4 екологични технологични нововъведения, предложени от ученици

В навечерието на тазгодишното издание на конкурса за ученически проекти в областта на екологичното образование си припомняме впечатляващите идеи на ученици от миналата година. 

Екипите ни впечатлиха с редица дейности – те проучиха регионални екологични проблеми, като се осланяха на личен опит, собствени изследвания и анализ на данни. Установихме, че инженерното мислене на учениците може да се развива много добре, когато ги поставяме пред конкретни проблеми, за които да измислят решения. Видяхме нови начини за задвижване на автомобили, нови мобилни приложения и ангажиращи информационни кампании. Под ръководството на своите учители младежите разработиха план за реализация, анализираха потенциалните препятствия и очакваните резултати.

В тази статия ви представяме няколко ученически проекта, фокусирани върху технологични екологични нововъведения, и се надяваме те да ви вдъхновят да кандидатствате с вашия еко проект до 15 март 2025 г. 

1. Учим се да рециклираме с мобилно приложение, ПГЕЕ Пловдив

Екологично образование - рециклиране

Учениците и техният ментор от ПГЕЕ в Пловдив създадоха проект, целящ да адресира замърсяването на водите и да повиши екологичната осведоменост сред младите хора. Мотивиран от нарастващите екологични проблеми, екипът разработи интерактивно приложение, което информира и насърчава потребителите си да предприемат действия за опазване на околната среда.

Оценка на отпадъците в училището

Като първа стъпка от проекта учениците анализират отпадъците, които се генерират в гимназията. В класната им стая се събират различни видове отпадъци:

  • Хартия и картон: 0,4 кг;
  • Пластмаса: 0,7 кг;
  • Метал: 0,3 кг;
  • Хранителни отпадъци: 0,1 кг;
  • Други: 1 кг.

Общо за цялото училище се натрупват 3,64 тона отпадъци годишно. Тези данни подчертават нуждата от ефективни мерки за управление и рециклиране на отпадъците.

Замърсяването в Пловдив

Учениците идентифицират като един от големите екологични проблеми на Пловдив нерегламентираното сметище в “Шекер махала”. Там ежедневно се трупат тонове боклук, включително се горят гуми и други отпадъци. Подобен проблем съществува и със сметището в Цалапица, което представлява риск и за подпочвените води.

Рециклирането е изключително важно за намаляване на отпадъците и освобождаване на място на сметищата. Учениците вярват, че чрез проекта могат да стимулират повече хора да се включат в процеса на рециклиране. Те предлагат няколко мерки за намаляване на отпадъците:

  • Изхвърляне на боклука на определените места;
  • Участие в организирани групи за почистване на природата;
  • Намаляване на покупките на опаковани продукти;
  • Повторно използване на материали като стъклени буркани и торбички.

Интерактивно приложение за рециклиране

Екипът разработва интерактивно приложение с Microsoft Visual Studio на езика C#. Приложението информира потребителите за различните аспекти на замърсяването и предлага решения за справяне с проблема. 

Проектът на учениците от ПГЕЕ Пловдив показва, че ключът към промяната е в малките, но постоянни стъпки. Съвместната работа и ангажираността на младите хора вече допринася за нови нагласи в общността.

Екологично образование - приложение за рециклиране

2. Информираме обществото за вредите и начина на намаляване на въглеродните емисии​, ПГИУ “Елиас Канети“, гр. Русе

Учениците от ПГИУ “Елиас Канети“ Русе разработват проект, който се фокусира върху замърсяването на водите и намаляването на въглеродните емисии. Като граничен град Русе се сблъсква с проблеми, свързани с трафика на автомобили и големи транспортни камиони, както и със замърсяване от промишлените предприятия, източник на голямо количество вредни емисии.

Учениците споделят преки наблюдения върху здравето на свои близки и съученици, страдащи от астма и хроничен бронхит – вредните емисии навлизат в ниските атмосферни слоеве и причиняват хронични заболявания на дихателната система. Младежите искат да информират общността за нарастващите нива на вредни емисии, с цел проблемът да достигне до по-широк кръг от хора.

Екипът предлага конкретни мерки за намаляване на въглеродния отпечатък:

  • Консумация на по-малко месо – месото, особено говеждото, има висок въглероден отпечатък;
  • Избор на местно и сезонно произведени храни – това намалява нуждата от дълги транспортни разстояния;
  • По-ефективно пътуване – използване на обществен транспорт, велосипед или пеша;
  • Енергийна ефективност у дома – изолация, LED крушки, регулиране на термостата и изключване на уредите, когато не се използват;
  • Намаляване на употребата на пластмаси – рециклиране и избягване на еднократни пластмасови продукти;
  • Устойчиво пазаруване – купуване само на наистина нужни стоки, избор на качествени и дълготрайни продукти, поддръжка на дрехите и покупка на стоки за дома и дрехи втора употреба;
  • Политически действия – повишаване на информираността относно държавните политики и политиките в ЕС в областта на екологията, подкрепа и участие в граждански екоинициативи.

Училищният сайт – посланик на идеята

Учениците разработват софтуерно допълнение към училищния сайт, което показва в реално време статистика за количеството CO2, произведено през текущата година. Допълнение е под формата на диалогов прозорец, който се появява при всяко посещение на сайта и води до страница с подробна информация за вредните емисии и начини за намаляване на въглеродния отпечатък.

Екологично образование - уебсайт

Този подход има множество предимства:

  • Използва често посещавания училищен сайт;
  • Многократна повторяемост на действията – всяко посещение води до изскачане на диалоговия прозорец, което привлича вниманието;
  • Възможност за бързо разрастване – може да се внедри във всички училища в България;
  • Минимална употреба на хартиени брошури – щади природата, като не се налага изсичане на дървета;
  • Разчита на уменията на учениците.

Учениците от ПГИУ “Елиас Канети“ Русе показват как малки технически нововъведения могат да бъдат използвани за привличане на вниманието към значим проблем. Чрез проекта си те не само повишават осведомеността, но и насърчават личната отговорност у всеки посетител на училищния сайт. 

3. Оптимизираме климатиците, Професионална гимназия по селско Стопанство – с. Ситово 

Учениците от ПГСС – с. Ситово предлагат инициатива за намаляване на електроенергията при използване на климатици в класните стаи. Въпросът за енергийната ефективност е глобален, но недостатъчно често се дискутира оптимизацията на климатиците в училищните среди. Това вдъхновява учениците да проучат проблема и да разработят иновативен проект.

Проектът се реализира в следните стъпки:

  • Проучване функционирането на климатиците при охлаждане на помещенията;
  • Разработване на иновативен метод за намаляване на консумацията на електроенергия при охлаждане на класната стая;
  • Проектиране и изработка на приставка за външното тяло на климатика, която ще подобри ефективността му;
  • Ангажиране на учениците в практическите дейности, свързани с реализацията на проекта.

Иновативното решение

Учениците предлагат създаване на специална приставка – изпарител, която да се монтира на външното тяло на климатика. Тази представка ще използва конденза от вътрешното тяло на климатика, за да охлади външното тяло, което ще доведе до значително намаляване на енергийното потребление. Очаква се намаление на електроенергията с 5-10% при охлаждане на класната стая.

Проектът предлага пряка възможност за популяризиране на ученическа инициатива, което несъмнено повишава тяхната мотивация за работа и учене. Създаването на учебно преживяване, свързано с реалния свят, е ключов аспект от проектно-базираното обучение и осигурява практическа стойност на обучението.

4. Задвижваме автомобили със зелена енергия, Основно училище “Васил Левски“, гр. Плевен

В Основно училище “Васил Левски“, гр. Плевен учениците от 6-и клас активно се ангажират с решаването на един от проблемите на климатичните промени – замърсяването на въздуха. То има сериозни последици за здравето, включително астма, сърдечно-съдови заболявания, рак на белите дробове и други здравословни проблеми. Въздухът в България, и особено в Плевен, се замърсява основно от битовото отопление с въглища и дърва, от автомобилния транспорт и от промишлените дейности.

Можем ли да задвижим автомобил с вятърна енергия

Проектът на учениците от ОУ “Васил Левски“ цели да се справи с част от проблема чрез намаляване на вредните емисии, произвеждани от автомобилите. В световен мащаб електрическите и хибридните автомобили вече предлагат такива решения, но учениците са се фокусирали върху свой иновативен подход, който използва силата на вятъра.

Учениците разработват модел на превозно средство, което използва вятърна енергия за движение. Използвайки конструктора LEGO и софтуера Mindstorms EV3, те създават макет на превозно средство, наподобяващо движение по железопътна линия, където ветрогенератори акумулират енергия, която след това се използва за задвижване на превозното средство. Ето и видео от представянето на проекта.

Учениците са набелязали следните стъпки:

  • Проектиране на модел на превозно средство, което се движи благодарение на вятърна енергия;
  • Използване на ветрогенератор за преобразуване на енергията на вятъра в енергия за движение;
  • Интеграция на новите технологии в реални условия, което демонстрира как енергията на вятъра може да бъде използвана в транспортната сфера.

Дори за момента да не оказва влияние върху общото замърсяване на въздуха, проектът представя новаторски подход и вдъхновение за по-широко приложение на екологични технологии. Децата от ОУ “Васил Левски“, гр. Плевен ни дават пример за ангажираност на младото поколение в опазването на околната среда и подобряване на качеството на въздуха. Чрез подобни иновации учениците не само развиват важни технически умения, но и осъзнават личната си отговорност за опазване на планетата.

Благодарим на всички отбори за старанието и участието! Ако желаете да реализирате някоя от идеите, описани в тази статия, ви насърчаваме директно да се свържете с училищата, за да споделите опит и да си сътрудничите. 

Кандидатствайте с ученически еко проект в конкурса до 15 март 2025 г. чрез формуляра на страницата ни

Прочетете още иновативни идеи на учители и ученици в категорията на сайта ни за екологично образование.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали