Тази статия е част от рубриката ни “Гласът на ученика”. В нея споделяме с вас текстове на ученици, за да се докоснете до техните размисли, интересни идеи и да се вдъхновите. Прочетете текста на Йоанна Горнишка, която ни представя основните ползи на експерименталната работа в клас.
“Здравейте, казвам се Йоанна, ученичка съм в 11. клас, и обичам биология и химия. Мечтата ми е да бъда лекар. Помагането на хора ми носи невероятно удоволствие и бих искала да мога да го правя и в професионален план.”, споделя ни тя за себе си.
Химията често се възприема като труден предмет за много ученици, тъй като трудно усвояват и разбират материала. Формули, теория, уравнения и реакции могат да бъдат трудни за осмисляне, ако се учат наизуст и само през учебника. Именно тук експерименталната работа в клас играе роля за обучението – тя превръща химията от суха теория в динамичен и интересен процес, в който учениците могат да се поставят в ролята на химици и да бъдат активни в час. Експериментите не само демонстрират теориите и принципите, обяснявани в учебниците, но и дават възможност на учениците да бъдат активни участници в тези процеси. Чрез практически опити, те могат да наблюдават химични реакции, да видят как реално протичат и да разберат по-добре как работи светът на химията. Тези дейности не само правят обучението по-динамично, но и помагат на учниците да успяват по-ефективно ключови знание, които биха им били по-трудни за осъзнаване, ако само четат за тях. В тази статия ще разгледаме как експерименталната работа подпомага разбирането на материала по химия, какви умение развива у учениците и защо тя е успешен начин за успешното овладяване на този предмет.
Практическо приложение на теорията
Теоретичните концепции в много случаи са трудни за разбиране и осмисляне в главите на гимназиалните ученици, а и не са интересни за запомняне. За да може те да седнат и да научат материала, трябва да им бъде интересно, което рядко се случва, ако трябва да запомнят наизуст урока. Експериментите превръщат концепциите в реалност, те демонстрират химични реакции като изгарянето на магнезий или взаимодейстивто между кисеилини и основи. По този начин учениците виждат непосредствените резултати от химичните реакции и усвояват основни понятия като молекулни връзки и химично равновесие, както и много други.
Развитие на аналитично мислене и критично наблюдение
Експерименталната работа изисква учениците да бъдат концентрирани, да анализират наблюдаваните явления и да правят изводи спрямо резултатите им. Трябва да забелязват детайлни, да записват всяка промяна, която настъпи в реакцията им, и да бъдат прецизни във всяка една стъпка от процеса. Този метод подпомага развитието на логическото мислене, както и насърчава учениците да си задават въпроси и да търсят отворите самостоятелно.
Активно участие и повишаване на интереса
Експериментите превръщат учениците от пасивни слушатели в активни участници в часовете по химия. Създава се среда, в която ученето е забавно и ангажиращо. По този начин се стимулира любопитството и интереса към науката и помагат на учениците да се чувстват уверени в знанията си по предмета.
Развитие на практически умения
По време на експериментите учениците придобиват умения за работа в лаборатория, с лабораторна апаратура и правилното й използване. Научават се да спазват правилата за безопасност и да бъдат отговорни.
Запомняне чрез преживяване
Много проучвания и хора споделят, че учениците запомнят по-добре, когато имат лична връзка с ученето. Експерименталната работа подмога по-дълбокото запечатване на информация в паметта, както и повишава самочувствието на ученицие, когато знаят, че се справят успешно.
Подобряването на работа в екип
Експериментите често се правят в отбори от няколко души, които трябва да работят заедно. Съвместната работа позволява развитието на умения като сътрудничество и ефективна комуникация. Ползата от този тип колективна работа позволява на учениците да се научат да разпределят задачите си по равно и да споделят отговорността, както и да насърчават дискусии и обмен на идеи.
Прочетете още ученически текстове в категорията “Гласът на ученика”.