Помощник-учител е стратегия, която се отнася към длъжностните характеристики и тя позволява на изпълняващия тази длъжност да помага на учениците в класа. Помощник-учителят трябва да се „рекламира“ като привилегирована позиция и да се предлага на ротационен принцип. В зависимост от отговорностите помощник-учители могат да бъдат както ученици, които се справят по-добре с учебното съдържание, така и ученици, които имат нужда да се почувстват значими и да бъдат стимулирани.
Предимства на стратегията
- Учениците упражняват лидерска позиция в класа;
- Учениците се упражняват в менажиране и разрешаване на конфликти;
- Учениците се виждат с друга роля и преодоляват стереотипи за самите себе си, което от своя страна ги стимулира занапред.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- учителят трябва много обмислено да разработи длъжностната характеристика на помощник-учителя – според уменията, които иска да развива у учениците си;
- помощник-учител е длъжност, за която учениците кандидатстват или номинират свой кандидат;
- учителят трябва да има добре обмислена стратегия за разписване на длъжностната характеристика;
- в идеалния случай всеки един от учениците би трябвало да има достъп до тази привилегия, а да не се стига до стереотипизиране на „добри“ и „лоши“
ученици.