Това е вариация на стратегия 4.2.1. „Водят протокол на час“. В този вариант поставяме като фокус на наблюдението действията на учителя и учениците в час. Задачата на наблюдаващия ученик е да записва безпристрастно действия и реплики на ученици и учител по време на един учебен час. Тази стратегия е подходяща, когато имаме предизвикателства с управлението на класната стая. При нея даваме възможност на ученик да види отстрани как изглежда учебният процес в класната стая и събраният материал от наблюдението може да бъде основа за задълбочен разговор с класа какво ни помага и какво ни пречи да учим и как можем да подобрим учебния процес.
Предимства на стратегията
- Развива умението на учениците да наблюдават обективно;
- Развива умението на учениците да водят записки;
- Ученик получава лидерска роля.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- умението да записваш в реално време сложни процеси не е даденост. Първите протоколи може да не са лесни за ползване;
- важно е да отделим време да подготвим ученика за такова наблюдение и да дадем пример за обективно записване на действия.