Как първокласниците да развиват математическа и финансова грамотност чрез ролева игра

Г-жа Михаела Божанкова е учител в ЦОУД на първи клас в столичното 97 СУ “Братя Миладинови”. Докато работи с тях по математика в следобедните часове, забелязва, че задачите в учебника са скучни за учениците. Първокласниците реагират най-добре на ситуации от реалния живот. В учебника обаче има една задача за смятане със стотинки, която дава интересна идея на Михаела – да направи магазин в час.

Визитка на практиката

Име: Магазин;

За кого е подходяща: За първи клас, но може да се използва и в следващите класове, в които се изисква учениците да упражняват събиране и изваждане;  

Времетраене: В рамките на следобедните занимания по математика, около 1-2 пъти в месеца;

Цели: Развиване на математическа и финансова грамотност;

Необходими материали и предварителна подготовка: Стока за зареждане на магазина – Михаела използва наличните предмети в стаята, включително и лични вещи на учениците; пари – монетите, които Михаела използва са истински, а банкнотите са ксерокопирани.

Описание на практиката

“Първо събираме магазина – всяко от децата избира кои два предмета от класната стая да “изложи”. Работим с истински монети, подредени по номинал: на едно място са монетите от 1 стотинка, на друго – тези от 2 стотинки и т.н. Включваме и банкноти от 5 и от 10 лева, които са принтирани на обикновена хартия. Всяко от децата идва и “пазарува”, аз му казвам колко струва всичко и детето трябва да ми даде точната сума. В по-напреднал вариант на играта всяка “стока” си има цена, а ученикът идва с точно определена сума. Трябва да открие това, което може да си купи с тази сума и да прецени кое предпочита да купи. В още по-сложен вариант на играта децата имат списък за “покупки” и следват два варианта: 1) ученикът сам пресмята колко струва всичко и ми дава точна сума или 2) идва с ограничен бюджет и приоритизира покупките.”

Защо си струва да опитате практиката?

  • Децата упражняват уменията си по смятане;
  • Учат се да боравят с пари;
  • Приоритизират покупките спрямо бюджета, с който разполагат;
  • Упражняват една ежедневна реална ситуация – пазаруване.

Тази практика е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 24 юни ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Практики от класната стая: Летен проект за развиване на социално-емоционални умения

Как да помогнем на малчуганите от четвърти клас да се адаптират към нелеките промени, които ги очакват след преминаването в прогимназия? Трудността на този преход

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали