Прототип на устройство, използващо възобновяема енергия, био продукция в училище и мащабна инициатива за намаляване на консумацията на електроенергията в училище
В разгара на тазгодишното издание на конкурса за ученически проекти в областта на екологичното образование ви представяме наградените ученически еко проекти от 2024 г. Под менторството на своите учители младежите проучваха информация от различни източници, правиха експерименти, реализираха проекти и инициативи, предлагаха технологични нововъведения, анализираха данни и създаваха планове за реализация – стъпка по стъпка.
За нас беше истинско предизвикателство да изберем само трима победители сред всички 77 екипа и техните уникални идеи. Надяваме се да почерпите вдъхновение от тях и да подадете своята кандидатура за еко проект до 28 март 2025 г. през страницата на сайта ни.
1. Електроенергия чрез комините – ВТГ “Г. С. Раковски”, гр. Варна, 11. клас
Учениците от търговската гимназия във Варна изучават профилирано икономически дисциплини. В ежедневното си обучение те често търсят решения за оптимизиране на разходите на предприятия и домакинства, изучават възможностите на кръговата икономика и намаляването на енергийната зависимост.
Разглеждайки разходите за електричество, учениците стигат до идея, която позволява на домакинствата да генерират, използват и съхраняват енергия от въздушната струя в комините. Екипът от петима единадесетокласници разработва следния прототип: уред, който се поставя в комините – място, където винаги има въздушна струя. Уредът уловява тази струя и я превръща в енергия. Принципът, който прави всичко това възможно, е магнитната индукция – преобразуване на механична енергия в електрическа.
Учениците са планирали приложението на прототипа в реална среда чрез лесно монтиране на коминното тяло. Въздушната шапка непрекъснато улавя въздушната струя в комина чрез въртеливо движение. Динамото преобразува механичната енергия в електрическа. Акумулаторна батерия запазва произведената енергия или енергията се използва веднага в момента на нейното създаване.
Проблемът, който учениците посочват за решаване чрез изработения от тях прототип, има икономическо, екологично и социално направление:
- Икономическо – спестяване на разходи за енергия;
- Екологично – по-малко въглеродни емисии и използване на възобновяем източник на енергия;
- Социална значимост – стремеж на хората да живеят в един променящ се и устойчив свят.
Уредът би могъл да генерира достатъчно енергия за осветлението на жилищна кооперация, така че да постигне енергийно независими общи части и решаване на проблема с трудното събиране на такси за общите разходи.
2. Локално производство на гъби луфа – СУ “Св. Св. Кирил и Методий”, гр. Средец, 8. – 12. клас
Проучванията сочат, че по хигиенни причини е нужно да сменяме кухненската си гъба за миене веднъж седмично. Това прави 52 гъби годишно само за едно домакинство! В България се използват над 149 млн. домакински гъби годишно, а микропластмасите, които те отделят върху съдовете, стигат до водните басейни и се поглъщат от хората при хранене. В следствие от това в Черно море има 429 000 микропластмасови частици на квадратен километър. Интересен факт е, че всяка седмица ние поглъщаме по една супена лъжица микропластмаса, а през целия ни живот – количество, което може да запълни две празни кофи за боклук.
Затова екип от ученици от СУ “Св. Св. Кирил и Методий” в гр. Средец предлага заменянето на синтетичните гъби за измиване на чинии с екологична гъба, която е произведена от напълно естествени материали – така наречената луфа, която е 100% биоразградима и не задържа бактерии и лоши миризми. Надграждайки това, учениците предлагат производството на такива гъби да става от домакинствата или от самите тях в училище.
Техният план за действие включва пет стъпки:
- Закупуване на семена;
- Произвеждане на разсад;
- Засаждане и предоставяне на разсад на населението;
- Отглеждане и реколтиране на тиква луфа;
- Обработка на тиквите и превръщането им еко гъба.
По този начин може да се намали количеството на микропластмасата в околната среда и да се спести около 1 кг пластмаса на домакинство на година. Има възможност да се редуцира и екологичният отпечатък от производството на синтетични гъби.
За училищното производство е бъде необходима работна ръка от местното население, включително ученици. Така може да се постави акцент върху екологичното образование, както и възпитанието в отглеждане и опазване на околната среда. Целта на учениците от Средец е да мотивират хората чрез практиката да се замислят как се отразява на околната среда един продукт, толкова залегнал в ежедневието.
