Целта на този вид стратегии е да развият уменията на учениците за публично говорене, както и за убеждаване. Фокусът тук са говорене и държание пред голяма група от хора, контролиране и правилно използване на езика на тялото, структуриране на мисълта и речта, стратегии за убеждаване.
Това може да е изключително предизвикателно за някои ученици, други обичат да се изявяват и търсят възможност за това. Поради тази причина е много важно още от началото да се изясни, че целта не е просто “да се покажем”, но да кажем нещо важно, ново пред публика, да я убедим в нещо, което ние смятаме за важно, а за да я убедим трябва да приложим редица стратегии, умения.
Започнете да подготвяте учениците, като системно им показвате такъв вид видео и речи (TED речи от деца: https://www.ted.com/playlists/129/ted_under_20; ted.com), видео, свързано с това, което учите.
За да подготвите учениците по време на час, започнете да им давате теми за “импромпту речи”- кратки 5-8 минутни речи, които изискват кратка 3-5 минутна подготовка, вид импровизирана реч. Така малко по малко те ще придобият увереност и навици за създаване и структуриране на речта.
Примерна инструкция и стъпки
- Подгответе учениците – показвайте им вдъхновяващи речи, видео. Дискутирайте кой и в какви случаи представя такава реч (предизборни кампании; форуми; личности като Нелсън Мандела, Мартин Лутер мл., Малала Юсуфзай);
- Дискутирайте основните елементи на една такава реч: държание на говорещия; глас; език на тялото; използвани думи и изрази; структура; цитати; информираност на говорещия;
- Гледайте и оценявайте видео по различни критерий, коментирайте какво им е харесало и какво не, как се стреми говорещият да убеди публиката (вж. 1.3.1.);
- Работете върху стъпките за създаване/написване на реч;
- Направете няколко упражнения с импромпту речи с малко време за подготовка;
- Задайте теми на учениците, първия път може те да изберат теми, които ги вълнуват;
- Изработете критериална матрица;
- Задайте точно време, в което те трябва да убедят публиката.
Предимства на стратегията
- преодолява се страхът от говорене пред публика;
- помага на учениците да структурират мисълта и речта си;
- може да се използва с всякакъв тип теми от всички области.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- исква подготовка от страна на учителя (как да се предадат уменията за написване на реч и убеждаване на публика);
- изисква множество знания и умения на учениците.