На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Г-жа Димитрова, учител в СУ “Димитър Талев” в град Добрич, предлага на вниманието ни един много интересен проект, който увлича нейните четвъртокласници и им предоставя възможност да демонстрират и приложат знанията си.

От 2000-та година насам училището участва в различни международни проекти, по един от който се създават локално радио и телевизия “Светилник”. Предаванията на училищните медии се излъчват на големи монитори, поставени в коридорите на училището, както и във Facebook страницата на училището. През учебната 2022/2023 година СУ “Димитър Талев” отбелязва 35 години от създаването си, във връзка с което екипът организира “Ден на нашите възможности – “Ние можем”. По този повод се излъчва и специалното “телевизионно” предаване на четвъртокласниците. Повече за него прочетете в настоящата статия!

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: Ден на нашите възможности – “Ние можем”

Цели:

  • осъзнаване, че знанията, които придобиват децата в училище имат реално приложение в живота;
  • даване на възможност на всяко дете да покаже своята силна страна, повишаване на самочувствието на учениците;
  • придобиване на набор от умения – работа по проект, комуникации, презентиране.

Подходяща е за: ученици в начален етап, може да бъде приложена и с по-големи ученици

Прилага се: подготовка и реализация в рамките на един месец

Необходими материали: компютър, принтер, микрофони, проектор, предварително заснемане на дейностите по интереси

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Четвъртокласниците от  СУ “Димитър Талев” – гр. Добрич и техните учители подготвят едно интерактивно “телевизионно” предаване, комбинация от предварително заснети видео материали, ключвания “на живо”, предизвикателства и викторини. Различните теми, по които учениците дискутират и знанията, които демонстрират, са свързани с юбилея на училището и неговия патрон. Програмата има двама водещи (всяка от двете паралелки номинира по един), а останалите деца се разпределят като репортери и участници в изнесени студиа. 

Предварителна подготовка

Предварителната подготовка отнема около месец. Учителите подготвят сценария, по който децата ще водят предаването, а водещите имат за задача да го репетират и научат добре. За всяко студио са предвидени листове с различни задачи и предизвикателства, с които “гостите в студиото” ще трябва да се справят по време на предаването.

Учителите идентифицират силните страни на учениците си, за да може всеки да получи възможност да се представи във възможно най-добра светлина. Четвъртокласниците споделят какви са техните хобита извън училище и заснемат кратки видеа, които демонстрират талантите им.

Много вълнуваща за всички ученици е възможността да вземат интервю на живо от директора на училището, госпожа Панчева. Учителите помагат единствено с подготвянето на въпросите.

Задачите

С включването си репортерът от студио “Роден език” обявява: “Здравейте, …по повод отбелязването на годишнината на нашето училище в студиото ни се получиха поздравителни адреси, но разглеждайки ги по-задълбочено, установихме, че в бързината подателите им са допуснали много грешки”. Той кани гостите в студиото да ги коригират. 

Съучениците им в студио “Математик” пък трябва да отговорят на три въпроса – през коя година е създадено училището, от колко години е отворено и коя е рождената година на патрона им Димитър Талев. До верните отговори ще ги доведе правилното решение на три математически верижки. 

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Уменията по география се демонстрират със следната задача: учениците открият местоположението на картата на другите два града в България, в които има училища, носещи името “Димитър Талев” – Пловдив и Благоевград. След това трябва да разкажат на публиката нещо, характерно за природата в тези части на България.

За да покажат какво са научили по човек и природа, четвъртокласниците обясняват как се извършват синоптичните замервания и представят прогнозата за времето в трите български града, в които има “талевци”.

Кулминацията на предаването е интервюто с г-жа Панчева, директор на училището. Тя отговаря на различни въпроси, зададени от четвъртокласниците, и разказва за историята на училището и успехите на неговите възпитаници.

