fbpx
Емоционална интелигентност

Самоконтрол – най-важното умение за всеки ученик?

Самоконтрол - най-важното умение за всеки ученик?

Самоконтролът е нещо, което ни се иска децата да демонстрират по-често. Може да го срещнете под различни названия – самоуправление, саморегулация, умение за управление на себе си. Но надали ще се объркате в това какво стои зад всички тези термини – сигурни сме, че е сред уменията, за които вече сте мислили и които искате да виждате на всяка цена в класната си стая.

Но самоконтролът е важен не само защото за учителите е по-лесно да работят с ученици, които умеят да владеят емоциите, мислите и поведението си, но и защото самоконтролът е есенциално житейско умение. Той е свързан със способността:

  •  Да отлагат бързата награда в името на по-висша цел;
  • Да управляват стреса;
  • Да мотивират себе си;
  • Да си поставят цели и да работят за тяхното постигане (1).

Самоконтролът е част от социално-емоционалните умения на личността.

Как изглеждат учениците, които имат самоконтрол?

Как изглеждат учениците, които имат самоконтрол?

Ще ги познаете веднага – те идват навреме за час, подготвили са домашното си, внимават по време на урока, изпълняват вашите инструкции, изслушват се едни други, без да се прекъсват, готови са да пропуснат любимия си сериал в името на това да се подготвят добре за предстоящото контролно… вероятно вече в съзнанието ви изскочиха лицата на някои ваши ученици!

По-голямата картина показва, че при деца, които са демонстрирали добро умение за самоконтрол на 4 години, има 40% по-голяма вероятност да завършат университет до 25-годишна възраст. (2) Друго изследване демонстрира, че степента на проявява на самоконтрол при деца между 3 и 11-годишна възраст, е предиктор за здравословното им състояние, склонността към наркотична зависимост, финансовото им положение и вероятни криминални прояви като възрастни (3). Самоконтролът, показван от децата, е индикатор за това колко удовлетворени ще бъдат от живота си и какви родителски умения ще проявяват като възрастни. (4)

Вероятно сте чували за известния експеримент с бонбоните, които били предложени на група 4-годишни деца. Пред децата бил оставен бонбон. На всяко от тях било казано, че ако успее да устои и да не изяде бонбона, а да изчака няколко минути, ще получи не един, а цяла кутия бонбони. Звучи лесно, нали? Не и когато си на 4! Някои деца не успели да устоят на изкушението и излапали оставения бонбон, вместо да изчакат и да получат кутията.

Чудите се какво значение има това дали едно 4 годишно дете се е въздържало, за да получи по-голяма в близко бъдеще? В дългосрочен план се оказало, че децата, които успели да устоят на изкушението и да “отложат наградата”, демонстрирали по-добри социални компетенции, по-високи резултати в училище и по-добро умение да се справят със стреса (5). 10 години след експеримента те говорели по-гладко, били по-концентрирани, устоявали на фрустрация, умеели да планират действията си (6).

Всички ученици ли могат да развият умение за самоконтрол?

Всички ученици ли могат да развият умение за самоконтрол?

Вероятно си мислите за някои от по-буйните си ученици и се чудите дали и те могат да развият умение за самоконтрол. Да, разбира се – самоконтролът може да бъде подобряван постоянно. Възможно е за някои ученици това да е по-трудно, но именно заради тях усилията си заслужават най-много – така те наистина ще имат шанс да се справят в живота и да се превърнат в успешни възрастни. Както се вижда от изследванията, колкото по-рано започнат децата да развиват умението за самоконтрол, толкова по-големи ползи ще има за тях в бъдеще.

Може ли учителят да помогне на учениците си да развият умение за самоконтрол?

Училището е изключително подходящо място за развиване на умение на самоконтрол. Класната стая предоставя куп ситуации, които изискват проява на самоконтрол и именно тези ситуации могат да се използват като тренировки за подобряване на самоконтрола.

Не само, че по този начин ще подкрепите учениците си да се справят успешно с живота след училище, но и ще подпомогнете изключително много учебния процес. Спомнете си само как описахме учениците, които притежават умение за самоконтрол: те ще си пишат домашните, ще водят задълбочена дискусия, ще устояват на стреса, ще се справят по-добре в конфликтни ситуации. Представете си колко лесно ще вървят уроците с такива ученици!

Започнете да развивате умението за самоконтрол във вашата класна стая още утре! А ние от prepodavame.bg ще ви помогнем със специално разработени уроци по темата ето тук! Не забравяйте да ни споделите опита си в коментарите под статията!

Използвана литература:
  1. Transforming Education Org. 2015, Resources and Sample Strategies for Social Emotional Learning and School Culture & Climate
  2. McClelland, Piccinin, Acock & Stallings (2011) Relations between preschool attention and later school achievement and educational outcomes
  3. Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., Houtes, R., Poulton, R.,
  4. Roberts, B., Ross, S., Sears, M., Thomson, W.M., & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self‐control predicts
  5. Mischel, W., Shoda, Y., & Rodriguez, M. L. (1989). Delay of gratification in children. Science, 244, 933‐938; Y.
  6. Shoda, W. Mischel, & P.K. Peake (1990). Predicting adolescent cognitive and self‐regulatory competencies from preschool delay of gratification. Developmental psychology, 26(6), 978‐86.

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.