5 стратегии за изграждане на доверие между наставник и начинаещ учител

Наставничество - изграждане на доверие

В основата на всички пълноценни отношения между хората стои доверието. В това число влиза и ефективното професионално сътрудничество между начинаещ учител и неговия наставник. 

Ако темата за наставничество е все още нова за Вас, запознайте се с въвеждащата ни статия, описваща какво е наставничество на учители и защо е важно. Цялата поредица от статии по темата вижте в страницата за наставничество.

Защо доверието е първата важна стъпка в наставничеството?

Често работата с наставник, ако няма изградено доверие, може да се развие в проформа отношения и да е възприемана като поредната „проверка” или „инспекция”. Това сътрудничество по-скоро би било възприемано като досадно задължение, а не истинска подкрепа.

За да може начинаещият учител да позволи да бъде искрен за трудностите, с които се сблъсква, и да позволи да бъде видян в най-предизвикателните си моменти – без изградено доверие в личността и намеренията на наставника, това не би било възможно. 

Начинаещият учител е нужно наистина да „чуе” отсрещната страна. Ако липсва доверие, обратната връзка от страна на наставника може да се сблъска със защитна бариера и да бъде възприета като критика, а не като градивен разговор. 

5 стратегии за изграждане на доверие като наставник

Следващите 5 стратегии могат да са от полза за Вас като наставник да поставите основите на доверието, а оттам – основите на ефективното взаимодействие с учителите, които подкрепяте. 

Опознаване като личности 

Опознаването като личности освен за сближаване на чисто човешко ниво, може да е от полза и за изпробване на различни идеи в класната стая. Какви са интересите и хобитата на учителя, когото подкрепяте? Може ли някое от тях да бъде от полза, за да направи учебния процес по-ангажиращ и интересен за учениците, или да даде свежа идея за следващия урок? Кои са неговите лични ценности и с какво най-много се гордее? 

Опознаването като личности ще Ви даде и по-ясна посока за това какъв е стилът на комуникация на учителя, когото подкрепяте, как да се адаптирате към неговия стил по-успешно. 

Опознаване на контекста, в който учителят работи 

Понякога наставникът познава добре както учебния предмет, така и учениците, с които учителят, когото подкрепя, работи. Но не винаги ситуацията е толкова идеална. Отделете време да прегледате учебните програми и/или учебника, които учителят използва, както и да поговорите с него за учениците, на които преподава, ако не ги познавате. 

Идентифициране на професионалните нужди 

Идентифицирането на професионалните нужди включва и опознаване на хората като професионалисти. Къде и каква специалност е завършил учителят, когото подкрепяте? В какво се чувства уверен и в какво – не толкова или изобщо – възможно е да се сблъсква за първи път с някои реалности от образователната система и да е съвсем неподготвен за тях. Каква е неговата образователна философия – как иска да протичат часовете му, какъв е неговият стил на преподаване? 

Това са важни въпроси, които може да обсъдите, с цел да помогнете на учителя да развие пълния си потенциал и да се почувства наистина подкрепен от своя наставник. 

Споделяйте истории от личния си опит 

Споделяйте истории както за успехите, така и за моментите на колебание и неуспехите. Споделянето на успешни примери може да е вдъхновение, но не по – малко важно е споделянето на моментите и казусите от практиката, когато Ви е било трудно да намерите решение или изход от някоя ситуация. 

По този начин начинаещият учител ще Ви види не в ролята на опитния и всезнаещ наставник, а като човек, който има своите професионални възходи и трудни моменти, които са му дали възможност да се развива, да търси различни решения и да не спира да опитва нови идеи. Също така на свой ред ще се чувства по-комфортно, когато споделя с Вас затрудненията си. 

Поканете учителя да наблюдава Ваш час 

Освен за взаимстване на добри практики, наблюдението на Ваш учебен час ще помогне на учителя да Ви види в действие като колега, и ще се чувства по-спокоен, когато Вие като наставник на свой ред наблюдавате негов урок.

Тези стратегии ще Ви помогнат да изградите доверие с учителя, на когото сте назначени да бъдете наставник, още в началото на процеса. Не забравяйте да поддържате отворена комуникация, тъй като доверието е важно да се поддържа. Продължете темата със следващите статии: 

Още полезни статии:

Менторство на учители

,,Активно слушане” вместо активно говорене

Защо наставникът да развива уменията си да ,,слуша активно” и как изглежда това умение на практика?  В едно първоначално обучение за наставници при демонстрация на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.