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Големият ден

Предаването се осъществява на живо в рамките на един специален за училищната общност ден – “Ден на нашите възможности”. Децата са разпределени по групи в импровизирани временни студиа във физкултурния салон. Те са нетърпеливи да покажат какво могат и знаят. Възможност за това им се предоставя във всяко от телевизионните студиа: студио по “Роден език“, студио “Математик“, студио “Светът около нас“, “Синоптично студио“ и студио “Нашите таланти“.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

В процеса на създаване на предаването учениците намират приложение на теоретичните си знания в една по-различна, по-практическа ситуация. Те са поставени в активна позиция по време на подготовката на предаването. Развиват уменията си за организация и работа в екип, подобряват четивната и писмената си грамотност, комуникационните си умения, повишават мотивацията си за учене. Всеки има възможност да използва силните си страни и да работи съобразно собствените си интереси и темпове.

Създаването на собствено телевизионно предаване може да е много интересен проект, с който един клас да покаже какво е научил, например в края учебния срок. При по-малките би имало нужда от по-активна подкрепа от страна на учителите, докато на по-големите ученици може да се предостави повече автономност – в подбора на темите и разпределението на основните роли (сценарист, режисьор, актьори, монтажист), в подготовката на сценария.

Няколко съвета от екипа на prepodavame за реализирането на тази практика

Повечето училища в България не разполагат със собствена телевизия и съответното оборудване, но това не прави практиката неприложима. С възможностите на устройствата, които почти всеки от нас има в джоба си и с малко повече ентусиазъм, спокойно бихме могли да подготвим и заснемем подобно предаване, като адаптираме идеите от тази практика. Ето и няколко полезни съвета в тази посока:

Подберете внимателно темите

Ако нямате опит с подобни начинания, вероятно не е добра идея да започнете с голяма продукция, изискваща огромна подготовка и включваща много междупредметни теми. Подберете съдържание от учебния материал, което може да се изиграе от актьори или предразполага към извършване на опити/демонстрации на живо. Дайте достатъчно време на учениците да проучат материала и да го овладеят. 

Разпределение на ролите

Разпределете ролите така, че всеки да прави нещо, в което се чувства уверен. Съобразете както академичните силни страни на учениците, така и особеностите на характера им (например екстровертите по-лесно се справят като водещи).

Добра подготовка

Дайте време за подготовка и репетиции. Напишете заедно с учениците подробен сценарий и се придържайте към него. Уменията за импровизация са нещо чудесно, но ако не искате да снимате всяка сцена по много пъти или нямате умения/време за монтаж, най-добре ще се получи, ако сте разиграли всичко няколко пъти. Учениците също ще са по-уверени в себе си, ако имат добра подготовка.

В случай, че планирате да заснемете научни опити, изпробвайте ги предварително у дома (въпреки че може да е много забавно, когато експериментите не се получат “на живо”).

Използвайте наличните устройства 

Използвайте устройства и софтуерни продукти, които познавате добре и с които работите комфортно. В днешно време има много достъпна техника, но ако тепърва трябва да разучавате нова видеокамера или програма за редакция на видеа, ще загубите ценно време, а резултатът може да не ви удовлетвори. Повечето смартфони са достатъчни за целите на една ученическа продукция, а в интернет могат да се намерят много полезни съвети как да постигнете впечатляващи резултати без професионално оборудване. 

Направете разбор

Начинанието има смисъл само ако е полезно и приятно за участниците и им носи удовлетворение. Отделете време да поговорите с учениците как са се чувствали по време на процеса. Отбележете кое се е получило добре и кое може да се подобри за в бъдеще. Запишете идеите, докато са още пресни в главите на всички, и ги използвайте, в случай, че решите да повторите практиката.

Съберете овации

Част от удовлетворението при този тип проекти е споделянето. Покажете предаването/филма си на ученици от другите класове, на ръководството, на родителите.  Публикувайте го в училищените канали за комуникация и в социалните медии, стига всички ученици да са съгласни. 

Ако този тип творчески дейности ви допадат, прочетете тук за метода “драма в образованието”. Сигурни сме, че ще намерите вдъхновение!

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Предизвикателно поведение

Как да се справим с агресията на учениците?

Знаем, че във всеки випуск има ученици с агресивно поведение. Понякога те имат емоционални или поведенчески проблеми, разстройство на вниманието, хиперактивност или успех под средния

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали