Изменението на климата е сред най-значимите предизвикателства, пред които е изправен светът днес. Затова СУ „Иван Вазов“, гр. Стара Загора има специално отношение към проблема, а темата за опазването на природните ресурси, животинския и растителния свят намира значимо място в учебния процес.
Методичното обединение на учителите по природни науки „посява“ чувството за отговорност и загриженост към околната среда в своите ученици. Екипът се състои от четирима старши учители: Стилияна Казълова, Анета Йорданова, Минка Генчева и Нина Йорданова, подкрепени от техния директор Динко Цвятков. В началото на учебната 2022/2023 година в старозагорското средно училище е открит модерен STEАM център с профил „Природни науки, изследвания и иновации“, който се превръща в пространството за множество събития. Цялата училищна общност е въвлечена и с малки стъпки поема към едно по-зелено бъдеще.
ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА
Име на практиката: Проект „Икономия на средствата” (STEАM стратегия)
Цели: Провеждане на екологично образование с оглед на все по-критичната нужда от икономия, запазване и грижа за ресурсите в световен мащаб.
Подходяща е за: Ученици от гимназиален етап
Продължителност: През цялата учебна година
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПРАКТИКАТА
Проект „Икономия на средствата” е STEAM стратегия, включваща поредица от инициативи, насочени към опазването на околната среда и пестенето на ресурси. Всички планирани дейности целят придобиване на компетентности, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката и кариерното ориентиране на учениците.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Различните гледни точки
В началото на учебната година училището избира „голяма тема”, по която да работи: „Климатът в класната стая. Учени, ученици, учители и артисти срещу климатичните промени”. Идеята е към темата да се подходи от различни ъгли, за да се навлезе в дълбочина и да се провокира мисленето – обикновено проблемите имат множество решения, като всяко решение изхожда от различна гледна точка. Като специалисти в училището са поканени представители на Спасителния център за диви животни, единствен по рода си в България. Учените работят по инициативите за по-чиста природа, част от проект „За по-чиста природа днес, утре и завинаги“ на СНЦ „Зелени Балкани“.
Изкуството е част от STEAM, затова училището се обръща и към артистите. В СУ „Иван Вазов” с изложба гостува Музеят на хумора и сатирата в Габрово гостува. Темата е „Икономия на средствата“ – актуална не само заради пословичната габровска пестеливост, а и с оглед на все по-критичната нужда от пестене, запазване и грижа за ресурсите в световен мащаб.
Участие по проект на Еразъм на Институт за икономическа политика „GENERATION ZЕЛЕНО – визията на младите за прехода към кръгова и нисковъглеродна икономика”
Участието в този проект дава възможност на учениците да си сътрудничат с активни млади хора от цялата страна, както и с професионалисти, работещи за намаляване на климатичните промени и зеления преход. Проектът обхваща множество дейности и дискусии между младите хора и представители на ресорните национални и местни институции, НПО и бизнеса. В резултат на ползотворното сътрудничество е изготвена МЛАДЕЖКАТА ЕКО РЕЗОЛЮЦИЯ, съдържаща идеите и предложенията на младите хора за политики, мерки и дейности в областта на зеления преход и устойчивото развитие на национално и местно ниво. С финалния вариант на Младежката Еко Резолюция е споделен и с други младежи и със заинтересованите страни от Стара Загора.
Предизвикателство да сме „В час с климатичните проблеми”: Другото лице на въглеродния диоксид или „ефекта на киселинния океан“
Като отговор на предизвикателство, отправено от екипа на prepodavame.bg, СУ „Иван Вазов” създава проект „Скритото лице на парниковия ефект – ефектът на киселинния океан“. Залага се на проектно и проблемно-базирано обучение, в съчетание с дигитална компетентност, която училището развива чрез профилирана подготовка. На първия етап от проекта учениците проучват един слабо познат, но много опасен природен феномен – окислението на океана в резултат на покачване на въглеродните емисии. На втория етап от проекта се създават теоретически и практически модели, с които се демонстрира проблемът. Презентира се пред по-голяма аудитория.
Кръгово управление на отпадъците или как може да оползотворим отпадъка си най-добре
Учениците се запознават с принципите на кръговото управление на отпадъците и поемат по пътя с малки стъпки – решават да намалят собствените си отпадъци. Част от тях превръщат в красиви и полезни неща, които да използват в часовете или за продажба на благотворителен базар.
Благотворителна акция под надслов „Когато си мислиш, че не можеш да заобичаш природата повече“
Единадесетокласниците организират базар с благотворителна цел, за да помогнат на свой съученик. На базара са изложени предмети, продукт от проектно-базираното обучение по биология, произведения от сръчните ръце на по-малките ученици и картини с природна тематика на талантливата художничка от 11. клас Ивета Димитрова. С много желание и водени от чувство за взаимопомощ и съпричастност се включват ученици от цялото училище.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
STEАM образованието, насочено към изучаване на природни науки, води до повишаване на образователните резултати, придобиване на компетентности, знания, ключови умения и нагласи, ориентирани към практиката, развитието и кариерното ориентиране на учениците.
Изгражда се отношение към климатичните промени и чувствителност към екологичните проблеми. Учениците осъзнават по-ясно приноса на всеки един от нас за опазването на околната среда.
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ?
Г-жа Нина Йорданова има два основни съвета към учителите, които биха приложили тази практика в своите училища:
- Експериментирайте! Така ще насърчите учениците да споделят идеите си и да допринасят за развитието на групови проекти, насочени към екологичното образование и опознаване на света около тях;
- Развивайте креативността! STEAM практиките подготвят учениците за реалния живот, а професиите на бъдещето изискват отдадени професионалисти, които се справят добре с технологиите, но също така са креативни и иновативни.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.