Авторската програма за социално-емоционално учене, изготвена от Мария Митева – педагогически съветник и Людмила Чаушева – директор на СУ “Йордан Йовков”, град Кърджали, обхваща изцяло учениците от първи гимназиален етап. По време на общо обучение в края на миналата учебна година, педагозите от училището осъзнават, че работят за развиване на социално-емоционални компетенции на учениците от всички класове, с изключение на първи гимназиален етап.
Така си поставят цел – да намерят подходящи материали и да работят за нуждите на гимназистите – саморегулация, емоционална интелигентност, нагласа за развитие и други. Тъй като не откриват подходящи ресурси за контекста на мултикултурното училище в Кърджали, г-жа Митева, г-жа Чаушева и психолога на училището решават да разпишат програма, която да приложат, а в последствие да споделят с останалите училища в страната.
“Предвидили сме 18 теми по 45 мин., които предлагат затвърдяване и надграждане на усвоените пет ключови навика за емоционалната интелигентност, осъзнатост и умения за разрешаване на конфликти. Фокусът ни върху СЕУ е провокиран от това, че той е важен аспект от цялостното развитие на личността, тъй като помага на хората да придобият набор от умения, ключови за тяхното емоционално, социално и академично благополучие”, споделя г-жа Митева.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ:
Програмата, която разглеждаме е разписана в началото на учебната година и се реализира за пръв път в учебната 2024-2025 година. За това екипът споделя два вида стъпки – такива, които вече са изпълнени и такива, които са на ниво план и прогноза. Към втората група имаме само очаквани резултати. За улеснение на читателя ще разграничим стъпките на “реализирани” и “планирани”.
РЕАЛИЗИРАНИ
Стъпка 1. Планиране
Програмата за СЕУ за първи гимназиален етап е дело на Мария Митева – педагогически съветник, която работи в екип с психолога в училище, както и класните ръководители на учениците от 8., 9. и 10. клас.
Проучването на контекста и най-честите казуси в училище са основна отправна точка за екипа, чрез която набелязват критичните нужди на учениците. Следва проучване сред учениците, както и на литература, методи и стратегии. Проучването сред учениците се осъществява в края на месец септември в един час на класа. “Подготвихме учениците, като им обяснихме защо е важно да попълнят въпросниците отговорно и откровено”, споделя г-жа Митева.
Диагностика:
- Тест на Хеър: измерва самооценката в специфични области на общуване – семейна, приятелска и училищна среда. Самооценката на учениците се анализира съобразно социометричния статус на отделните паралелки.
- Тест на Спилбъргър за тревожност: психометрична скала за самооценка, която цели да измери индивидуалните различия в специфични ситуации.
- Въпросник на К. Томас за установяване стила на решаване на конфликти.
След анализ на резултатите, екипът финализира учебната програма. Тя съдържа 18 теми, които са разпределени по две за всеки месец в рамките на една учебна година. С утвърждението си, г-жа Людмила Чаушева прави всичко последвало възможно. Следват задълбочени срещи с класните ръководители, за да се представят колективните нужди на отделните паралелки.
Стъпка 2. Същински етап
Педагогическият съветник, училищния психолог, както и класните ръководители в 8-10. клас са основният двигател на изпълнението на плана. На този етап има разписани:
- Примерни дейности: “Жива библиотека”, “В обувките на другия”, ролеви игри, дискусии, тренинги, решаване на казуси и други.
- Препоръчителни стратегии: проучване чрез изкуствен интелект, групови и индивидуални задачи, работа с родители и успешни професионалисти в различни сфери на заетост и други.
- Допълнителни материали: работни листа за учениците, допълнителни въпросници и литература.
“Често се срещам с гимназистите от 8-10. Клас и виждам, че имат нужда от това обучение. Те не могат да се справят емоционално с проблемите и конфликтите, които срещат в ежедневието си. Трудно изразяват и управляват емоциите си, например по време на забележка от учител се смеят”, разказва педагогическия съветник.
Идеята е в рамките на учебната година класните ръководители да водят дейностите сами, но преди това имат нужда от практическа подготовка. За това към момента занятията се водят от педагогическия съветник и училищния психолог, с подкрепата на класните ръководители. Всички учители-предметчици също са запознати със СЕУ програмата за конкретния месец, като имат свобода и насоки как да интегрират тематиката в своите учебни часове и извънкласни дейности.
Реализирани до момента дейности:
- Жива библиотека
Цел на дейността: Да разчупи стереотипното мислене; да доведе учениците до осъзнаване, че мислят стереотипно.
