Как най-малките ученици създават литературни творби с любим герой?

Създаването на собствен текст е една нелека задача, с която учениците се сблъскват в начален етап. Творческият процес е дълъг и сложен, но именно той запалва искрата на въображението у учениците. В първите си стъпки като автори те се нуждаят от стабилна основа, която да подреди мислите им, за да може крайният продукт да ги удовлетворява и подтиква към творчески изяви. По-долу споделяме списък с въпроси, които ще помогнат на вашите творци да напишат авторска приказка/история с любим герой. 

Как да създадем най-интересната история? 

Преди изобщо да поставим темата, върху която учениците ще творят, трябва да се уверим, че те са наясно с 3 ключови момента:

  • Кои ще бъдат читателите? 

Всеки от нас познава хора, които значително се притесняват да говорят пред непозната аудитория. А как ли се чувства един по-стеснителен третокласник, когато трябва да прочете съчинението си пред целия клас? Трябва да сме сигурни, че в класната стая всички се чувстват приети и са наясно, че творбите им ще стават все по-добри, ако получават обратна връзка. 

  • Каква е структурата на текста? 

Всяко съчинение трябва да има формирано начало, същинска част и заключение (край).

  • Как се разказва история стъпка по стъпка?

Най-върховният жокер в писането на собствен текст е планът. Той е важен не само за да се спази структурата на съчинението, но и защото помага на учениците да подредят мислите си последователно, като използват най-правилните думи и изречения.

Кои стратегически въпроси да зададем? 

Задаването на въпроси е важна част от творческия процес, затова непременно трябва да се подготвим. С тяхна помощ може да подкрепим учениците в последователното писане на история с любим герой, както и да обогатим разказа им.

  1. Главният герой (Кой е той?; Какви добри качества притежава?; Какви лоши качества притежава?)
  2. Къде се развива действието? (в парка, в училище, вкъщи…)
  3. Кога се развива действието? (през пролетта, в събота, миналата година…)
  4. Кои са останалите участници в историята? (приятели, родители, животни…)
  5. Кой е най-интересният момент? / В какво се забърква героят?
  6. Как завършва историята? / Каква е поуката?

След като си готов с текста:

  1. Провери за допуснати грешки.
  2. Постави най-доброто заглавие на творбата си.

Как да използваме въпросите в класната стая 

  • Преди да започнете работа по съчиненията, заедно с учениците прочетете въпросите, които трябва да използват като основа;
  • Не размествайте въпросите – желателно е да спазвате последователността им при всяко използване на шаблона, за да не обърквате учениците;
  • Съсредоточете вниманието на учениците върху главния герой. Опишете положителните и негативните му черти; 
  • Поставете допълнителни въпроси, ако е необходимо. Примери: Как се почувства героят, когато …? Как реагираха приятелите на героя, когато …?

Внимание! Отговорите на въпросите не са крайният вариант на съчинението – те са само необходима опора и основа. 

Как учениците да представят съчиненията си?

Организирайте литературно събитие, на което децата ще прочетат историите си. Поканете родителите и други ученици от начален.

Творческият процес е широкоспектърен, а историите с любим герой са чудесно поле за изява, в което съчиняването на история може да се обедини с изобразително изкуство. Провокирайте учениците си да нарисуват главните герои и ключови моменти от историята. Така те ще могат да се опрат на визуализацията, когато представят творбата си. От друга страна, слушателите ще са по-ангажирани и ще им е интересно да видят рисунките на децата.

След литературното четене организирайте дискусия в малки групи. Попитайте присъстващите какви емоции им носят съчиненията, как оценяват постъпките на героите и каква според тях е поуката от всяка история. Подобни събития са важни за изграждането на добри взаимоотношения и доверие между ученици, родители и учители. Пожелаваме ви успех!

 

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.