Три фрази, които никога да не казвате на вашите деца

Докато пиша тези редове, едно телевизионно шоу с въпроси се радва на голям интерес. Особено полемични се оказват въпросите по математика. 

Три фрази, които никога да не казвате на вашите деца

Участниците обикновено започват с “не съм много силен по математика”, а хората в социалните мрежи се възмущават от тяхното невежество. 

Три фрази, които никога да не казвате на вашите деца

 

Дали един въпрос е лесен обаче зависи от знанията на отговарящия и подобни спорове по-скоро ме провокират да се замисля за образованието по математика в училище. Истината е, че много от учениците биват отвратени от математиката още в много ранна възраст, причината за което е тясно свързана с начина, по който учителите им говорят за нея. Затова в тази статия ще ви споделя три фрази, които да избягвате в практиката си. Статията е с особен фокус върху математиката, но съветите определено са приложими за всички предмети в училище. А може би дори и извън него.

1. Лесно е!

Адски много ученици решават, че просто не ги бива по математика и държат на това си схващане до 12. клас, че и след това. Представете си, че сте един такъв ученик, в час сте по предмет, по-който никога не сте се справяли добре, нямате самочувствието, че разбирате от него, и учителят казва на класа колко лесни са материалът или задачата днес.

Когато казваме “Лесно е!”, ние учителите пренебрегваме преживяването на тези, за които материалът е труден, и създаваме среда, в която техните въпроси по задачите са нежелани. Да не можеш да решиш задачата в подобна класна стая би било неестествено и ако вие сте такъв ученик, най-вероятно ще ви страх да помолите за помощ или допълнителни разяснения. Щом учителят е казал, че е лесно, значи проблемът е у вас.

Като учители носим отговорността да създадем класна стая позволяваща грешки в процеса на откриване на решението. Това е начинът нашите ученици да се влюбят в предмета ни. Няма как да създадете подобна среда, ако учениците по-начало чувстват, че изостават, защото материалът “е лесен”.

2. Толкова си умен!

Хвалете учениците си. Но нека похвалите са за конкретни и подражаеми действия, а не за интелекта им. Как мислите, че се чувства ученикът, който не разбира задачата, когато похвалите съученика му, че е много умен, защото я е решил? Това ви действие ще затвърди усещането му, че не го бива, че математиката е сложна (за него) и че някои хора са добри по математика, докато други просто не са. Това не само, че е грешно, ами и потенциално унищожително за мотивацията на учениците ви. 

Вместо да хвалите интелекта, хвалете усилената работа, постоянството, вниманието към детайла, умението да си сътрудничат и да работят в екип, правилната употреба на термини и куража, който показват, когато са решителни. Преди да похвалите ученик се уверете, че всеки друг ще има възможността да повтори действието, което хвалите.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Три фрази, които никога да не казвате на вашите деца

3. Това вече сме го учили, така че трябва да го знаеш.

Много учители имат ученици с пропуски от минали години. Проблемът е особено явен по математика, тъй като фундаменталните знания придобити в първите няколко години постоянно биват надграждани с по-трудни концепции и идеи. Дотолкова, че на ученик може да му се вижда невъзможно да навакса, ако не се е справял в миналото.

Казвайки нещо от рода на “това вече сме го учили” или “това трябва да го знаеш” не само че затвърждава мнението на ученика, че никога няма да е добър по математика, ами и го обвинява за нещо, което не е непременно негова вина. Може учителят миналата (или преди няколко) година да не е преподал някоя част от материала адекватно или да не е имал достатъчно часове за упражнения. Във всички случаи, ако ученик влиза във вашия час с нагласата, че изостава, не е редно допълнително да затруднявате възвръщането на самоувереността му с подобни фрази.

Всички учители трябва да подкрепят учениците си и да развиват у тях любов към ученето. Учителите по математика имат още по-голямата отговорност да изградят самочувствие в учениците си, че са способни да се справят с материала. Начинът, по който говорим на учениците, има огромно въздействие и с малки промени можем да направим това въздействие силно позитивно. Прочетете и още 5 стратегии да преборим негативните нагласи към математиката.

 

Статията е адаптирана от Edutopia.

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.