След като учениците са успели да идентифицират различните гледните точки и техните аргументи, както и да оценят качеството на всеки аргумент, идва ред да помислят какво е повлияло върху различните гледни точки. Идеята на тази стратегия е събитието/личността да бъдат поставени в различен контекст, за да могат учениците да помислят дали и как събитието би протекло по различен начин или личността би имала различни аргументи. Например по история може да попитаме учениците каква щеше да бъде каузата на Левски, ако беше наш съвременник.
Резултат: Учениците посочва набор от фактори, които са повлияли на личността/събитието.
Предимства на стратегията
- Тя води до много дълбоко осмисляне на разглеждания въпрос;
- Учениците свикват да правят подобни паралели между периоди, пространства, предмети и т.н.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- за да се справят успешно с нея, учениците трябва да имат сериозна база от предметно знание или налични ресурси, от които да черпят информация. В противен случай такъв тип стратегия може да води до стереотипизиране на конкретната личност или събитие.