Описание на дейността: Учениците получават описание на различни професии – полицай, състезател по канадска борба, например. Учениците имат за задача да си представят и опишат как изглежда този човек, какъв пол е и т.н.
След това в класната стая влизат полицай и състезател по канадска борба – родители на ученици в училището. Учениците имат възможност да видят как се различават техните представи и реалността си, да поговорят с професионалистите и да открият повече за собствените си стереотипи.
- В обувките на другия
Цел на дейността: Да разчупи стереотипно мислене; да доведе учениците до осъзнаване, че мислят стереотипно.
Описание на дейността: Учениците разполагат с лист-описание на роля, в която трябва да влязат. Ролите са ученик, студент, инженер, строител и други.
Говорителят (педагог) подрежда учениците в права линия и ги инструктира, че ще започне да чете твърдения. Ако тези твърдения се окажат верни за техния персонаж правят крачка напред.
В края на дейността се провежда рефлексия, която помага на учениците да осъзнаят стереотипите си.
ПЛАНИРАНИ
Стъпка 3. Контрол
“Този етап ще изпълним в края на първи учебен срок. Той има за цел мониторинг и оценка на напредъка. Вярваме че редовните проверки и обратна връзка, ще ни позволи да адаптираме подхода си и да се усъвършенстваме”, споделя Мария Митева.
Стъпка 4. Финален етап
Прогнозно финалният етап е заложен за края на учебната година. Той включва:
- Провеждане на тестове от училищния психолог с учениците, с цел събиране на емпирични данни
- Обобщаване и анализ на резултатите
- Споделяне на резултати с учителите и ръководния екип
- При явно положителен резултат по отношение на социално-емоционални умения, дейностите от програмата ще се надграждат и това ще бъде устойчива политика на училището.
Стъпка 5. Ресурсна банка
Училищният екип има за цел да разгърне идеята си в пълнота, за това следващата стъпка е организиране на ресурсна банка. Целта ѝ е да се събере всички работни материали, листове, описание на дейности, помощни визуализации и други ресурси, да се систематизират и съхраняват на едно място.
Стъпка 6. Наръчник „Помагало за първи гимназиален етап“ по програма „Социално-емоционално учене“
Последната стъпка, която завършва изцяло проекта “Програма за СЕУ в първи гимназиален етап” е описването на проекта в пълнота и детайл в наръчник. Идеята му е да бъде разпространен свободно с училищата в страната, тъй като, както Мария Митева споделя: “Ако нещо е добро и работещо, то трябва да се сподели, за да подкрепи и други!”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:
До момента практиката се радва на успех сред учениците и учителите. За младежите това са едни по-динамични часове, в които под формата на игра имат възможност да споделят, да изслушват и да научават ценни уроци.
Г-жа Митева споделя, че програмата не върви хронологично, а се събират ежемесечно, за да изберат кои теми са “най-наболели” във всеки от класовете, за да отговорят на нуждите на децата. Така например, когато в един от класовете идва ново дете от Турция, което не говори български език, назряват конфликти. Благодарение на часовете, свързани със СЕУ ситуацията се нормализира своевременно и конфликтите не ескалират.
Сред очакваните резултати на училищния екип са:
- Да се подобри емоционалната интелигентност на гимназистите. По този начин те ще се научат да разпознават и регулират своите емоции, което ще им помогне да се справят със стреса и предизвикателствата.
- СЕУ ще подкрепи учениците в развиването на умения за комуникация, емпатия и сътрудничество, което ще улесни общуването с връстници, роднини и близки.
- Да се повишат академичните успехи, тъй като младежите с добри социално-емоционални умения успяват да се концентрират за по-дълго време и имат по-висока мотивация за учене.
- По отношение на управлението на стреса – учениците ще се справят по-ефективно с трудни ситуации и емоции.
- Ще намалеят конфликтите и агресивните прояви, тъй като учениците, които са придобили умения чрез СЕУ проявяват по-малко агресивно поведение.
- Учениците ще бъдат по-осъзнати и ще познават себе си по-добре, което ще ги доведе до по-високо самочувствие и самоуважение.
Пожелаваме успех на екипа на г-жа Чаушева, на учениците и цялата училищна общност! Нека реализират всички дейности и постигнат всички заложени цели с лекота. Вярваме, че социално-емоционалните компетенции са в основата на уверените млади хора, които са носители на положителната промяна. Успех и на всички, които ще опитат да приложат програмата!