяко едно изкуство поотделно, да включите изкуствата последователно или едновременно, с възможност учениците сами да изберат своето изразно средство. Независимо коя от предложените задачи ще изберете, важното е да направите нещо – да осигурите на учениците пространство за свободна идейна и творческа изява на тяхната позиция като граждани! Обществото ни със сигурност има нужда от по-ангажирани, по-креативни и по-активни граждани! 

В статията са адаптирани идеи от Направи нещо! – сайт с ресурси за гражданско образование. 

Използвани ресурси:

  1.  Matarasso, F. 1997. Use or Ornament? The social impact of participation in the arts. https://collective-encounters.org.uk/wp-content/uploads/2019/10/Use-or-Ornament-The-social-impact-of-participating-in-arts-activities.pdf
  2. Петрова, С. (2017). Граждански компетентности и нагласи за активно гражданско поведение на учениците. Резултати от участието на България в международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016. ЦОПУО, София. Достъпен на 21.09.2019 г. на: https://www.iea.nl/sites/default/files/2019-07/ICCS_2016_Report_Bulgaria.pdf
  3. Направи нещо – ресурси за класната стая от сайта обучение за справедливост: https://www.learningforjustice.org/classroom-resources/student-tasks/do-something

 

Още полезни статии:

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Стратегии

Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.