Какви енергоспестяващи решения можем да внедрим у дома, чрез преизползване на пластмасови бутилки?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Повишаване на екологичната осведоменост на учениците, като ги ангажира с реални проблеми, свързани с енергоспестяване и рециклиране в тяхната общност. 
  • Развиване на практически знания по физика, като се изучават и прилагат принципите на енергия, топлопреминаване и слънчева енергия за намиране на устойчиви решения.
  • Развиване на умения за сътрудничество и уважение към различни културни гледни точки и начини на живот чрез съвместна работа върху екологичен проект.
  • Да развие следните знания, умения и нагласи:
    • Научни и технически умения – задълбочено разбиране на принципи от физиката и инженерството. 
    • Креативно и критично мислене – разработване на иновативни решения с ограничени ресурси.
    • Работа в екип и социални умения – развитие на комуникационни умения и сътрудничество в мултикултурна среда. 
    • Екологична отговорност – формиране на отговорно отношение към природата и собствената общност.

Необходими материали:

  • Пластмасови туби 2 л, 5 л, 10 л, платове, фолио, пръст за засаждане, цветя, белина.

Случва ли ви се да се окажете с твърде много пластмасови бутилки и туби у дома? В следващите редове ще ви разкажем за един проект, в който се преизползват пластмасови бутилки – част от ежедневието ни, за да постигнем екологична устойчивост. 

Автор на проекто-базираното обучение за екологична устойчивост е Веселин Лашев – учител по математика, физика и астрономия, информационни технологии, техническо чертане и здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) в СУ “Христо Ботев”, град Цар Калоян. Идеята и вдъхновението му идват от група ученици, които му споделят, че ще си правят дървена къщичка, в която ще се събират в свободното си време. Те го канят да помогне, а той… измисля как да подкрепи децата и да предаде ценни физически уроци. 

Практиката „Проектно-базирано обучение за екологична устойчивост чрез енергоспестяващи решения с пластмасови бутилки“ има много голяма добавена стойност за седмокласниците, които освен екологосъобразна къщичка, печелят нови знания, умения и нагласи. В хода на обучението те изучават физичните принципи свързани с темите топлопреминаване и слънчева енергия и изработват „слънчеви лампи“ с бутилки, системи за топлоизолация и пасивно охлаждане. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ:

Практиката включва стъпки за изследване, разработка и прилагане на решенията, а учениците прилагат наученото в мечтаната дървена къщичка, а някои от тях дори и в домовете си. 

Стъпка 1. Въведение и подготовка 

1.1. В началото на проекта г-н Лашев представя основните екологични проблеми, свързани с потреблението на енергия и замърсяването с пластмасови отпадъци. Той обяснява въздействието върху околната среда и какво е значението на устойчивите практики. 

1.2. Следва организиране на екипната работа, като учителят разделя учениците на екипи. Той поставя на отборите различни задачи, свързани с енергоспестяване, рециклиране и намаляване на отпадъците. 

1.3. Отборите имат възможност да избират измежду предложените проекти. Учениците сами оценяват кое от екопредложенията им допада най-много.

Стъпка 2. Проучване и научна подготовка  

2.1. На този етап от проекта седмокласниците разучават физичните принципи топлопреминаване, енергия и изолационни техники. Основната им задача е да усвоят необходимите концепции, чрез които ще реализират проекта.

2.2. Следва събиране на пластмасови туби и бутилки, които ще бъдат основния материал за работа на петте екипа. 

Проектни задачи:  

1. Слънчеви лампи с пластмасови бутилки (Solar Bottle Bulbs) – ефективна технология, при която пластмасовите бутилки се използват за слънчеви лампи. Благодарение на тях могат да се осветят помещенията през деня без нужда от електричество.

  • Как работи:
    • Прозрачна пластмасова бутилка се напълва с вода и малко количество белина (за предотвратяване на образуването на водорасли).
    • Поставяме бутилката в отвор, направен в покрива или стената, така че половината от нея да стърчи извън покрива, а другата половина да е вътре в стаята.
    • Слънчевата светлина преминава през бутилката, а водата разсейва светлината. По този начин създава ярко осветление в стаята, равно на електрическа крушка с мощност 40-60 вата.

shema na slancheva krushka

2. Топлоизолация с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки се използват като изолационен материал за стени, покриви или подове. Това помага за намаляване на загубите на топлина през зимата и поддържане на прохлада през лятото.