Цената на гъбите луфа не е от най-конкурентните на пазара, най-вече защото в България не се отглежда основната суровина – едноименното растение от семейство Тиквови. Чрез местното производство учениците планират да намалят цената на гъбата на достъпни нива от 80 ст. за брой. В подкрепа на домакинствата учениците могат да предоставят разсад и инструкции за отглеждане.
Текущо за училището предстои построяването на оранжерията и засаждането на растенията в нея. Планирано е изграждането на капкова система за напояване и отглеждане на самите тикви на открито. Учениците изготвят образователна лятна програма, в която различни класове ще помагат за отглеждането на растенията през летния период. Екипът работи и по създаването на подкаст за проекта.
3. Информационна кампания за пестене на електроенергия – ПГИИ “Джон Атанасов“, гр. Търговище, 8. – 11. клас
Учениците от ученическия съвет към ПГИИ “Джон Атанасов“ посочват, че наблюдават липса на добра култура и образованост по отношение на пестенето на енергия в училище. Като доказателства за това посочват постоянно светещите лампи в училищните коридори, в класните стаи; оставащите да работят дигитални устройства. Те си поставят за задача да наблюдават един компютърен кабинет за един ден и установяват, че компютрите се изключват чак след приключване на учебния процес за деня.
Ученическият съвет вижда решението на този проблем в мащабна информационна кампания за енергийната ефективност и намаляването на консумацията на електроенергия в училище, изискваща активното участие на учители и ученици. Инициативата е насочена към педагогическия и непедагогическия персонал и предвижда дейности за повишаване на цялостната екологична култура и възпитаване на еко-навици у училищната общност. Учениците смятат, че този проект не само ще допринесе за опазването на околната среда и намаляването на въглеродния отпечатък, но и ще обогати образователния опит на учениците, като ги въведе в света на устойчивото развитие и отговорното поведение към природата.
Учениците са планирали внимателно стъпките към промяната, които ще реализират до края на настоящата учебна година. Разпределили са помежду си следните роли:
- Екодетективи (4 ученици) – преброяват консуматорите на енергия в класните стаи и идентифицират къде е възможно редуциране. Те ще подготвят мултимедийна презентация и ще използват знанията си по математика, физика и информационни технологии;
- Екотворци (6 ученици) – проучват въглеродния отпечатък върху литосферата, хидросферата, биосферата и атмосферата. Те ще изработят тематични образователни стикери, които да бъдат залепени по ключовете за осветление за привличане на вниманието. Екотворците ще използват знанията си по биология, химия, изобразително изкуство и информационни технологии. По-нататък те ще създадат и дигитална енергоспестяваща приключенска игра “GGT – Green Teen Team”, която насърчава учениците да използват енергията по-ефективно в училище и у дома;
- Екопатрули (4 ученици) – изработват правила за ефективното използване на електроенергията, които да разпространят в класните стаи и коридорите;
- Екорепортери (2 ученици) – записват училищни радиопредавания, информиращи училищната общност за предстоящите инициативи и за постигнатите резултати. Те ще изготвят и плакати, с които ще информират училищната общност за консумираната електроенергия през изминалия месец, както и материали, които показват основните стъпки за спестяване на енергия;
- Екокулинари (учителите по математика, информационни технологии, природни науки и педагогическият съветник) – подготвят за традиционния коледен благотворителен базар здравословна сезонна храна, за чиято термична обработка е нужно минимално количество електроенергия и отпадъците са минимални.
Като част от проектав ПГИИ “Джон Атанасов” са поставени соларни зарядни за телефони и уред за измерване на качеството на въздуха в кабинета по природни науки. Това ще направи процеса на учене по-практически насочен и интерактивен, защото учениците ще могат реално да изследват влиянието на въглеродния диоксид върху концентрацията им и усвояването на нови знания. Кислородът е основното гориво за мозъка и неговият недостиг води до сънливост, разфокусираност, непродуктивност, главоболие, умора и създава условия за разпространение на вируси.
Благодарим на всички отбори за старанието и участието и следим с интерес развитието на проектите на учениците! Ако някой от тези проекти ви е харесал, ви съветваме да се свържете директно с училищните екипи, за да обмените идеи и да си сътрудничите.
Потърсете още вдъхновение в категорията на сайта ни за екологично образование.
Кандидатствайте с еко проект до 28 март 2025 г. чрез формуляра на страницата ни.