Как експерименталната работа в час подпомага разбирането на материала по химия за гимназиални ученици

Гласът на ученика - експериментална работа

Тази статия е част от рубриката ни “Гласът на ученика”. В нея споделяме с вас текстове на ученици, за да се докоснете до техните размисли, интересни идеи и да се вдъхновите. Прочетете текста на Йоанна Горнишка, която ни представя основните ползи на експерименталната работа в клас.

Здравейте, казвам се Йоанна, ученичка съм в 11. клас, и обичам биология и химия. Мечтата ми е да бъда лекар. Помагането на хора ми носи невероятно удоволствие и бих искала да мога да го правя и в професионален план.”, споделя ни тя за себе си.

Химията често се възприема като труден предмет за много ученици, тъй като трудно усвояват и разбират материала. Формули, теория, уравнения и реакции могат да бъдат трудни за осмисляне, ако се учат наизуст и само през учебника. Именно тук експерименталната работа в клас играе роля за обучението – тя превръща химията от суха теория в динамичен и интересен процес, в който учениците могат да се поставят в ролята на химици и да бъдат активни в час. Експериментите не само демонстрират теориите и принципите, обяснявани в учебниците, но и дават възможност на учениците да бъдат активни участници в тези процеси. Чрез практически опити, те могат да наблюдават химични реакции, да видят как реално протичат и да разберат по-добре как работи светът на химията. Тези дейности не само правят обучението по-динамично, но и помагат на учниците да успяват по-ефективно ключови знание, които биха им били по-трудни за осъзнаване, ако само четат за тях. В тази статия ще разгледаме как експерименталната работа подпомага разбирането на материала по химия, какви умение развива у учениците и защо тя е успешен начин за успешното овладяване на този предмет. 

Практическо приложение на теорията

Теоретичните концепции в много случаи са трудни за разбиране и осмисляне в главите на гимназиалните ученици, а и не са интересни за запомняне. За да може те да седнат и да научат материала, трябва да им бъде интересно, което рядко се случва, ако трябва да запомнят наизуст урока. Експериментите превръщат концепциите в реалност, те демонстрират химични реакции като изгарянето на магнезий или взаимодейстивто между кисеилини и основи. По този начин учениците виждат непосредствените резултати от химичните реакции и усвояват основни понятия като молекулни връзки и химично равновесие, както и много други. 

Развитие на аналитично мислене и критично наблюдение

Експерименталната работа изисква учениците да бъдат концентрирани, да анализират наблюдаваните явления и да правят изводи спрямо резултатите им.  Трябва да забелязват детайлни, да записват всяка промяна, която настъпи в реакцията им, и да бъдат прецизни във всяка една стъпка от процеса. Този метод подпомага развитието на логическото мислене, както и насърчава учениците да си задават въпроси и да търсят отворите самостоятелно.

Активно участие и повишаване на интереса

Експериментите превръщат учениците от пасивни слушатели в активни участници в часовете по химия. Създава се среда, в която ученето е забавно и ангажиращо. По този начин се стимулира любопитството и интереса към науката и помагат на учениците да се чувстват уверени в знанията си по предмета. 

Развитие на практически умения

По време на експериментите учениците придобиват умения за работа в лаборатория, с лабораторна апаратура и правилното й използване. Научават се да спазват правилата за безопасност и да бъдат отговорни. 

Запомняне чрез преживяване 

Много проучвания и хора споделят, че учениците запомнят по-добре, когато имат лична връзка с ученето. Експерименталната работа подмога по-дълбокото запечатване на информация в паметта, както и повишава самочувствието на ученицие, когато знаят, че се справят успешно. 

Подобряването на работа в екип 

Експериментите често се правят в отбори от няколко души, които трябва да работят заедно. Съвместната работа позволява развитието на умения като сътрудничество и ефективна комуникация. Ползата от този тип колективна работа позволява на учениците да се научат да разпределят задачите си по равно и да споделят отговорността, както и да насърчават дискусии и обмен на идеи.

Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”. 

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.