  • Как работи:
    • Бутилките се пълнят с въздух или друг изолационен материал, например намачкани стари дрехи, и се подреждат в празнини в стените или тавана.
    • След като бутилките са добре закрепени, те се покриват с допълнителен слой материал, като гипсокартон или плат.
    • Изолацията помага за поддържане на постоянна температура в дома, което намалява нуждата от отопление или охлаждане.

3. Слънчеви нагреватели за вода с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки могат да се използват за създаване на слънчеви нагреватели за вода, които използват слънчевата енергия за загряване на вода, без да се използва електричество.

  • Как работи:
    • Голям брой черни пластмасови бутилки се свързват в система, през която преминава вода.
    • Черният цвят на бутилките поглъща слънчевата топлина и загрява водата. 
    • Системата може да бъде монтирана на покрива или на слънчева стена.

4. Пасивно охлаждане с пластмасови бутилки – пластмасовите бутилки се използват, за да създадем система за пасивно охлаждане на помещения, която използва естествена вентилация.

  • Как работи:
    • Бутилките се отрязват наполовина и се монтират на прозорци или отвори в стените, като широката част е насочена навън, а тясната – навътре.
    • Преминавайки през бутилките, въздухът се охлажда и създава леко течение, което води до понижение на температурата.

5. Променлива растителна стена (Green Wall) – пластмасовите бутилки се използват, за да изградим вертикални градини, които служат за естествен изолатор и подобряват микроклимата в и около дома.

  • Как работи:
    • Бутилките се нарязват и се използват като саксии за растения, които се подреждат във вертикална стена.
    • Растенията намаляват топлината, абсорбират CO2 и подобряват качеството на въздуха.
    • Зелената стена може да помогне за намаляване на температурата в дома, като същевременно осигурява естетическа стойност.

Стъпка 3. Същинска творческа работа

Всеки екип има задача да създаде прототип на своето решение, а след това да тестват изобретението си. След това всеки отбор трябва да демонстрира проекта си в класната стая, като покажат как работи всяко решение и обясни научните принципи зад него. 

“Направихме ги и в тяхната къщичка! Голяма емоция беше, момичетата се вълнуваха за цветята, момчетата правеха изолация”, споделя г-н Лашев.

shema na toploizolatsia

Стъпка 4. Оценка и анализ на резултатите 

На този етап под формата на рефлексия учениците разграничават наученото предметно знание от уменията и екологичната нагласа. “Учениците споделиха какво са научили от проекта, че им харесва работата в екип”, разкзва учителят. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

Проектно-базираното обучение за екологична устойчивост развива както академичните постижения на учениците, така и техните умения и нагласи.

Благодарение на участието си в проекта, учениците повишават знанията си по физика и екология. Те придобиват основни знания за топлопреминаване, енергия и изолационни техники, които могат да прилагат и в живия живот. Свидетелства за успех откриваме в по-високата ангажираност в часовете, както и в резултатите от проведените оценявания. “Определено на темите свързани с енергията и екологията, учениците се справят много добре”, разказва г-н Лашев. 

Разглежданото ПБО насърчава седмокласниците да мислят “извън кутията” и да откриват  иновативни решения за реални проблеми, развивайки умения за решаване на проблеми. Паралелно с това учителят наблюдава по-висока свързаност с темата за личната отговорност и екологична нагласа: “Около 60% от децата ми разказват, че са започнали да рециклират и да използват по-малко енергия у дома”, разказва физикът. В допълнение – всички използвани пластмасови бутилки в проектите на учениците са реално преизползвана пластмаса, която е намерила нов живот, а не “краси” местното бунище.

“Определено мога да кажа, че децата осъзнаха значението на екологичната устойчивост и ролята, която могат да играят в опазването на околната среда. Вярвам, че това ще доведе до формиране на по-задълбочени и устойчиви екологични нагласи”, споделя г-н Лашев. 

За финал – екипната работа на учениците също се развива и те започват да си сътрудничат ефективно, като паралелно с това развиват още умения като комуникация и решаване на конфликти. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Веселин Лашев
Учител
Г-н Лашев е учител по математика, физика и астрономия, ЗБУТ, информационни технологии от 7 години. Преподава в СУ “Христо Ботев”, град Цар Калоян на ученици от 5-12 клас. Справедливостта е основната ценност и цел на г-н Лашев. В клас поддържа високи очаквания, които често пъти довеждат до ниски оценки, но това не му пречи да бъде “най-обичаният учител”.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.