Пет крачки към промяната – приобщаване чрез изкуство

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Приобщаване на младежи, възприемани като особени, различни, с проблеми в изграждането на сигурност при общуване;
  • Работа в екип;
  • Опознаване и постепенно преодоляване на границите и бариерите в общуването.

Необходими материали:

  • техника за заснемане – фотоапарат/камера

От 2018 година Елица Матеева ръководи киношкола “Братя Люмиер” към ЦПЛР – Общински детски комплекс, град Варна. Тя забелязва, че в школата често се записват младежи, които имат проблеми в общуването – трудно се вписват в училищната среда и намират своеобразен комфорт в изкуството. Опитът, който г-жа Матеева споделя с нас, е насочен към работата и приобщаването на т. нар. трудни деца – определение, с което лесно се поставят негативни квалификации. Фокусът на добрата практиката е изкуството. Младежите придобиват конкретни познания в техническия аспект на заснемането, но най-важното е, че “аутсайдерите” се чувстват сигурно, спокойно и постепенно намират средата, която ги приема.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Чрез добрата практика проследяваме развитието на А.С. Момче, което в рамките на една учебна година участва в проект на школата, печели награда от национален ученически конкурс и става участник във филм, заедно с други млади кинематографисти. Значение има обстоятелството, че образованието на момчето се осъществява в домашни условия. След седми клас, поради проява на агресия в училище и множество неприятни ситуации в институцията, родителите му решават неговото обучение да не се осъществява в реална училищна среда. 

Елица Матеева забелязва момчето в школата и решава, че трябва да промени посоката. За себе си тя дефинира пет малки крачки, които да водят до съществена промяна и ги прилага активно в работата си.

Стъпка 1. Запознаване със света на детето 

Младежът посещава различни школи в ЦПЛР – Общински детски комплекс, град Варна, но за съжаление не успява да се впише. Г-жа Матеева се запознава с част от неговия житейски път и прави първата крачка, канейки го на лятно училище при нея.

Стъпка 2. Общуване с детето

В общуването с А.С., г-жа Матеева си поставя една важна задача – да спечели доверието му. Често говори с него на различни теми. Постепенно опознава вътрешния му свят, както и какво обича да прави в свободното си време и какво го влече. Така г-жа Матеева му отправя покана да се включи в нейната киношкола “Братя Люмиер”.

Стъпка 3. Поставяне на важна задача, по която детето да е отговорник

Темата трябва да е свързана с проблеми, които засягат всички нас като част от обществото. Това могат да бъдат теми като замърсяване на околната среда, граници в общуването, агресията в училище, безопасност на движението и пр. Младежът има свой YouTube канал с видеа, които създава за известни личности. Затова получава задача да направи филм за Васил Гендов – пионерът на българското кино. Филмът е представен по-късно на открит урок на школата.

Стъпка 4. Работа в процес

В екипа се включват всички младежи от киношколата, независимо какви са техните познания, дарби и възможности. В процеса на работа всеки има различни задачи, които включват обсъждане, монтиране, озвучаване.

priobshtavane chrez izkustvo rabota v protses

Стъпка 5. Представяне на крайния резултат пред публика и възможности за учениците

Организира се събитие пред публика, търсят се възможности за участия в конкурси, осъществяват се срещи с младежки организации и образователни институции, за да се представи съвместната работа. 

priobshtavane chrez izkustvo kraen rezultat

Учениците на г-жа Елица Матеева, включително и главният герой на нашия разказ, влизат в различни роли през учебната година. Нагледен пример за това е присъствието им на откриването на фотографска изложба “Далеч от Африка” във Варна. Елена Панайотова – режисьор, заедно с фотографа Атанас Кънев, в снимки разказват за живота на африканските деца. На изложбата младежите се запознават с авторите. Всеки момент от тази среща, провеждането на ателието и мислите на децата за преживяното се записват с камера. На по-късен етап младежите от школата дават кратки интервюта, включително и А.С., който много трудно се изразява, а в същото време има интересен поглед върху света. Когато филмът е готов, се споделя в официалния канал на Общински детски комплекс. Елена Панайотова и Атанас Кънев са развълнувани от това, но по-интересното е, че той е показван на два фестивала – в София и във Варна, сред които International Portrait Film Festival.

“Методът не е иновативен, а креативен, защото изкуството има терапевтичен и утилитарен ефект. Различното е това, че учителят, родителят, обществото трябва да достигнат до консенсуса, че няма трудни деца, а трудни ситуации, изискващи търпение и постоянство при решаването им. Изкуството като път, като стремеж, дори като форма на игра, създава условия за промяна на личността. Когато има стратегия и мисъл за възможностите на изкуството и се предостави ресурс, подобни казуси, свързани с трудността, агресията и други подобни поведенчески реакции на ученици, ще бъдат дефинирани с лекота и решавани с бързина.”, споделя Елица Матеева.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Прилагането на добрата практика води до редица резултати, които показват на г-жа Матеева, че върви в правилната посока.

  • Младежите придобиват нови технически, организационни и интерпретативни знания. 
  • Забелязва се промяна в поведението им. Изразяват удовлетворение, любопитство към света, стремеж към създаването на нова реалност. 
  • Интегриране в света. Главният ни героя в момента работи и подпомага семейството си.

А Елица Матеева продължава да надгражда практиката си: “В момента я надграждам по следния начин: на същия принцип направих група по кино за украински деца. След като се опознаят помежду си, а по-късно и със снимачен екип от български деца, те ще започнат да снимат заедно общ проект. Така различията помежду им ще се преодолеят, децата ще работят заедно и ще развият емпатия по посока на общите проблеми и теми.”

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Елица Матеева
Ръководител на киношкола “Братя Люмиер”
Елица Матеева е родена във Варна. Завършва право, но разбира, че не е “нейното” нещо. Насочва се към НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”, където изучава театрознание. Работи в различни театри, сред които драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. От 2018 година е ръководител на киношкола “Братя Люмиер” в Общински детски комплекс - Варна. Тя е кино и театрален критик, автор на книгите “Между театъра и киното”, “Целият свят е … кино!”, и “Европейско кино за нетрадиционалисти”. Преподава история на киното в Театрален колеж “Любен Гройс”, филиал – Бургас.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.